fbpx
raport 8d artur mydlarz

Raport 8D – rozwiązywanie problemów jakości – darmowy formularz

W momencie wystąpienia poważnego problemu w przedsiębiorstwie zaleca się użycie raportu 8D. Raport 8D dzięki standardowemu podejściu jest obecnie najbardziej efektywną metodą do kompleksowego zarządzania niezgodnością. Większość klientów OEM w branży automotive czy branży lotniczej, wymaga opisu problemu według raportu 8D. Ciekawostką jest fakt, że ta skuteczna metoda została opracowana przez Departament Obrony USA pod normą „MIL-STD 1520 Corrective Action and Disposition System for Nonconforming Material”. Metodologia w przemyśle została rozpowszechniona przez Forda, a następnie zaczerpnięta przez wszystkich większych „graczy” w biznesie. Zapraszam do lektury, zapoznania się z przykładem uzupełnionego 8D, ściągnięcia darmowego formularza oraz edukacyjnej infografiki.

Raport 8D definicja

Raport 8D jest to usystematyzowana forma rozwiązywania problemu i ciągłego doskonalenia organizacji. Standardowe 8 punktów analizy pozwala na skuteczne znalezienie przyczyny oraz ustalenie działań korygujących i prewencyjnych. Raport 8D podąża logiką Edwardsa Deminga czyli PDCA. Jest to rozbudowane narzędzie korzystające w niektórych z punktów z kolejnych dobrze znanych narzędzi zapewnienia jakości.

Raport 8D – kurs z certyfikacją!

Nauczę cię w 40 minut jak wykonać perfekcyjny raport 8D! Sprawdź mój kurs online.

Już ponad 300 zadowolonych osób ukończyło ten kurs. Ich opinie możesz poznać na stronie: Perfekcyjny raport 8D. Zdobądź niezbędną wiedzę i uzyskaj certyfikat!

Raport 8D opis punktów

0D Natychmiastowe/Nagłe akcje

Punkt 0D stosowany jest w niektórych organizacjach. Założeniem działania jest podjęcie akcji natychmiastowych, aby zastopować postępowanie problemu.

1D Grupa robocza

Pierwszym krokiem 8D jest utworzenie grupy roboczej. W celu zapewnienia efektywności pracy grupa powinna spełniać poniższe wymagania:

  • Posiadać Lidera,
  • Być multidyscyplinarna – angażować osoby z różnych działów,
  • Posiadać odpowiednie uprawnienia, aby wdrożyć rozwiązanie problemu,
  • Posiadać dobrą znajomość wyrobu i procesów jego realizacji.

2D Opisanie problemu 

Opis problemu jest kluczowy i powinien zawierać jak najwięcej informacji. Zaleca się uwzględnienie poniższych punktów:

  • Szczegółowy opis zdarzenia
  • Miejsce wystąpienia
  • Moment wystąpienia
  • Ilość zainfekowanych sztuk
  • Informacje o sposobie identyfikacji
  • Informacje o zagrożeniu dla klienta

Zalecaną metodą do zebrania wszystkich tych informacji jest 5W2H

3D Akcje tymczasowe / Akcje korekcyjne

Akcje tymczasowe wykonuje się w celu zminimalizowania zagrożenia dla organizacji, klienta oraz zapewnienia ciągłości produkcji. Jest to niezbędny punkt, aby nie podwyższać kosztów jakości spowodowanych wadliwym produktem. Przykładowe działania:

  • Segregacja sztuk na magazynie i produkcji,
  • Zablokowanie wysyłek do momentu rozwiązania problemu,
  • Poinformowanie klienta, jeżeli istnieje ryzyko dostarczenia sztuk niezgodnych,
  • Poinformowanie dostawcy w celu segregacji sztuk, jeżeli potencjalnie spowodował problem.

4D Przyczyna źródłowa 

W celu wyeliminowania problemu w przyszłości, należy zdefiniować przyczynę źródłową. Jest to najczęściej najtrudniejszy etap procesu 8D. Warto dokładnie przeanalizować problem i nie podejmować decyzji o przyczynie w sposób pochopny. Bardzo pomocny na tym etapie rozwiązywania problemu może być Diagram Ishikawy, dodatkowo zalecam połączyć go z metodą 5WHY.

5D Akcja korygujące 

Akcje korygujące podejmowane są na bazie informacji o niezgodności oraz przyczynie źródłowej. Przykłady:

  • Wprowadzenie dodatkowej kontroli w procesie
  • Wprowadzenie dodatkowego innego procesu (np. naprawy detalu, testu)
  • Naprawa uszkodzonych wyrobów wykrytych wewnątrz
  • Naprawa wyrobów zwróconych od klienta
  • Poinformowanie dostawcy o defektach w dostarczonym materiale, wymiana itp.

6D Weryfikacja akcji korygujących

Metodologia 8D wymaga zweryfikowania czy akcje korygujące są skuteczne. Pozwala to również określić, czy przyczyna źródłowa została odpowiednio określona. Jako inżynier uważam, że najlepszą metodą weryfikacji akcji korygującej jest weryfikacja wskaźników mierzalnych. Mierzalnymi metodami weryfikacji akcji korygujących są:

  • Mniejsze ppm, rpm, dpm
  • Bardziej stabilny proces oraz wskaźniki Cp, Cpk (SPC)
  • Inne dowody wskazujące na wprowadzenie akcji korekcyjnych
  • Mniejszy odpad na kontroli wejściowej na sztukach od dostawców.

7D Akcja zapobiegawcza 

Kolejnym etapem jest określenie, jakie działania należy podjąć, aby zapobiec ponownemu pojawieniu się problemu. Akcje zapobiegawcze powinny zastąpić akcje korygujące. Najczęściej dotyczą one ingerencji w parametry procesu, parametry zamawianego materiału lub design części.

8D Ocena i zamknięcie 8D 

Oceny dokonuje lider grupy roboczej oraz klient, jeżeli niezgodny materiał przedostał się przez system jakości organizacji. Ocena powinna być wykonana na bazie mierzalnych wskaźników, a nie na subiektywnym odczuciu. Dodatkowo warto wprowadzić przejrzysty system archiwizacji raportów 8D. Pomimo wielu starań, problemy lubią powracać, a konkretny Raport 8D jest niezastąpionym kompendium wiedzy w danym temacie.

Raport 8D a raport A3?

Zobacz czym różni się raport 8D od raportu A3: „Raport A3 – opis”.

Formularz pdf i excel

Bazując na metodologii 8D, przygotowałem darmowy formularz. Zawiera on wszystko co niezbędne, aby przeprowadzić analizę 8D. Możecie go dowolnie modyfikować, zmieniać, skracać, rozszerzać. Plik do pobrania w linku lub na stronie „Darmowe narzędzia”. Formularz jest dostępny również w formie raport 8D pdf.

Narzędzie dostępne na stronie: Darmowe Narzędzia

Infografika

Przygotował również prostą infografikę, może posłużyć jako prosta ściągawka lub materiał edukacyjny.

Infografika dostępna na stronie: Infografiki

Raport 8D przykład – Jak wypełnić raport 8D

Poniżej znajdziecie przykład przeprowadzonego 8D. Problem dotyczy stwierdzenia niezgodności powierzchni na wspornikach, przez finalnego klienta firmę Boeing. Przykład jest czysto hipotetyczny. Dzięki niemu dowiesz się jak wypełnić raport 8D.

Tytuł problemu:Numer raportuData wystąpieniaData uaktualnienia
Rysy na wspornikach01/201713.10.201721.10.2017
Numer produktu:Klient:
54KW1256Boeing
D0 Akcje nagłe (jeżeli wymagane)OdpowiedzialnyData
1. Zatrzymanie produkcjiInżynier procesu13.10.2017
D1 Grupa robocza:WydziałD2 Problem:
Lider: Artur Mydlarz Rysy na wspornikach
Jakość: Inżynier JakościJakość
Członkowie zespołu 
1. Inżynier ProcesuProdukcjaD2 Opis problemu:
2. OperatorProdukcjaNa obszarze montażu, na pierwszej zmianie, operator znalazł 10 zarysowanych wsporników o numerze 54KW1256. Wada występuje w obszarze rysunkowym A3. Rysy wykraczają po za wymagania specyfikacji i są niedopuszczalne. Klient najprawdopodobniej nie jest zainfekowany, wymaga to jednak zweryfikowania.
3. Planista produkcjiProdukcja
4. LogistykLogistyka
D3 Akcje tymczasoweOdpowiedzialnyData
1. Segregacja obszaru produkcji i logistykiJakość13.10.2017
2. Zablokowanie wysyłekJakość13.10.2017
3. Kontakt z dostawcąJakość13.10.2017
4. Modyfikacja planów produkcyjnychPlanista13.10.2017
5. Weryfikacja dostępności części z drugiego źródłaLogistyk13.10.2017
Walidakcja akcji tymczasowych% EfektywnośćData
1. Segregacja wykonana: 3% części zainfekowanych100%16.10.2017
2. Dostawca poinformowany, prowadzi analize 8D100%16.10.2017
3. Brak drugiego źródła dostaw100%16.10.2017
D4 Przyczyna problemu (użyj Diagramu Ishikawa i 5WHY)WydziałPrawdop.(%)
1. Brak kontroli wejściowej na częściachJakość100%
2. Niewystarczająca kontrola finalna przez dostawcęDostawca100%
D5 Akcje korekcyjneOdpowiedzialnyData
1. Wprowadzenie kontroli wejściowej na 5 kolejnych dostawachJakość17.10.2017
2. Wymagany raport 8D od dostawcy z powodu umknięciaJakość17.10.2017
D6 Weryfikacja akcji korekcyjnychEfektywność (%)Data
1. Weryfikacja 3 dostaw nie wskazała niezgodności na częściach100%Ongoing
2. Dostawca przedstawiłraport 8D (raport nr S12/2017)100%28.10.2017
D7 Akcje zapobiegawcze:OdpowiedzialnyData
1. Wprowadzenie rocznego prewencyjnego planu kontroli wejściowej wszystkich komponentówJakość28.11.2017
2. Audyt dostawcy, zweryfikowanie CA z raportu 8DJakość31.12.2017
D8 Ocena 8D i zamknięcie:Data
Przyczyną wystąpienia niezgodności była, nieodpowiednia interpretacja specyfikacji dotyczącej odbioru części, przez dostawcę. Części nie były sprawdzane w trakcie u dostawcy, ponieważ nie miały historii niezgodności. W związku z zaistniałą wadą jako akcję prewencyjną w zakładzie wdrożono prewencyjny plan kontroli wejściowej dla wszystkich komponentów. Dostawca przedstawił raport 8D, planowany jest audyt w celu weryfikacji CA. Klient nie został narażony.31.10.2017

Dodatkowo polecam odwiedzić angielskojęzyczne serwisy z ciekawymi opisami 8D oraz przykładami:
https://www.mindtools.com/pages/article/8d-problem-solving.htm
https://quality-one.com/8d/

Perfekcyjny Raport 8D – Szkolenie

Jeżeli interesuje Cię ten temat i chcesz zdobyć praktyczną i użyteczną wiedzę od wieloletnich ekspertów, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie.


Wybierz szkolenie w Szkole Jakości:

  • dostępne jest natychmiast,
  • w najlepszej rynkowej cenie,
  • przygotowane przez ekspertów,
  • możesz konsultować się w grupie przez 365 dni od dnia zakupu
  • oraz zyskujesz Certyfikaty w dwóch językach wydawane przez instytucję szkoleniową o numerze 2.18/00117/2020.

Dzięki nam nie tylko poszerzysz swoją wiedzę, ale także zyskasz pewność siebie i motywację do dalszego rozwoju.

Nie ograniczaj się do tego, co już wiesz – zacznij budować swoją przyszłość już dziś i poznaj swój pełen potencjał.
🚨 Sprawdź szczegóły na stronie ➡️ Perfekcyjny Raport 8D

Podsumowanie

Uniwersalna metoda 8D opracowania w amerykańskiej armii, jest obecnie głównym narzędziem do rozwiązywania i opisywania problemów w praktycznie każdej gałęzi przemysłu. Mam nadzieję, że ten wpis przybliżył wam metodologię, a darmowe formularze wraz z przykładami pomogą w codziennej pracy. W przypadku pytań, wątpliwości lub chęci rozwinięcia tematu zapraszam do kontaktu.

Photo by Ashes Sitoula on Unsplash grafika do Raport 8D

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeżeli tak, to zarejestruj się poniżej, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tego bloga. Informacje z pierwsze ręki na Twojej skrzynce mailowej!

8 comments
arek says

cześć,

czy aby na pewno nie ma błędu w tym wpisie..? Wydaje mi się, że jest różnica między działaniami korekcyjnymi a korygującymi a Pan wrzuca je do jednego worka – pk.t 5D (działania korygujące usuwają przyczynę a nie działania korekcyjne..) – po zweryfikowaniu proszę dać znać, czy to błąd czy po prostu ja mam jakieś urojenia ;))

btw. świetny blog dzięki któremu można się dużo dowiedzieć!! good job, pozdrawiam! 😉

    Artur Mydlarz says

    Cześć,
    Dzięki za komentarz, masz rację jest błąd w tekście. Już poprawiłem ;-).

    Pozdrawiam i dzięki za opinie o blogu, to krzepi ;).

      Paweł says

      Dzień dobry Panie Arturze,

      oczywiście mogę się mylić, ale w moim rozumieniu korekcyjne mają na celu natychmiastową eliminacje samego problemu (defektu na części, np zmiana programu, wymian tępej piły), natomiast korygujące pozwalają zabezpieczyć problem kompleksowo (np. „Po ustawieniu maszyny, weryfikacja programu przez TL wraz z potwierdzeniem w dokumentacji” lub „Zwiększenie częstotliwości TPM dot narzędzi, w tym przypadku tarcz piły”). Proszę o informacje jak Pan to interpretuje.

      W punkcie 5,6 zastosował Pan określenie: korekcyjne.

      Z góry dzięki za odpowiedź.

      Pozdrawiam

      Paweł Górski

        Artur Mydlarz says

        Po pierwsze pisz mi proszę po imieniu, po drugie bardzo dobry komentarz Paweł!
        Masz całkowitą rację, w moją publikację wdarł się mały chochlik, który już wyprowadziłem.

        Nagłówek mówi o akcji korygującej, a tekście akcje korekcyjne…

        Dzięki!

        Pozdrawiam,
        Artur

JOANNA says

Jestem początkująca w tym temacie i mam pytanie: jaka jest główna różnica pomiędzy podejściem 8D a A3? Czy dobrze dedukuje, że D8 jest bardziej dokładne, bardziej szczegółowe niż A3? Czy coś pominęłam ? Jakbyś miał to opisać dosłownie jednym zdaniem, to co byś powiedział?

    Artur Mydlarz says

    Powiedziałbym, że metody są bliźniaczo podobne a ich celem jest znalezienie rozwiązania problemu. Szczegółowość metod zależy od osoby, która ją wykonuje.

Andrzej says

cześć. Bardzo dobra robota z tym blogiem. Widać jakość. Można sporo zaczerpnąć wiedzy i sporo się dowiedzieć. Pozdrawiam. Andrzej

    Artur Mydlarz says

    Dzięki Andrzeju 🙂

Comments are closed