piramida jakości 4 elementy

Piramida Jakości w produkcji – 4 elementy

Zarządzając jakością w produkcji, często bardzo mocno, skupiamy się na jednym z elementów. Zazwyczaj jest to spełnienie wymagań rysunkowych produktu. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że dużo więcej elementów na wpływ na jakość, a wypadkową tych elementów jest zgodny produkt. Może, zamiast skupiać się na czubku piramidy jakości, warto przełożyć działanie na jej fundament?

Piramida Jakości w produkcji – jak wygląda

Piramida Jakości w produkcji składa się z czterech składowych elementów. Jest to trochę taki odwrócony o 90 stopni wykres Pareto. Dlaczego? Ponieważ pierwsze od dołu elementy piramidy mają największe przełożenie na otrzymanie zgodnego produktu.

Jak pisałem na wstępie, my często pomijamy 2 piewsze elementy i bardzo dużo czasu poświęcamy na zarządzanie 3 i 4 elementem piramidy.

Wystarczyłoby przesunąć się z aktywnością do fundamentów i unikać problemów.

Nie trzymam was dłużej w niepewności. Oto i ona:

piramida jakości

Ludzie, maszyny, narzędzia

Tylko zadbanie o odpowiednie kompetencje ludzi, danie im sprawne, dobre maszyny i narzędzia może przynieść pozytywny skutek w zarządzaniu jakością.

Wyobraźcie sobie świetne procesy, świetne monitorowanie nawet z SPC i pomiar 100% sztuk po procesie przy kiepsko przeszkolonych pracownikach.

Wyobraźcie sobie identyczną sytuację przy starych, często wymagających naprawy maszynach i psujących się narzędziach lub ich deficycie.

Niestety w wielu firmach zapomina się o fundamentach i próbuje „wdrażać” rozwiązanie celujące w monitorowanie procesów lub pomiar produktu.

Pamiętajcie, że za jakość w największym stopniu odpowiada:

  • odpowiedni sprzęt do produkcji
  • odpowiedni ludzie

Wymaga to inwestycji czasu w szkolenie i pieniędzy w sprzęt produkcyjny.

Piramida jakości – procesy

Kolejnym elementem piramidy jakości są procesy. Chodzi tu przede wszystkim o zadbanie o optymalizację procesów i sprawdzenie, czy spełniono wymagania.

Procesy mogą brzmieć nieco górnolotnie, samo słowo. Kojarzy się to od razu z procesem zarządzania wyrobem niezgodnym czy procesem obróbki mechanicznej.

Te kwestie są bardzo ważne, ale jeszcze ważniejsze są procesy wewnętrzne, przy samym produkcie:

  1. czy wiemy jakiego narzędzia użyć
  2. wiemy jakiego przyrządu użyć
  3. czy rozumiemy, jaki wybrać program np. do obróbki skrawaniem
  4. czy rozumiemy jak wygląda przepływ materiału
  5. itd. itd. itd.

Z pewnością pomoże Ci w tym proces CHECK, o którym pisałem więcej tutaj.

Musimy sprawdzić, czy jest to wszystko zdefiniowane w procesach i czy obecny stan rzeczywistości spełnia te wymagania

Monitorowanie

Monitorowanie to kolejny etap walki o lepszą jakość. Proces ten to nic innego jak baczne przyglądanie się procesowi już w trakcie jego działania.

Tym razem chodzi konkretnie o proces wytwórczy: obróbka mechaniczna, spawanie, obróbka cieplna, lutowanie itd. itd.

Bardzo ważne jest ustawienie sobie granic kontrolnych dla procesu na podstawie doświadczenia oraz parametrów procesu i bardzo szybkie reagowanie.

Nie ma tutaj miejsca na zwlekanie z decyzjami. Jeżeli widzimy, że coś z procesem zaczyna szwankować – musimy reagować. Inaczej czeka nas jakościowa katastrofa.

Piramida Jakości – pomiar produktu

Ostatecznym potwierdzeniem zgodności wyrobu jest fizyczne sprawdzenie tego co otrzymaliśmy z naszego procesu.

Zazwyczaj jest to pomiar charakterystyk stwierdzonych na rysunku. Dla niektórych produktów wykonuje się również testy funkcjonalne (np. odpalenie silniki spalinowego itp.).

Weryfikacja i walidacja to elementy pomiaru produktu. Co ciekawe często te pojęcia są mylone między sobą. Więc spieszę z wyjaśnieniem.

Weryfikacja – potwierdzenie zgodności fizycznych produktu z dokumentacją.

Walidacja – potwierdzenie spełnienia określonej funkcjonalności zdefiniowanej przez konstruktorów.

Przykład? Zaszalejmy, aby zrozumieć.

Samolot :).

Weryfikacja samolotu to potwierdzenie zgodności wymiarowej, zgodności komponentów, z których się składa, materiałów itd. itd.

Walidacja samolotu to potwierdzneie tego, że unosi sie w powietrze :).

W dużym skrócie, ale pozwoli Wam to zrozumieć różnicę.

Piramida Jakości – dlaczego skupiać się na podstawie?

W tym momencie myśle, że już rozumiecie dlaczego należy skupiać się na podstawie piramiday jakości.

Zapewnienie wysokiej klasy specjalistów i maszyn, opracowanie i sprawdzenie procesów przed startem pozwoli w zasadzie uniknąć elementu monitoringu i pomiaru.

Dlaczego?

Jeżeli mamy wszystko dobrze przygotowane, sprawdzone, mamy świadomą brygadę i dobrej klasy sprzęt to minimalizujemy totalnie ryzyko odchyłek w procesie i uzyskania produktu niezgodnego.

Zmniejszamy w ten sposób koszty jakości, ponieważ nie uzyskujemy produktu niezgodnego oraz poświęcamy mniej czasu na reagowanie na odchylenia (w zasadzie też oszczędzamy).

Do tego wszystkiego dodałbym jeszcze jeden element – zarządzanie. Całość piramidy powinna być wpisana w okrąg zarządzania. Tylko i wyłącznie mądre zarządzanie, przekładanie energii i zasobów do odpowiednich miejsc przełoży się pośrednio na jakość produktu.

Podsumowanie

Często powtarzam na tym blogu, że „lepiej mądrze stać, niż głupio biegać” i piramida jakości jest kolejnym tego potwierdzeniem. Mam nadzieję, że tak obrazowo przedstawiony sposób zarządzania jakością pozwoli Wam zrozumieć, na czym powinniście się skupić w codziennej pracy.

Photo by Gaurav D Lathiya on Unsplash