fbpx
Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
20 zasad Artur Mydlarz

20 zasad na 2020 – Lepsza wersja inżyniera

Życie wydaje się skomplikowane, ale niestety najczęściej to My sami je sobie komplikujemy. Wystarczy pozwolić sobie na życie według prostych zasad i zadbać o nasze zdrowie. Zapominamy, że żyjąc w cywilizowanym świecie, możemy zapewnić sobie wystarczająco dobre życie. Pomimo tego tworzymy sobie problemy, poprzez nasze przekonania, presje społeczne i oczekiwania wobec świata. Poznaj moich 20 zasad, którymi staram się kierować, aby opanować chaos.

Zasady, aby nie utonąć w chaosie

Pisałem o tym już kilkakrotnie na blogu. Bez jasnych zasad, zaczniemy żyć według zasad innych: korporacji, kościoła, rodziny, oczekiwać społecznych, banków, telewizji, Netflix’a (poważnie 🙂 ) i każdego kto może wywierać na nas wpływ. Poczytaj sobie: Dlaczego inżynier powinien być kreatorem.

Czy nie zdarzyło Ci się stracić weekend, bo znajomi oczekiwali od Ciebie np. imprezowania, a Ty raczej wolałaś/eś odpocząć? Czy nie zdarzyło Ci się stracić kilku godzin na oglądaniu kilku odcinków serialu pod rząd na Netflix’ie, tylko dlatego, że włączały się one z automatu? No właśnie.

W 2020 wpływ na Ciebie może wywrzeć praktycznie każdy, kto będzie miał w tym interes. Możliwość dotarcia do każdego z nas, w sposób personalny jest coraz łatwiejsza. Bombardowanie nas informacjami oraz oczekiwaniami sprawia, że łatwo się można zagubić w budowaniu dobrego życia.

Zebrałem 20 najważniejszych zasad, które mi pozwalają dobrze funkcjonować. Czy zawsze się ich trzymam? Oczywiście, że nie. W moim życiu czasami występuje chaos i gaszenie pożarów, ale szybki powrót do zasad pozwala wrócić na właściwe tory.

Dlaczego piszę ten wpis? Trochę dla Was, a trochę dla Siebie, aby właśnie w gorszych chwilach, wrócić do tego spisu i sprawdzić, czy wszystko jest ok.

20 zasad na 2020

1. Wysypiaj się 7-8 godzin i wstawaj wcześnie rano.

Najlepszą metodą zarządzania ryzykiem w odniesieniu do zdrowia mentalnego i fizycznego jest sen. W trakcie snu zachodzą najważniejsze procesy mające bezpośredni wpływ na naszą regenerację.

Jeżeli coś Ci aktualnie nie wychodzi, nie możesz się skupić, zżera Cię stres, to sprawdź czy przypadkiem nie masz problemów ze snem. Dla mnie jest to przyczyna mająca przełożenie na 80% problemów w życiu – zasada Pareto rlz 🙂

Wstawaj też wcześniej. Odkąd zacząłem wstawać o 4:30 rano (tak znowu się tym chwale :D), to moja produktywność skoczyła pod sufit. Jest to trudne na początku, ale rano nikt Ci nie przeszkadza, Twój mózg jest wypoczęty, Twoje ciało jest wypoczęte. A wieczorem zamiast spędzać przed TV czy komputerem, po prostu idziesz spać o 21:00 :)…

2. Zacznij dzień od wdzięczności

Dużo się o tym mówi ostatni “gratitude” – wygląda to jak nowa moda, ale ma to sens. Bardzo szybko przyzwyczajamy się do wygód, dóbr i stanu życia. Zapominamy przez to być wdzięczni za to co mamy. Zamiast tego, często od rana, narzekamy, że nie mamy więcej niż sąsiad, że nie dostaliśmy awansu jak kolega, że nasze życie powinno być lepsze…

Pozwól sobie na chwile wdzięczności za to co masz. Uświadom sobie, że np. miliard ludzi na świecie, żyje poniżej 1 dolara dziennie, a 790 milionów nie ma dostępu do bieżącej wody (ok 21 razy więcej ludzi niż w Polsce!!).

Ciesz się z małych rzeczy

3. Pij dużo wody

Jak już masz dostęp do tej bieżącej wody, to nie zapominaj jej pić :). Składamy się z 60% z wody. Ciągłe, chroniczne odwodnienie może powodować problemy zdrowotne. Sięgaj po szklankę wody jak tylko to możliwe.

Najlepiej zacząć dzień od wypicia 0,5 litra wody.

4. Wybaczaj szybko

Noszenie w sobie zadry, skupianie swojej energii na zemście to najprostsza droga to autodestrukcji. Eskalacja nakręcającego się konfliktu jest bardzo szybka i nie nie wynika z niej nic dobrego.

Nie każdy będzie postępował według Twoich oczekiwań i często Cię zawiedzie, lub nawet pomyślisz, że robi Ci na złość. Wybaczaj szybko i rób dalej swoje.

5. Bądź wyrozumiała/y wobec innych i siebie

Jesteśmy tylko ludźmi, nie zawsze wybierzemy dobrze, nie zawsze zrobimy wyniki, utrzymamy rutynę i zasady.

Staraj się zrozumieć słabości innych i swoje.

6. Naucz się w końcu mówić “nie”

Wiemy o tym, szkoliliśmy się z tego, rozumiemy potrzebę mówienia “nie”, dlaczego tak trudno przychodzi nam odmawianie? Jest to trudne zagadnienie i wymaga często odwagi i pewności siebie. Boimy się, że coś stracimy mówiąc “nie”, odmawiając przysługi.

Sprawdź może raz co się stanie, gdy powiesz “nie” ;-).

7. Żyj poniżej swoich możliwości finansowych

Dla mnie jest to najważniejsza zasada na kolejne lata. Odkąd zacząłem zarabiać pierwsze pieniądze, zawsze starałem się żyć poniżej możliwości i odkładać jakąś część przychodów.

Dlaczego należy to robić? Po pierwsze budujesz finansową poduszkę bezpieczeństwa, budujesz nawyk oszczędzania i czujesz się po prostu pewniej. Nagła utrata pracy nie jest dla Ciebie problemem.

Po drugie nie wpadasz w inflację stylu życia – czyli pomimo tego że zarabiasz więcej, masz mniej na koncie. Zarabiasz więcej, więc stać Cię na droższe wakacje, ubrania, droższe mieszkanie, samochód (pytanie czy naprawdę tego potrzebujesz?).

Koszta twojego życia rosną… W przypadku nagłego krachu i utraty przychodów na obecnym poziomie, bardzo trudno będzie zmniejszać koszty obecnego życia.

8. Polub coś w sobie

No polub coś w sobie w końcu ;-). Nie porównuj się ciągle do innych na Instagram’ie czy Facebook’u. Jesteś w czymś dobra/y, za co lubią Cię inni.

9. Naucz się przebywać w samotności

Najwięcej odpowiedzi na nurtuje nas pytania jest w naszej głowie. Potrzebujemy tylko trochę czasu dla siebie, aby to wszystko przemyśleć.

Jeżeli nie potrafisz być cały dzień bez innych, to być może brakuje Ci właśnie czasu na “myślenie” i szukanie rozwiązań.

10. Czytaj

Czytaj, choćby 10 minut dziennie, ale nie onet.pl :)! Znajdź wartościowe książki i zdobywaj nową wiedzę. Dostarczaj do swojego mózgu inne treści, niż te serwowane przez telewizję czy internet.

11. Ćwicz

W zdrowym ciele, zdrowy duch. Banał, ale prawdziwy. Pracując umysłowo, większość dnia spędzasz siedząc. Daj swojemu organizmowi bodziec, do przyspieszonej pracy serca, do przepompowania krwi przez mięśnie. Poddaj obciążeniom swoje ścięgna i stawy.

Najlepsza metoda, aby zapobiegać, a nie leczyć…

12. Buduj jeden zdrowy nawyk na raz -codziennie

Budowanie nawyków jest trudne, ale możliwe dzięki Atomic Habits. Spróbuj zbudować jeden zdrowy nawyk, wyznacz sobie wyzwanie! Postaraj się codziennie przez 30 dni robić coś dobrego. Możesz zacząć od jednej z zasad, które wymieniam.

Efekty długotrwałego zdrowego nawyku Cię zaskoczą.

13. Oddychaj głęboko

Oddech i dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do organizmu, może zdziałać cuda. Dlaczego? Ponieważ pracując umysłowo, bez większego ruchu non-stop oddychamy płytko… Brakuje nam naturalnego głębokiego oddechu.

Głęboki oddech redukuje stres, poprawia sen, poprawia wyniki sportowe, poprawia regenerację. Wystarczy zrobić 30-40 głębokich oddechów dziennie. Polecam poznać Pana Wima Hofa 😉

14. Nie przejmuj się tym na co nie masz wpływu

Ciężko coś więcej dodać 🙂 . Nie masz wpływu na zachowanie innych, nie masz wpływu na grawitację, ani to, że jest korek, w którym stoisz. Zaakceptuj to co dzieje się “teraz” i wyciągnij z tej sytuacji wnioski.

Szkoda nerwów!

15. Wymagaj od siebie więcej.

Wymagaj od siebie, choćby inni nie wymagali. Staraj się stawać coraz lepszą wersje siebie.

Obecne czasy nie pozwalają na życie w stagnacji, bo świat za szybko się zmienia. Brak przystosowania, elastyczności, rozwoju w danym kierunku spowoduje cofanie się wstecz.

16. Nie miej oczekiwań wobec innych

Jedyna osobą wobec której możesz mieć oczekiwania to Ty sama/sam. Nie masz wpływu na wykształcenie, wiedzę, kulturę osobistą czy sferę przekonań innych.

Szkoda nerwów!

17. Wyznacz sobie ambitny projekt na 2-3 lata, podziel go na mniejsze pod-projekty i realizuj.

Jeżeli brakuje w Twoim życiu celu, sensu, spełnienia, to nie szukaj go na próżne. Lepszym wyjściem jest po prostu nadanie sobie celu, wyznaczenie sensu życia.

Jesteś w stanie naprawdę dużo zrobić w perspektywie dłuższego czasu. Projekt może dotyczyć sfery prywatnej lub zawodowej. Ja nie stworzył bym tego bloga i systemu szkoleń on-line dla inżynierów w jeden dzień… Zrobiłem to w 2 lata, nie różnie się niczym od Ciebie.

Podziel duży projekt na małe pod-projekty i krok po kroku je realizuj.

18. Ucz się czegoś nowego – codziennie

Uczenie się to najlepsza metoda, aby rozwijać mózg i też utrzymywać go w dobrej kondycji. Nie musisz uczyć się neurologii czy fizyki kwantowej.

Rozwijaj się w tym co Cię interesuje, masz nieograniczony dostęp do wiedzy.

19. Jeżeli masz okazję, zrób coś czego się boisz – codziennie

Nie skacz na główkę do płytkiej wody, ani nie zaczepiaj nieznajomych “karków” ciemną nocą w zaułku :).

Staraj się wychodzić ze swojej strefy komfortu, w sytuacjach, w których spodziewasz się porażki. Rób to codziennie małymi krokami. Dla przykładu, ja bardzo często unikam konfliktów i przyjmuję rozwiązanie innych, pomimo, że się z nimi nie zgadzam.

Dlaczego? Bo się boję eskalacji, kłótni, dyskusji. Moim celem na 2020 będzie częste przedstawianie własnych wartości.

20. Szczęście to kwestia wyboru

Na koniec zapamiętaj jedno – szczęście to kwestia Twojego wyboru. Szczęście to nie ilość posiadanych dóbr, znajomych, tytułów naukowych czy zawodowych. Również szczęście to nie ilość zer na wypłacie, ani zaliczonych imprez ze znajomymi.

Szczęście to kwestia Twojego wyboru, kwestia Twoich wewnętrznych przekonań i stylu życia oraz pojmowania rzeczywistości. Nikt ani nic nie sprawi, że staniesz się szczęśliwy.

Jeżeli jesteś nieszczęśliwy, to uwierz mi, że najłatwiej zmienić to poprzez pracę nad swoimi przekonaniami, podejściem do życia, a nie kolejną namiastką hedonizmu.

Podsumowanie

Oto moich 20 zasad na 2020 rok. Od tych najbardziej trywialnych, przekładających się na zdrowie fizyczne i mentalne, po te nieco bardziej światopoglądowe. Życzę Wam wszystkiego najlepszego w 2020 i życia według własnych, ustalonych zasad!

Leave a Comment:

4 comments
Dariusz Rycek says 2 stycznia, 2020

Ja wiele z tych zasad prowadzę w formule Bullet Journal. W Polsce pieszczotliwie zwanym “bujo”. Powodzenia.

Reply
    Artur Mydlarz says 5 stycznia, 2020

    ;-)!

    Reply
Przemysław Kosior says 9 stycznia, 2020

Świetny wpis, co do zasady zgadzam się z 19.5 punkta… A pół punkta odbieram za wczesne wstawanie! Ostatnio pojawiają się treści (np. Inc. o tym pisze), że każdy ma własny rytm i nie koniecznie musi wstawać wcześnie rano, więc jest światełko w tunelu, że ja i inne “sowy” będą sobie żyć spokojnie 😀

Reply
Sławek says 5 marca, 2020

Fajne zasady, ale …hmm… nie za bardzo nie potrafię nie przejmować się tym na co nie mam wpływu. Choć wiem już, że wielu rzeczy zmienić nie jestem w stanie. Dziś, inaczej niż kiedyś, pewne tematy poza strefą wpływów odpuszczam, ale nie jestem w stanie przejść obojętnie i zaakceptować czegoś co uważam za nieprawidłowe, zdecydowanie złe, niegodne, cwaniackie. Zamiast walki w takich trudnych przypadkach obecnie preferuję jednak całkowite wycofanie się i szukanie możliwości gdzie indziej. Nie lepiej tak, dla własnego zdrowia psychicznego ? Z korka wydostać się faktycznie bardzo ciężko, ale z otoczenia, środowiska, strefy wpływów innych osób zawsze można. Zamiast nieprzejmowania się (przyjęcie maski) wydaje mi się więc, że wcale nierzadko dobrą decyzją jest wówczas wycofanie.

Reply
Add Your Reply