Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
siedem zasad iso 9001

Siedem zasad ISO 9001 – dlaczego firmy ich nie stosują?

Nie wiem, dlaczego tak się dzieje. Nie rozumiem, dlaczego tak wiele firm nie kieruje się zasadami systemu, który dumnie wisi na ścianie. Sam fakt przestrzegania poniższych zasad buduje dużą przewagę w biznesie. Czy Ty pracujesz w organizacji certyfikowanej pod ISO 9001? Jeżeli tak to możesz zrewidować, czy na pewno w Twoim miejscu pracy stosuje się siedem zasad ISO 9001. Zapraszam do przeczytania artykuły.

Siedem Zasad ISO 9001

Norma ISO 9001 jest zbiorem ogólnym wymagań, które należy odpowiednio interpretować pod potrzeby firmy. Dlaczego te wymagania nie są sprecyzowane? Bo nie mogą być. Norma ta odnosi się zarówno do jednoosobowych działalności, 10-15 osobowych firm rodzinnych i zarazem do kilkutysięcznych korporacji.

Jest jednak jeden rozdział, który powinien być wdrożony w 110% w każdej firmie. Siedem Zasad ISO 9001 to fundamenty zarządzania, fundamenty sukcesu firmy – niestety rzadko egzekwowane.

Dlaczego tak się dzieje? Trudno mi powiedzieć. Być może wynika to z kwestii braku zrozumienia ISO 9001, wdrażania go tylko do potrzeb przetargowych, sprzedażowych. Przykre to, bo Siedem Zasad ISO 9001 zmienia firmę w świetnie ukierunkowaną machinę do wzrostu.

Jakie to zasady?

Zasada 1 – Orientacja na klienta

Powiesz, że większość firm posiada orientację na klienta. Klient przynosi firmie przychody. Spełnianie jego oczekiwań to podstawa. Klient nasz Pan!

No dobrze, może i tak jest w 95% firm (na rynku ciągle są organizacje, które chcą nas tylko oszukać – na szczęście długo nie pociągną).

A pomyślałaś/eś w tym punkcie o Kliencie Wewnętrznym? Szok? Jeżeli pracujesz w dużej firmie, to pewnie wiesz, jak to mniej więcej wyglądał. Nieustanna walka, realizowanie swoich celów i dążenie (często po trupach) do sukcesu w skali mikro.

  • Co gdyby każdy w organizacji spełniał oczekiwania swoich klientów i przekładał orientację w działaniu na klienta wewnętrznego?
  • Logistyka spełniałaby oczekiwania produkcji w 100%, również przy zmiennych planach.
  • Jakość egzekwowałaby wymagania jakościowe, ale utrzymywała orientację na produkcję komponentów i szybkie reagowanie gdy dochodzi do zatrzymania linii.
  • Utrzymanie ruchu dokładałoby wszystkich starań, aby każda maszyna pracowała bez zakłóceń.

Produkcja jest w centrum… Dostrzegasz to? Bo od tego jest właśnie firma produkcyjna, aby produkować produkty zgodne na czas, dla klienta. Zdziwi Cię to teraz, ale pomimo tego, produkcja nie zawsze jest klientem pozostałych działów :). Jak to? Gdy materiał musi być dostarczony na czas do klienta końcowego, to najpierw z produkcji musi go otrzymać logistyka. Tutaj logistyka jest klientem produkcji.

Trzeba umieć do dostrzec i działać zgodnie z zasadami ISO 9001. Jak to ogarnąć? Najlepiej poprzez wprowadzenie systemu, który wymusi działanie na potrzeby klienta wewnętrznego. Takim systemem jest Pull wspomagany narzędziem Kanban. Możesz o nich poczytać na blogu.

Zasada 2 – Przywództwo – Siedem Zasad ISO 9001

Wiele osób zna to z autopsji. Pomimo wszelkich starań, propozycji, podawania kolejnych argumentów – pomysły przepadają.

Nie chcę być z Tobą zbyt brutalny, ale chcę być po prostu szczery.

Jeżeli Dyrektor Fabryki nie rozumie zarządzania jakością, nie widzi jej na horyzoncie zarządzania… to będzie bardzo trudno.

Dlatego Siedem Zasad ISO 9001 wymienia przywództwo już na drugiej pozycji. Szef, CEO, Dyrektor musi rozumieć zarządzanie jakością. Musi wiedzieć jak ważne jest zapewnienie standardów, wymagań, szukanie przyczyn problemów i ciągłe doskonalenie.

Co więcej, taki szef, powinien nie tylko wymagać zapewnienia jakości, ale również dawać przykład nt. jakości.

Jak może to wyglądać?

  • Poprzez choćby codzienne stosowanie GEMBA i zwracanie uwagi, gdy standardy nie są utrzymywane
  • Stosując cykliczne spotkania i przedstawianie wyników jakościowych wszystkim pracownikom
  • Poprzez angażowanie się i wsparcie przy większych problemach, reklamacjach
  • Pokazując jakość w swojej pracy – decyzjami, wykonanymi projektami czy nawet napisanymi mailami

Ludzie więcej uczą się obserwując Liderów niż ich słuchając.

Ty też jesteś liderem – Jakości ( o ile pracujesz jako inżynier jakosci – wiem, że czytają tego bloga różne osoby 🙂 ). Twoje zachowanie w miejscu pracy jest zaraza obserwowane przez operatorów, kontrolerów. Jeżeli wymagasz od kogoś, aby nie dotykał detali bez rękawiczek (bo jest wymóg czystości) – to sam tego nie rób. Jeżeli wymagasz dokładnych wyników, konkretnych danych od kontrolerów – to sam/a przekazuj konkrety.

Zasada 3 – Zaangażowanie ludzi

Czy ludzie w organizacji przychodzą tylko odbębnić swoje operacje i po 8 godzina wyjść do domu? Jeżeli tak jest, to nie frustruj się o brak zapewnienia standardów jakościowych, o brak ciągłego doskonalenia.

Ludzie w gruncie rzeczy chcą się angażować, chcą tworzyć swoje miejsca pracy, obszary działania. Zmniejszanie roli pracownika do wykonania danej operacji zmniejsza zaangażowanie.

Ludzie pracujący przy procesach mają ogromną wiedzę, często przewyższającą wiedzę technologów, inżynierów jakości, produktu. Dlaczego? Bo widzą codziennie jak powstaje produkt, z czym są problemy. Często mają świetne pomysły jak te problemy rozwiązać.

Dlatego należy wykorzystywać ten potencjał, stąd Siedem Zasad ISO 9001 umieszcza na 3 miejscu zaangażowanie Firma to ludzie, procesy to ludzie, końcowy sukces ilościowy i jakościowy to ludzie.

Jeżeli w Twojej organizacji dostrzegasz mniejsze lub brak zaangażowania pracowników, przypatrz się, jak to wygląda i z czego wynika.

Być może warto zainstalować program sugestii pracowniczych? Przeglądany cyklicznie, pokazujący wdrożenia rozwiązań i dający ludziom satysfakcje, ale może i również małe benefity?

Być może taki system sugestii już jest, ale jest w nim jakaś luka procesowa lub brak feedbacku i wszystko gdzieś umiera śmiercią naturalną.

Uwierz mi, że takie małe kroki KAIZEN, usprawnienia poprawią powoli całą organizację. Warto wykorzystać zasoby ludzkie. Sprawia to większe zaangażowanie i daje poczucie nie tylko wykonywania pracy mechanicznej, ale również buduje świadomość posiadania wpływu na temat tego jak wygląda praca w firmie. Ważna jest komunikacja.

Zasada 4 – Podejście procesowe – Siedem Zasad ISO 9001

Organizacja produkcyjna, usługowa to nic innego jak zbiór procesów, tworzących pewien system. Być może uznasz to za spłycenie misji, wizji i działań organizacji. Przykro mi, ale tak jest. Każdy pracownik ma do wykonania jakąś część procesu – od Prezesa zaczynając, a kończąc na pracowniku pakującym produkty do wysyłki.

Dobra firma posiada rozpisane procesy, posiada główną mapę przepływu VSM, posiada dobrze rozpisane procesy za pomocą Flow Chart. Pozwala to na jasne sprecyzowanie odpowiedzialności oraz kolejnych kroków działania. Jest to również świetny punkt odniesienie do utrzymania standardu, weryfikacji problemów, szukania usprawnień.

Szczerze, nie wyobrażam sobie dobrze działającej firmy bez dobrze opisanych procesów.

Zasada 5 – Doskonalenie

Jeżeli się nie doskonalisz to stoisz w miejscu – jest to okrutnie widoczne szczególnie w przemyśle i biznesie ogólnie. Firmy, które nie chcą zostać w tyle po prostu, są skazane na doskonalenie.

Nie mniej jednak w tej zasadzie nie chodzi tylko i wyłącznie o ogół organizacji. Doskonalenie powinno być również inicjatywą oddolną, budowaną poprzez zaangażowanie, które już omówiliśmy. Ciągłe doskonalenie każdego z procesów to oszczędności dla organizacji. Skrócenie czasu, poprawienie jakości, zmniejszenie strat materiałów itd. to czysty zysk.

Warto zainstalować w firmie programy doskonalenia, Kaizen lub programy LEAN. Łącząc ten punkt z punktem 5 i zaangażowanie do tych procesów pracowników, tworzysz swoistego rodzaju reakcje łańcuchową Deminga. Samo-nakręcający się ciąg powtarzalnych procesów.

Zasada 6 – Podejmowanie decyzji na podstawie faktów.

Wydaje się to podstawą, ale jak często nie jest? Dostrzegasz to pewnie na co dzień. Decyzje podejmowane ad hoc, bez bazowania na danych. Decyzje wynikające z niesnasek, chęci dogryzienia komuś lub pokazania kto jest ważniejszy.

Ja niestety miałem nieprzyjemność pracować w takiej organizacji. Takie zachowanie jest bardzo demotywujące. Pracownicy nie rozumieją, dlaczego powinni wykonywać dane zadanie. Widzą, że decyzje to wybujałe ego dyrektora, kierownika czy prezesa.

Siedem Zasad ISO 9001 określa jasno sposób podejmowania decyzyji – NA FAKTACH I DANYCH. Naprawdę nie trzeba do tego dużo.

Jeżeli jesteś inżynierem jakości, to Ciebie również to dotyczy :). Zbieraj dane z procesu, od klienta, od dostawców i podejmuj decyzje na ich podstawie. Gdy pojawi się problem, najpierw zbierze duuuuuuuuuużo danych, a następnie podejmuj działania.

Emocje są bardzo złym doradcą, szczególnie w firmie produkcyjnej.

Zasada 7 – Zarządzanie relacjami.

Bardzo miękki temat i zarazem trudny dla inżyniera. Dlaczego? Trudno ubrać go w proces. Zarządzanie relacjami to odpowiednie podejście do relacji zewnętrznych z:

  • klientami
  • dostawcami
  • akcjonariuszami
  • konkurencją
  • miastem/urzędami/bankami

Równie istotne jest jednak zarządzanie relacjami wewnątrz organizacji. Zapewnienie odpowiedniego balansu i ważności poszczególnych działów jest kluczem do długoterminowego sukcesu.

Faworyzowanie któregokolwiek obszaru przez Prezesa firmy jest zgubne. Dlatego relacje pomiędzy każdymi „silosami” firmy powinny być partnerskie.

Produkcja musi spełniać wymogi Jakościowe i Finansowe, ale z drugiej strony Jakość nie może blokować non-stop produkcji bez uzasadnienia.

Wydaje mi się, że w dobie dostępu do technicznej wiedzy, znajomości zasad zarządzania produkcją, jakością, logistyką itd. najtrudniejsze jest zbudowanie dobrych relacji w firmie. Bardzo wiele zależy tutaj od ludzi, jacy znajdują się w organizacji, szczególnie na stanowiskach kierowniczych. Myślę, że jest to temat nie tylko na oddzielny wpis, a nawet na całą książkę.

Podsumowanie – Siedem Zasad ISO 9001

Ciekawe zasady prawda? Wiesz, co jest w nich najciekawszego? To, że mało kto je do końca stosuje. Zastosowanie tych zasad to fundamenty budowania trwałego biznesu, takiego na lata. Gdy coś nie idzie, firmy często szukają szybkich rozwiązań, specjalistów od sprzedaży, marketingu, natychmiastowych usprawnień… Nie tędy droga, jak coś się sypie, to z powodu braku solidnych fundamentów. Najpierw popatrz na te siedem zasad ISO 9001 i sprawdź, czy wszystko działa, tak jak należy, dopiero później szukaj innych rozwiązań.

Photo by Tim Trad on Unsplash Siedem Zasad ISO 9001

Leave a Comment: