Fascynuje mnie to QRQC. Jego prostota, bazowanie na faktach i natychmiastowym działaniu, odmieniło by pewnie nie jedną skomplikowaną organizację. Dla mnie tego typu postępowania od lat jest fundamentem skutecznego zarządzania jakością, ale również ciągłego doskonalenia organizacji. Przygotowałem dla Was opis metody oraz darmowy formularz Excel. Zapraszam was do filozofii zarządzania problemem, której mogliście wcześniej nie doświadczyć.
Metoda QRQC (quick response quality control) wywodzi się z firmy VALEO, potężnej korporacji z branży automotive (ponad 110 tys. pracowników na całym świecie).
Co ciekawe QRQC bazuje na świetnie Wam znanych zasadach (mam nadzieję, że znanych 😉 ):
Okey, o ile PDCA powinniście znać, to z San Gen Shugi może być trudniej :).
Czytasz już chwilę i pewnie dalej nie wiesz co to jest QRQC, ale za to znasz kilka japońskich słów. Jestem w stanie zrozumieć Twoje rozgoryczenie, ale bez tego wstępu się nie obędzie.
Dlaczego?
Bo QRQC to filozofia podchodzenia do rozwiązywania problemów w firmie opartej właśnie na prostych, wyżej wymienionych systemach.
Jak powiedział Kazuo Kawashima z Valeo, są tylko dwie skuteczne metody rozwiązywania problemów – poleganie na swoich oczach i nogach.
Dlatego QRQC stosuje się od najniższego szczebla hierarchii firmy, po to, aby problemy rozwiązywać na miejscu. Na miejscu (Genba) gdzie widzisz realną informację (Genbutsu) i bazujesz na danych, faktach (Genjitsu), a sam problem rozwiązujesz według prostego schematu PDCA
Najlepsze szkolenia z PDCA, Sen Gen Shugi, QRQC, używania formularzy itd. spali na panewce, jeżeli w firmie nie będzie najważniejszej umiejętności.
Jaka to umiejetność? Umiejętność zgłaszania problemów (nawet kosztem przyznania się do błędu), a nie tuszowania ich.
Bez tej podstawowej umiejętności w firmie, nie zbudujesz dobrego QRQC. Organizacja musi posiadać dobrą świadomość jakości na każdym szczeblu.
Dlatego QRQC musi wynikać ze strategii firmy, jej polityki jakości. Musi to być swoistego rodzaju DNA firmy, komunikowane, nagłaśnianie i ciągle podtrzymywane.
Nie uda się wdrożyć w jeden dzień QRQC w firmie, w której przez 20 lat karało się za zgłaszanie problemów, a co nie wygodne zamiatało pod dywan.
Wymaga to transparentnej i otwartej komunikacji na linii operatorzy – managerowie – dyrekcja.
To jednak nie wszysztko!
Kolejny ważny element to znienawidzony przez wielu – ASAP… O ile w mailach od przełożonego lub współpracowników może to być irytujące, o tyle ASAP w trakcie pojawienia się problemu jest kluczowy.
Stąd właśnie w nazwie metody jest quick response. Szybkie zakomunikowanie problemu i szybkie podjęcie działań jest kluczowe.
Według metody QRQC maksymalny czas na wdrożenie akcji korekcyjnych to 24 godziny, a akcji korygujących to 3 dni.
Dlatego kolejnym ważnym aspektem metody jest odpowiednie przeszkolenie wszystkich w firmie – tak wszystkich w firmie. Każdego operatora na linii, każdego mechanika z utrzymania ruchu, każdego kontrolera jakości. Tylko zbudowanie świadomości na temat metody QRQC, pozwoli stworzyć w firmie kulturę szybkiego rozwiązywania problemów, przez każdego pracownika.
Co za tym wszystkim idzie, kierownictwo firmy, managerowie muszą zbudować zaufanie wobec szeregowych pracowników. Uwierzyć w to, że gdy problem się pojawi to go zgłoszą i rozwiążą za pomocą QRQC
Jeżeli pracujesz przy rozwiązywaniu problemów, to zaraz zauważysz zbieżność z początkową fazą 8D lub A3. Szczerze mówiąc, co tutaj jeszcze można lepszego wymyślić :)?
QRQC może występować na wielu poziomach w organizacji. Ja chciałbym się skupić pierwszym froncie, czyli linii produkcyjnej. Dla mnie jest to najistotniejszy aspekt tej metody.
Rozwiązywanie problemów odbywa się według prostego schematu PDCA.
Co ciekawe tego typu działania podejmują osoby pracujące przy procesie, produkcie. Lider obszaru nie czeka na pojawienie się inżyniera jakości czy inspektora jakości, ale sam wraz z zespołem podejmuje takie działania.
Pozwala to zaoszczędzić masę czasu i dać dane do głębszej analizy problemu na innych poziomie zarządzania jakością w organizacji.
W praktyce odbywa się to na wcześniej przygotowanym formularzu, który jest swoistego rodzaju checklistą i miejscem zbierania najważniejszych informacji o problemie.
Ten arkusz może później posłużyć jako wstęp do 8D lub A3.
Poniżej przygotowałem przykładowy formularz do wykorzystania na linii produkcyjnej. Utrzymujemy zasady PDCA, na końcu przekazujemy temat do odpowiedniej osoby, biorąc pod uwagę krytyczność problemu. Formularz jest dostępny w formacie Excel do ściągnięcia na stronie Darmowe Narzędzia
W trakcie poznawania czy pracy z QRQC może pojawiać się wiele pytań i wątpliwości, na które postaram się odpowiedzieć w żołnierskich, krótkich zdaniach 🙂
Miałem umieścić tą informację w poprzednim akapicie, ale uznałem, ze wymaga ona szczególnej uwagi. Gdy już odnajdziecie się w formularzach, podejściu PDCA i SEN GEN SHUGI oraz całej filozofii QRQC, nie zapominajcie o najważniejszych 7 zasadach.
Wdrożenie takiego podejścia do zarządzania problemami wymaga na pewno sporo wysiłku i czasu. Odpowiednie zastosowanie się do metody, natychmiastowe zgłaszanie problemów, analiza faktów w miejscu zdarzenia i podejmowanie działań przyniesie szybko wymierne korzyści dla firmy. Dlatego warto podjąć trud, zbudowania zdrowych nawyków w firmie. Życzę Wam tego serdecznie.