fbpx
metoda 5 why artur mydlarz

5 Why – dziecinnie prosta metoda do rozwiązywania problemów dorosłych

Metoda 5 Why została po raz pierwszy raz użyta przez Taiichi Ōno. Ten urodzony w 1912 roku w Dailianie inżynier, wizjoner i menadżer opracował prosty sposób na dociekanie do przyczyny źródłowej problemu. Możemy przypuszczać, że metodologia została opracowana podczas rozmowy Taichii z jego 3 letnią córką. Dzieci w tym wieku wykazują tendencję do zadawania w nieskończoność pytań „dlaczego”, ale musimy przyznać, że jest to bardzo skuteczne. Oryginalna metoda zakłada właśnie powtarzanie pytania „dlaczego?” tak długo, aż uzyskamy odpowiedź na przyczynę źródłową problemu.


Jak skutecznie przeprowadzić 5 Why?

W pierwszej kolejności, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy metoda 5 razy dlaczego będzie skuteczna do danego tematu. Najskuteczniej sprawdza się, kiedy problem dotyczy błędu ludzkiego lub współpracy pomiędzy działami. Metoda 5 Why używana jest również do codziennej pracy i rozwiązywania drobnych problemów pracowniczych lub sporów. Proces przeprowadzania metody powinien wyglądać nastepująco:

  1. Zapisz problem na kartce papieru. Temat musi być konkretnie określony. Pozwala to zespołowi skupić się na dokładnie tym samym aspekcie. Opis zdarzenia w formie ustnej może być różnie interpretowany.
  2. Zadaj pytania „dlaczego?” odnośnie problemu i zapisuj odpowiedzi.
  3. Jeżeli odpowiedź na pytanie „dlaczego?” nie przedstawia przyczyny źródłowej, zadaj pytanie po raz kolejny.
  4. W przypadku braku przyczyny źródłowej wróć do punktu 3 i zadawaj pytanie do skutku, czyli znalezienia odpowiedzi na przyczynę problemu.

Jak widzicie, wystarczą 4 proste kroki, aby znaleźć przyczynę problemu. Dlatego metoda 5 Why jest często stosowana, ponieważ jest szybka. Dodatkowo pomaga określić zawiłe powiązania procesowe w odniesieniu do problemu. Jest również bardzo prostym narzędziem, do którego wymagany jest świadomy zespół, długopis i kartka papieru.

Przykłady metody 5 Why

Problem 1: Klient jest niezadowolony, ponieważ otrzymał niezgodny produkt z wymaganiami.

5 WHY :
1. Dlaczego klient otrzymał niezgodny produkt?
– Ponieważ producent bazował na własnych specyfikacjach, stosowanych od lat, które różnią się od specyfikacji klienta.

2. Dlaczego producent korzystał z innych specyfikacji niż wskazanych przez klienta?
– Ponieważ osoba odpowiedzialna za sprzedaż i kontakt z klientem nie przekazała produkcji nowej rewizji specyfikacji

3. Dlaczego osoba odpowiedzialna za sprzedaż nie przekazała nowych specyfikacji do produkcji?
– W wyniku pośpiechu i dużej ilości zamówień oraz braku zmian wymagań klienta przez ostatnie lata, osoba odpowiedzialna pominęła weryfikację zamówienia.

4. Dlaczego osoba odpowiedzialna pracuje w pośpiechu?
– Ponieważ od 4 miesięcy zastępuje również drugą osobę w dziale, po której nie został uzupełniony Head Count.

5. Dlaczego nie został uzupełniony Head Count?
– Ponieważ uznano, że jedna osoba poradzi sobie z obsługą wszystkich klientów organizacji.

Akcje korygujące: Zatrudnienie osoby oraz świadome przydzielenie obowiązków. Wprowadzenie cyklicznej rewizji zmian na zamówieniach od klientów.

Darmowy formularz 5 Why

Przygotowałem bardzo prosty, gotowy do wydruku formularz 5 why czyli 5 razy dlaczego. Narzędzie dostępne na stronie: Darmowe Narzędzia Jakościowe

Problem Solving 8D – Szkolenie

Jeżeli interesuje Cię ten temat i chcesz zdobyć praktyczną i użyteczną wiedzę od wieloletnich ekspertów, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie.


Wybierz szkolenie w Szkole Jakości:

  • dostępne jest natychmiast,
  • w najlepszej rynkowej cenie,
  • przygotowane przez ekspertów,
  • możesz konsultować się w grupie przez 365 dni od dnia zakupu
  • oraz zyskujesz Certyfikaty w dwóch językach wydawane przez instytucję szkoleniową o numerze 2.18/00117/2020.

Dzięki nam nie tylko poszerzysz swoją wiedzę, ale także zyskasz pewność siebie i motywację do dalszego rozwoju.

Nie ograniczaj się do tego, co już wiesz – zacznij budować swoją przyszłość już dziś i poznaj swój pełen potencjał.

🚨 Sprawdź szczegóły na stronie ➡️ Problem Solving 8D

grafika: Photo by Emily Morter on Unsplash

Podobał Ci się ten artykuł? Jeżeli tak, to zarejestruj się poniżej, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tego bloga. Informacje z pierwsze ręki na Twojej skrzynce mailowej!

4 comments
auditor procesu says

Analizę 5 why najczęściej robi się po dokładnym opisie problemu. Może do tego służyć np. metoda 5W2H.

Patrycja says

Czy autorem metody jest Sakichi Toyoda czy Taiichi Ōno.
Czy Taiichi Ōno nie jest autorem książki, która opisuje tą metodę? W wielu źródłach widnieje Sakichi Toyoda, tutaj takie zaskoczenie. Niestety ograniczony dostęp do książek daje znaki. Pozdrawiam

Marlena says

Fajny przykład, ale to „head count” przeszkadza w odbiorze, a chodzi po prostu o dobrze znany „wakat” 🙂

Comments are closed