fbpx
zarządzanie konfiguracją

Zarządzanie konfiguracją AS9100 – fundament lotnictwa

Czy wiesz, że w branży lotniczej wymagane jest utrzymywanie identyfikowalności produktu nawet ponad 30 lat? Co to oznacza? Oznacza to, że po 30 latach użytkowania jesteśmy w stanie dojść, kto produkował dany komponent i w jakiej konfiguracji on był. Norma AS9100 wymaga dodatkowo zarządzania konfiguracją, co jest krytyczne z punktu widzenia branży lotniczej. Zarządzanie konfiguracją, a w zasadzie wymagania przyprawiają niestety niektórych o ból głowy… dlatego dzisiaj postanowiłem wyjaśnić ten temat.

Zarządzanie Konfiguracją AS9100 – co to jest?

Na wstępie zaznaczę, że jeżeli jesteś z innej branży, to również warto poznać to zagadnienie. Być może pozwoli Ci ono rozwiązać Twoje problemy.

Co to jest Zarządzanie Konfiguracją wg AS9100? Przywołajmy słowa normy:

„8.1.2 Zarządzanie konfiguracją
Organizacja powinna planować, implementować i kontrolować proces dla zarządzania konfiguracją stosownie do organizacji, jej wyrobów i usług, w celu zapewnienia identyfikacji i kontroli atrybutów fizycznych i funkcjonalnych przez cały czas życia wyrobu. Proces ten powinien:

a. Kontrolować tożsamość wyrobu i identyfikowalność do wymagań, włącznie z implementacją zidentyfikowanych zmian;
b. Zapewnić, że udokumentowane informacje (np. dokumentacja wymagań, projektu, weryfikacji, walidacji i przyjęcia) są spójne z rzeczywistymi atrybutami wyrobów i usług.”

Jak to zwykle po przeczytaniu akapitu AS9100 – wiemy w zasadzie tyle samo, co wcześniej…

A pisząc poważnie, już staram się tłumaczyć.

Pisząc najprościej jak się da:

Organizacja musi wiedzieć:

  • jaki produkt aktualnie projektuje (jeżeli projektuje)
  • jaki produkt aktualnie produkuje
  • jakie produkty kupuje
  • jakie produkty sprzedaje do klienta

Wydaje się to oczywiste, ale rzeczywistość jest inna. W trakcie produkcji komponentu przez 10 lat może dochodzić do wielu zmian procesu produkcyjnego, wymagań klienta, redesignu, zmian materiałowych itd. itd.

Dlatego każda zmiana, dotycząca produktu musi być udokumentowana, a sam produkt musi być w jakimś stopniu oznaczony. Dotyczy to zarówno dokumentacji (rysunków, specyfikacji, CERTYFIKATÓW) jak i samego produktu.

Przy zmianach stosuje się zasadę:

  • zmiany rewizji produktu np. z A na B, z B na C itd.
  • zmianę numeru produktu np. z 5328877 na 5328879

O różnicach kiedy zmieniamy rewizję, a kiedy numer produktu napiszę oddzielny artykuł (ogólnie to ciekawe zagadnienia).

Zarządzanie Konfiguracją AS9100 – wymagania – co zrobić, aby spełnić?

Co więc musi zrobić taka firma produkcyjna, aby spełnić wymagania AS9100 w tym zagadnieniu?

  • Posiadać proces odpowiedni dla swoich produktów i usług, tak aby zapewnić identyfikację i kontrolę charakterystyk funkcjonalnych i fizycznych przez cały cykl życia produktu;
  • Kontrolować wyrób w trakcie zmian poprzez kontrolę tożsamości i identyfikowalności wyrobu;
  • Zapewnić, że dokumentacja dotycząca wyrobu (rysunku, specyfikacje, certyfikaty) – jest aktualna i zgodna z rzeczywistością.

Jak to zrobić?
Poprzez właśnie wprowadzenie systemu rewizji produktów lub numerów produktów i co najważniejsze NADZÓR i szybkie reagowanie na zmiany.

W przypadku zmiany konfiguracji musimy zapewnić, aby wszelkie wymagania zostały zakomunikowane w naszej organizacji oraz w dół w i górę łańcucha dostaw (jeżeli to wymagane).

Należy zapewnić, że nie produkujemy już konfiguracji nieaktualnych/nieużywanych czy nie posiadamy dokumentacji do tego typu produktów dostępnych na produkcji, czy komputerach.

Co ciekawe możemy jednocześnie produkować ten sam komponent w różnych konfiguracjach, ze względu na specjalne wymaganie klienta. Dlatego wprowadzenie nowej konfiguracji nie jest jednoznaczne, z zaprzestaniem produkcji poprzedniej. Zdarza się to jednak bardzo rzadko.

Aby zapewnić ten wymóg, produkty i certyfikaty do produktów muszą być fizycznie oznaczone. Większość firm produkcyjnych, lotniczych stosuje tzw. CAGE CODE i Markowanie numerem i rewizją.

Przykład takiego oznaczenia to 6A6533 Rev C D3309

gdzie 6A6533 to numer cześci, Rev C to rewizja, a D3309 to Cage Code (co ciekawe to prawdziwa część ;-))

Istnieje miejsce, gdzie możesz sprawdzić każdy CAGE CODE i dowiedzieć się, kto jest producentem wyrobu.

Tutaj znajdziesz tę stronę.

Zarządzanie Konfiguracją AS9100 – dlaczego to ważne? Przykład praktyczny

Zarządzanie konfiguracją produktu to nie tylko wymóg. Z mojej perspektywy to również dobry pomysł. W trakcie 10-letniej produkcji może dojść do wielu zmian na produkcie, rysunku, specyfikacjach, wymaganiach klienta itd. itd.

Posiadanie udokumentowanej wiedzy na temat tego, co jest aktualnie wymagane i w jakiej konfiguracji powinniśmy dostarczyć produkt to KLUCZ do zapewnienia jakości.

Zarządzanie konfiguracją – Przykład

Wyobraź sobie sytuację, że zmienia się materiał ze względu na wymagania klienta końcowego.
Wynika to z dochodzenia 8D, gdzie uznano, że dany materiał był zbyt kruchy, dlatego doszło do jego rozerwania w trakcie użytkowania.
Dodatkowo nowa konfiguracja wymaga NOWEJ metody kontroli jakości, której nie ma na poprzednich produktach.

Jesteście firmą, która produkuje turbinę HPT (turbina wysokiego ciśnienia) lub LPT (turbina niskiego ciśnienia), w której znajduje się ten feralny produkt.

Produkt ten dostarczany jest do Was przez 3 dostawców (kto pracuje w SCM się pewnie zaśmieje, że ktoś ma aż tak wygodnie i ma 3 źródła dostaw jednego komponentu :D).

Na magazynie posiadacie 300 produktów z firmy 1, 400 z firmy 2 i 200 z firmy 3. Każda z tych firm produkuję starą/obecną konfigurację produktu.

Teraz zadaniem firmy, która odpowiada za kupowanie i design tego komponentu jest zapewnienie:

  • że dobrze wprowadzicie nową konfigurację produktu u wszystkich dostawców
  • że dobrze wprowadzicie nową konfigurację dokumentacji u wszystkich dostawców
  • że nie pomieszacie na magazynie części z różnych konfiguracji
  • że na dostarczanych modułach LPT, HPT do klienta końcowego będzie produkt składowy z nowej konfiguracji
  • że dostarczane nowe moduły będą mieć oznaczoną również nową konfigurację (tak trzeba to uwzględnić, gdy zmienia się konfiguracja subkomponentu)

Brak odpowiedniego zarządzania konfiguracją może doprowadzić do tego, że na finalnym produkcie mogą znaleźć się nieprawidłowe wyroby, które nie przeszły np. nowej metody inspekcji.

I teraz wyobraź sobie, że taki moduł LPT czy HPT składa się z 100-200 różnych części, z których każda posiada własną konfigurację.

Szkolenie AS9100, wsparcie w zrozumieniu wymagań.

Organizujemy dedykowane szkolenia dla firm z zakresu wymagań lotniczych. Jeżeli chcesz poznać naszą ofertę zapraszam do kontaktu:

Artur Mydlarz AS 13100

Podsumowanie

Dlatego zarządzanie konfiguracją jest tak istotne z punktu widzenia zapewnienia identyfikalności produktu oraz wszelkich zmian. Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci rozwiać pewne wątpliwości w temacie Konfiguracji AS9100. Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę, zapraszam do kontaktu.