fbpx
4m checklista do problemów

Checklista 4M do rozwiązywania problemów

Nie znałem wcześniej tej checklisty. Warto się rozglądać za różnymi metodami rozwiązywania problemów. Do tej pory zamknięty byłem wokół Ishikawy lub Drzewa Decyzyjnego, a tu taka perełka. Wydaje się być ciekawa dla mniejszych tematów i szybkiej identyfikacji przyczyny. Sprawdzcie jak wygląda checklista 4M

Checklista 4M – metoda do problemów

Warto nadmienić już na początku, że checklista 4M może być również stosowana do szukania usprawnień (podobnie jak ishikawa). Na ten moment skupmy się jednak nad rozwiązywaniem problemów.

Checkliste 4M świetnie wykorzystają osoby zmagające się z częstymi problemami na produkcji. Po jakimś czasie ta lista pytań wejdzie Wam w krew i pojawią się automatycznie, gdy tylko ktoś zgłosi umknięcie jakościowe.

Oczywiście zalecam rozpoczynanie rozwiązywanie problemów od dobrego opisania niezgodności 5W2H, a następnie możesz przejść do szybkiego zweryfikowania stanu rzeczywistego.

Poniższa checklista 4M pozwoli Ci skoncentrować działania na tym co najważniejsze, gdy na początku nie wiemy nawet gdzie szukać przyczyn. Może to być świetna analiza, w celu wdrożenia akcji tymczasowych, a także wstęp do analizy przyczyn źródłowych metodą Ishikawa + 5Why.

Człowiek (operator)

Świetnie zaczynam, powtarzając na każdym kroku, że nie należy winić człowieka :). W żadnym wypadku nie chodzi tu o szukanie winnych, a o sprawdzenie, czy dana osoba pracująca przy produkcie, przy podejrzanej operacji spełniała wymagania tego procesu. Poniżej znajdziecie listę pytań.

  • Czy postępuje zgodnie ze standardami (czy je zna)?
  • Czy jego wydajność pracy jest akceptowalna?
  • Czy jest odpowiedzialny?
  • Czy jest świadomy kryteriów akceptowalności?
  • Czy jest wykwalifikowany?
  • Czy jest przydzielony do właściwej pracy?
  • Czy jest doświadczony?
  • Czy chętnie się szkoli i rozwija w pracy?
  • Czy utrzymuje dobre stosunki międzyludzkie?
  • Czy jest zdrowy (delikatny temat, chodzi o widoczny stan zdrowia – przeziębienie itd.)?

Jak wygląda praca godzinowa, czy nie było ostatnio sporo nadgodzin?

Czy w dziale miały miejsca ostatnio sterujące wydarzenia (mobbing, kłótnie, bójki (tak to możliwe), obcięte premie itd.)?

To jest tylko przykład mojej listy, powinniście ją rozwijać również o swoje pytania. Wszystko, co dotyczy człowieka.

Maszyna

Wszystko, co jest związane z wyposażeniem, przyrządami, oprzyrządowaniem, kalibracją, specyfikacją maszyny, layoutem, stołami i narzędziami, itp.

  • Czy urządzenie spełnia wymagania specyfikacji?
  • Czy spełnia wymagania produkcyjne?
  • Czy spełnia cele ilościowe procesu (czy nie jest wąskim gardłem)?
  • Czy przegląd maszyny jest odpowiedni (TPM)?
  • Czy oliwienie (smarowanie) jest odpowiednie?
  • Czy praca jest często przerywana z powodu problemów mechanicznych?
  • Czy urządzenie wydaje jakieś nietypowe dźwięki?
  • Czy jest wystarczająca liczba maszyn/urządzeń?
  • Czy ustawienie maszyn jest optymalne (layout)?
  • Czy wszystko jest w dobrym stanie technicznym?
  • Kiedy była ostatnia awaria maszyny i czy ją dobrze naprawiono

Materiał

Odnosi się to zarówno do materiałów bezpośrednich jak i pośrednich. Co to oznacza? Chodzi o materiał, z którego powstaje gotowy produkt (surówka, półprodukty, produkty od dostawcy) oraz o materiał pomocniczy, czyli np. lut do lutowania, elektroda do spawania, farba do malowania itd. itd.

  • Czy istnieją problemy z przepływem materiału?
  • Czy są jakieś wady półproduktów?
  • Czy są jakieś błędy w dokumentacji półproduktów?
  • Czy materiał jest w wymaganej kondycji specyfikacji (wygląd, zanieczyszczenie)?
  • Czy poziom zapasów jest odpowiedni?
  • Czy są jakieś straty przy produkcji (średni scrap rate)?
  • Czy przenoszenie materiału jest odpowiednia?
  • Czy istnieją jakieś wstrzymane produkty w WIP (work in progress)?
  • Czy transport pomiędzy operacjami jest odpowiedni?

Metoda

Inaczej proces i jego ustandaryzowanie. Sprawdź, jak to wygląda w rzeczywistości nie tylko na papierze. Ciekawe jest sprawdzenie faktycznej wiedzy posiadanej przez operatorów a tej przez technologów. Możesz się czasem zdziwić ;).

  • Czy standardy pracy są odpowiednie (sprawdź dokumenty)?
  • Czy standard pracy jest aktualny na stanowiskach pracy?
  • Czy jest to metoda bezpieczna?
  • Czy jest to metoda ergonomiczna?
  • Czy jest to metoda, która zapewnia dobry jakościowo produkt?
  • Czy jest to metoda efektywna?
  • Czy kolejność pracy jest odpowiednia?
  • Czy przezbrojenia, ustawienia przed procesem są odpowiednie?
  • Czy temperatura i wilgotność są odpowiednie?
  • Czy oświetlenie i wentylacja są odpowiednie?
  • Czy interakcje z poprzednim i następnym procesem są jasno zdefiniowane?

Sprawdź moje bezpłatne szkolenie – Metoda 8D – rozwiązywanie problemów

👉👉👉 Sprawdź moje szkolenie w Szkole Jakości – 90 nagrań wideo + 24/7 konsultacje + >10 narzędzi Excel – obecnie w 30% promocji

Checklista 4M – Podsumowanie

Myślę, że taka checklista to świetnie narzędzie do pierwszej weryfikacji przyczyn problemu. Zdecydowanie przyda się początkującym, którzy jeszcze nie do końca wiedzą co sprawdzać w procesie. Jestem bardziej niż pewny, że taka checklista 4m również będzie pomocna „rutyniarzom”, którzy mogą przeoczyć coś oczywistego.

2 comments
Jarosław Piotrowski says

Wielki dzięki za ten wpis – bardzo fajne narzędzie!

    Artur Mydlarz says

    Proszę 🙂

Comments are closed