Czy wiesz, że w branży lotniczej wymagane jest utrzymywanie identyfikowalności produktu nawet ponad 30 lat? Co to oznacza? Oznacza to, że po 30 latach użytkowania jesteśmy w stanie dojść, kto produkował dany komponent i w jakiej konfiguracji on był. Norma AS9100 wymaga dodatkowo zarządzania konfiguracją, co jest krytyczne z punktu widzenia branży lotniczej. Zarządzanie konfiguracją, a w zasadzie wymagania przyprawiają niestety niektórych o ból głowy… dlatego dzisiaj postanowiłem wyjaśnić ten temat.
Na wstępie zaznaczę, że jeżeli jesteś z innej branży, to również warto poznać to zagadnienie. Być może pozwoli Ci ono rozwiązać Twoje problemy.
Co to jest Zarządzanie Konfiguracją wg AS9100? Przywołajmy słowa normy:
„8.1.2 Zarządzanie konfiguracją
Organizacja powinna planować, implementować i kontrolować proces dla zarządzania konfiguracją stosownie do organizacji, jej wyrobów i usług, w celu zapewnienia identyfikacji i kontroli atrybutów fizycznych i funkcjonalnych przez cały czas życia wyrobu. Proces ten powinien:
a. Kontrolować tożsamość wyrobu i identyfikowalność do wymagań, włącznie z implementacją zidentyfikowanych zmian;
b. Zapewnić, że udokumentowane informacje (np. dokumentacja wymagań, projektu, weryfikacji, walidacji i przyjęcia) są spójne z rzeczywistymi atrybutami wyrobów i usług.”
Jak to zwykle po przeczytaniu akapitu AS9100 – wiemy w zasadzie tyle samo, co wcześniej…
A pisząc poważnie, już staram się tłumaczyć.
Pisząc najprościej jak się da:
Organizacja musi wiedzieć:
Wydaje się to oczywiste, ale rzeczywistość jest inna. W trakcie produkcji komponentu przez 10 lat może dochodzić do wielu zmian procesu produkcyjnego, wymagań klienta, redesignu, zmian materiałowych itd. itd.
Dlatego każda zmiana, dotycząca produktu musi być udokumentowana, a sam produkt musi być w jakimś stopniu oznaczony. Dotyczy to zarówno dokumentacji (rysunków, specyfikacji, CERTYFIKATÓW) jak i samego produktu.
Przy zmianach stosuje się zasadę:
O różnicach kiedy zmieniamy rewizję, a kiedy numer produktu napiszę oddzielny artykuł (ogólnie to ciekawe zagadnienia).
Co więc musi zrobić taka firma produkcyjna, aby spełnić wymagania AS9100 w tym zagadnieniu?
Jak to zrobić?
Poprzez właśnie wprowadzenie systemu rewizji produktów lub numerów produktów i co najważniejsze NADZÓR i szybkie reagowanie na zmiany.
W przypadku zmiany konfiguracji musimy zapewnić, aby wszelkie wymagania zostały zakomunikowane w naszej organizacji oraz w dół w i górę łańcucha dostaw (jeżeli to wymagane).
Należy zapewnić, że nie produkujemy już konfiguracji nieaktualnych/nieużywanych czy nie posiadamy dokumentacji do tego typu produktów dostępnych na produkcji, czy komputerach.
Co ciekawe możemy jednocześnie produkować ten sam komponent w różnych konfiguracjach, ze względu na specjalne wymaganie klienta. Dlatego wprowadzenie nowej konfiguracji nie jest jednoznaczne, z zaprzestaniem produkcji poprzedniej. Zdarza się to jednak bardzo rzadko.
Aby zapewnić ten wymóg, produkty i certyfikaty do produktów muszą być fizycznie oznaczone. Większość firm produkcyjnych, lotniczych stosuje tzw. CAGE CODE i Markowanie numerem i rewizją.
Przykład takiego oznaczenia to 6A6533 Rev C D3309
gdzie 6A6533 to numer cześci, Rev C to rewizja, a D3309 to Cage Code (co ciekawe to prawdziwa część ;-))
Istnieje miejsce, gdzie możesz sprawdzić każdy CAGE CODE i dowiedzieć się, kto jest producentem wyrobu.
Zarządzanie konfiguracją produktu to nie tylko wymóg. Z mojej perspektywy to również dobry pomysł. W trakcie 10-letniej produkcji może dojść do wielu zmian na produkcie, rysunku, specyfikacjach, wymaganiach klienta itd. itd.
Posiadanie udokumentowanej wiedzy na temat tego, co jest aktualnie wymagane i w jakiej konfiguracji powinniśmy dostarczyć produkt to KLUCZ do zapewnienia jakości.
Wyobraź sobie sytuację, że zmienia się materiał ze względu na wymagania klienta końcowego.
Wynika to z dochodzenia 8D, gdzie uznano, że dany materiał był zbyt kruchy, dlatego doszło do jego rozerwania w trakcie użytkowania.
Dodatkowo nowa konfiguracja wymaga NOWEJ metody kontroli jakości, której nie ma na poprzednich produktach.
Jesteście firmą, która produkuje turbinę HPT (turbina wysokiego ciśnienia) lub LPT (turbina niskiego ciśnienia), w której znajduje się ten feralny produkt.
Produkt ten dostarczany jest do Was przez 3 dostawców (kto pracuje w SCM się pewnie zaśmieje, że ktoś ma aż tak wygodnie i ma 3 źródła dostaw jednego komponentu :D).
Na magazynie posiadacie 300 produktów z firmy 1, 400 z firmy 2 i 200 z firmy 3. Każda z tych firm produkuję starą/obecną konfigurację produktu.
Teraz zadaniem firmy, która odpowiada za kupowanie i design tego komponentu jest zapewnienie:
Brak odpowiedniego zarządzania konfiguracją może doprowadzić do tego, że na finalnym produkcie mogą znaleźć się nieprawidłowe wyroby, które nie przeszły np. nowej metody inspekcji.
I teraz wyobraź sobie, że taki moduł LPT czy HPT składa się z 100-200 różnych części, z których każda posiada własną konfigurację.
Dlatego zarządzanie konfiguracją jest tak istotne z punktu widzenia zapewnienia identyfikalności produktu oraz wszelkich zmian. Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci rozwiać pewne wątpliwości w temacie Konfiguracji AS9100. Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę, zapraszam do kontaktu.