fbpx
Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
qrqc

QRQC – nie zwlekaj, tylko poprawiaj i usprawniaj

Fascynuje mnie to QRQC. Jego prostota, bazowanie na faktach i natychmiastowym działaniu, odmieniło by pewnie nie jedną skomplikowaną organizację. Dla mnie tego typu postępowania od lat jest fundamentem skutecznego zarządzania jakością, ale również ciągłego doskonalenia organizacji. Przygotowałem dla Was opis metody oraz darmowy formularz Excel. Zapraszam was do filozofii zarządzania problemem, której mogliście wcześniej nie doświadczyć.

QRQC – co to jest?

Metoda QRQC (quick response quality control) wywodzi się z firmy VALEO, potężnej korporacji z branży automotive (ponad 110 tys. pracowników na całym świecie).

Co ciekawe QRQC bazuje na świetnie Wam znanych zasadach (mam nadzieję, że znanych 😉 ):

Okey, o ile PDCA powinniście znać, to z San Gen Shugi może być trudniej :).

  1. Genba – realne miejsce
  2. Genbutsu – realne informacje, produkty
  3. Genjitsu – fakty, dane, rzeczywistość

Czytasz już chwilę i pewnie dalej nie wiesz co to jest QRQC, ale za to znasz kilka japońskich słów. Jestem w stanie zrozumieć Twoje rozgoryczenie, ale bez tego wstępu się nie obędzie.

Dlaczego?

Bo QRQC to filozofia podchodzenia do rozwiązywania problemów w firmie opartej właśnie na prostych, wyżej wymienionych systemach.

Jak powiedział Kazuo Kawashima z Valeo, są tylko dwie skuteczne metody rozwiązywania problemów – poleganie na swoich oczach i nogach.

Dlatego QRQC stosuje się od najniższego szczebla hierarchii firmy, po to, aby problemy rozwiązywać na miejscu. Na miejscu (Genba) gdzie widzisz realną informację (Genbutsu) i bazujesz na danych, faktach (Genjitsu), a sam problem rozwiązujesz według prostego schematu PDCA

Metoda QRQC – co jest najistotniejsze?

Najlepsze szkolenia z PDCA, Sen Gen Shugi, QRQC, używania formularzy itd. spali na panewce, jeżeli w firmie nie będzie najważniejszej umiejętności.

Jaka to umiejetność? Umiejętność zgłaszania problemów (nawet kosztem przyznania się do błędu), a nie tuszowania ich.

Bez tej podstawowej umiejętności w firmie, nie zbudujesz dobrego QRQC. Organizacja musi posiadać dobrą świadomość jakości na każdym szczeblu.

Dlatego QRQC musi wynikać ze strategii firmy, jej polityki jakości. Musi to być swoistego rodzaju DNA firmy, komunikowane, nagłaśnianie i ciągle podtrzymywane.

Nie uda się wdrożyć w jeden dzień QRQC w firmie, w której przez 20 lat karało się za zgłaszanie problemów, a co nie wygodne zamiatało pod dywan.

Wymaga to transparentnej i otwartej komunikacji na linii operatorzy – managerowie – dyrekcja.

To jednak nie wszysztko!

Kolejny ważny element to znienawidzony przez wielu – ASAP… O ile w mailach od przełożonego lub współpracowników może to być irytujące, o tyle ASAP w trakcie pojawienia się problemu jest kluczowy.

Stąd właśnie w nazwie metody jest quick response. Szybkie zakomunikowanie problemu i szybkie podjęcie działań jest kluczowe.

Według metody QRQC maksymalny czas na wdrożenie akcji korekcyjnych to 24 godziny, a akcji korygujących to 3 dni.

Dlatego kolejnym ważnym aspektem metody jest odpowiednie przeszkolenie wszystkich w firmie – tak wszystkich w firmie. Każdego operatora na linii, każdego mechanika z utrzymania ruchu, każdego kontrolera jakości. Tylko zbudowanie świadomości na temat metody QRQC, pozwoli stworzyć w firmie kulturę szybkiego rozwiązywania problemów, przez każdego pracownika.

Co za tym wszystkim idzie, kierownictwo firmy, managerowie muszą zbudować zaufanie wobec szeregowych pracowników. Uwierzyć w to, że gdy problem się pojawi to go zgłoszą i rozwiążą za pomocą QRQC

QRQC – na czym polega?

Jeżeli pracujesz przy rozwiązywaniu problemów, to zaraz zauważysz zbieżność z początkową fazą 8D lub A3. Szczerze mówiąc, co tutaj jeszcze można lepszego wymyślić :)?

QRQC może występować na wielu poziomach w organizacji. Ja chciałbym się skupić pierwszym froncie, czyli linii produkcyjnej. Dla mnie jest to najistotniejszy aspekt tej metody.

Rozwiązywanie problemów odbywa się według prostego schematu PDCA.

  1. PLAN: Detekcja i komunikacja według metody 5W2H, najlepiej z grafiką, zdjęciem
  2. DO: Zaplanowanie działań tymczasowych: weryfikacja magazynów, planowanie sortowania, odseparowanie ilości złych od dobrych, zapewnienie ciągłości produkcji
  3. CHECK: Sprawdzenie rezultatów sortowania (czy mamy części zgodne do produkcji ?)
  4. ACT: Zaplanowanie natychmiastowych środków ostrożności – zaplanowanie dochodzenia dotyczącego znalezienia przyczyny źródłowej

Co ciekawe tego typu działania podejmują osoby pracujące przy procesie, produkcie. Lider obszaru nie czeka na pojawienie się inżyniera jakości czy inspektora jakości, ale sam wraz z zespołem podejmuje takie działania.

Pozwala to zaoszczędzić masę czasu i dać dane do głębszej analizy problemu na innych poziomie zarządzania jakością w organizacji.

W praktyce odbywa się to na wcześniej przygotowanym formularzu, który jest swoistego rodzaju checklistą i miejscem zbierania najważniejszych informacji o problemie.

Ten arkusz może później posłużyć jako wstęp do 8D lub A3.

QRQC – przykładowy formularz

Poniżej przygotowałem przykładowy formularz do wykorzystania na linii produkcyjnej. Utrzymujemy zasady PDCA, na końcu przekazujemy temat do odpowiedniej osoby, biorąc pod uwagę krytyczność problemu. Formularz jest dostępny w formacie Excel do ściągnięcia na stronie Darmowe Narzędzia

Formularz QRQC

QRQC – wątpliwości

W trakcie poznawania czy pracy z QRQC może pojawiać się wiele pytań i wątpliwości, na które postaram się odpowiedzieć w żołnierskich, krótkich zdaniach 🙂

  1. QRQC nie służy tylko do pomocy przy problemach jakościowych, można je zastosować równie dobrze do problemów związanych z utrzymaniem ruchu, czy nagłą słabszą efektywnością
  2. QRQC może występować na różnych poziomach w organizacji. Metoda ta może być wykorzystywane nie tylko przez operatorów, ale również przez Prezesa firmy. Jest to uniwersalna filozofia do zarządzania problemami.
  3. Nie ma dobrego QRQC bez regularnych, codziennych przeglądów. Najłatwiej robić to pod koniec dnia, przeglądając zgłoszone formularz. Dlatego warto określić proces przeglądu, miejsca zostawiania formularzy, zgłaszania problemów – podstawy, które ułatwią pracę
  4. Możesz spotkać się ze stwierdzeniem o 3 poziomach QRQC: Line QRQC (które tutaj opisałem), APU QRQC (to takie, którego nie udało się rozwiązać na linii – stąd zaadresowanie problemu w formularzu), Factory QRQC (wynikające z zainfekowania klienta finalnego). Metoda jest zawsze taka sama, ale może angażować inne osoby w firmie.
  5. QRQC to filozofia, świadomość, sztuka zbudowania kultury szybkiego zgłaszania problemu, podejmowania odpowiednich kroków i transparentności. Wymaga to zaangażowania każdego w firmie.

QRQC – siedem najważniejszych zasad

Miałem umieścić tą informację w poprzednim akapicie, ale uznałem, ze wymaga ona szczególnej uwagi. Gdy już odnajdziecie się w formularzach, podejściu PDCA i SEN GEN SHUGI oraz całej filozofii QRQC, nie zapominajcie o najważniejszych 7 zasadach.

  1. Szybka reakcja – gdy tylko pojawi się problem
  2. Realne miejsce – problem rozwiązuj w miejscu jego powstania
  3. Ludzie – angażuj osoby związane bezpośrednio z problemem, procesem, produktem
  4. Realny produkt – pracuj przy części, produkcie, który jest niezgodny, popatrz na niego po prostu 🙂
  5. Fakty, dane – bazuj na sprawdzonych, zweryfikowanych danych, nie na sugestiach, domysłach lub przywidzeniach
  6. Myśl logicznie – użyj standardowego toku rozwiązywania problemu PDCA
  7. Learning by doing – ucz operatorów, liderów rozwiązywania problemów, poprzez dawania przykładu gdy prawdziwy problem się pojawi. Podobnie z nowoprzybyłymi pracownikami. Po czasie, sami będą rozwiązywać problemy według tej metody.

Podsumowanie

Wdrożenie takiego podejścia do zarządzania problemami wymaga na pewno sporo wysiłku i czasu. Odpowiednie zastosowanie się do metody, natychmiastowe zgłaszanie problemów, analiza faktów w miejscu zdarzenia i podejmowanie działań przyniesie szybko wymierne korzyści dla firmy. Dlatego warto podjąć trud, zbudowania zdrowych nawyków w firmie. Życzę Wam tego serdecznie.

Foto by: Saffu on Unsplash

Leave a Comment: