Metoda 5 Why została po raz pierwszy raz użyta przez Taiichi Ōno. Ten urodzony w 1912 roku w Dailianie inżynier, wizjoner i menadżer opracował prosty sposób na dociekanie do przyczyny źródłowej problemu. Możemy przypuszczać, że metodologia została opracowana podczas rozmowy Taichii z jego 3 letnią córką. Dzieci w tym wieku wykazują tendencję do zadawania w nieskończoność pytań „dlaczego”, ale musimy przyznać, że jest to bardzo skuteczne. Oryginalna metoda zakłada właśnie powtarzanie pytania „dlaczego?” tak długo, aż uzyskamy odpowiedź na przyczynę źródłową problemu.
Jak skutecznie przeprowadzić 5 Why?
W pierwszej kolejności, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy metoda 5 razy dlaczego będzie skuteczna do danego tematu. Najskuteczniej sprawdza się, kiedy problem dotyczy błędu ludzkiego lub współpracy pomiędzy działami. Metoda 5 Why używana jest również do codziennej pracy i rozwiązywania drobnych problemów pracowniczych lub sporów. Proces przeprowadzania metody powinien wyglądać nastepująco:
Zapisz problem na kartce papieru. Temat musi być konkretnie określony. Pozwala to zespołowi skupić się na dokładnie tym samym aspekcie. Opis zdarzenia w formie ustnej może być różnie interpretowany.
Zadaj pytania „dlaczego?” odnośnie problemu i zapisuj odpowiedzi.
Jeżeli odpowiedź na pytanie „dlaczego?” nie przedstawia przyczyny źródłowej, zadaj pytanie po raz kolejny.
W przypadku braku przyczyny źródłowej wróć do punktu 3 i zadawaj pytanie do skutku, czyli znalezienia odpowiedzi na przyczynę problemu.
Jak widzicie, wystarczą 4 proste kroki, aby znaleźć przyczynę problemu. Dlatego metoda 5 Why jest często stosowana, ponieważ jest szybka. Dodatkowo pomaga określić zawiłe powiązania procesowe w odniesieniu do problemu. Jest również bardzo prostym narzędziem, do którego wymagany jest świadomy zespół, długopis i kartka papieru.
Przykłady metody 5 Why
Problem 1: Klient jest niezadowolony, ponieważ otrzymał niezgodny produkt z wymaganiami.
5 WHY : 1. Dlaczego klient otrzymał niezgodny produkt? – Ponieważ producent bazował na własnych specyfikacjach, stosowanych od lat, które różnią się od specyfikacji klienta.
2. Dlaczego producent korzystał z innych specyfikacji niż wskazanych przez klienta? – Ponieważ osoba odpowiedzialna za sprzedaż i kontakt z klientem nie przekazała produkcji nowej rewizji specyfikacji
3. Dlaczego osoba odpowiedzialna za sprzedaż nie przekazała nowych specyfikacji do produkcji? – W wyniku pośpiechu i dużej ilości zamówień oraz braku zmian wymagań klienta przez ostatnie lata, osoba odpowiedzialna pominęła weryfikację zamówienia.
4. Dlaczego osoba odpowiedzialna pracuje w pośpiechu? – Ponieważ od 4 miesięcy zastępuje również drugą osobę w dziale, po której nie został uzupełniony Head Count.
5. Dlaczego nie został uzupełniony Head Count? – Ponieważ uznano, że jedna osoba poradzi sobie z obsługą wszystkich klientów organizacji.
Akcje korygujące: Zatrudnienie osoby oraz świadome przydzielenie obowiązków. Wprowadzenie cyklicznej rewizji zmian na zamówieniach od klientów.
Darmowy formularz 5 Why
Przygotowałem bardzo prosty, gotowy do wydruku formularz 5 why czyli 5 razy dlaczego. Narzędzie dostępne na stronie: Darmowe Narzędzia Jakościowe
Problem Solving 8D – Szkolenie
Jeżeli interesuje Cię ten temat i chcesz zdobyć praktyczną i użyteczną wiedzę od wieloletnich ekspertów, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie.
Wybierz szkolenie w Szkole Jakości:
dostępne jest natychmiast,
w najlepszej rynkowej cenie,
przygotowane przez ekspertów,
możesz konsultować się w grupie przez 365 dni od dnia zakupu
oraz zyskujesz Certyfikaty w dwóch językach wydawane przez instytucję szkoleniową o numerze 2.18/00117/2020.
Dzięki nam nie tylko poszerzysz swoją wiedzę, ale także zyskasz pewność siebie i motywację do dalszego rozwoju.
Nie ograniczaj się do tego, co już wiesz – zacznij budować swoją przyszłość już dziś i poznaj swój pełen potencjał.
Podobał Ci się ten artykuł?
Jeżeli tak, to zarejestruj się poniżej, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tego bloga. Informacje z pierwsze ręki na Twojej skrzynce mailowej!
Czy autorem metody jest Sakichi Toyoda czy Taiichi Ōno.
Czy Taiichi Ōno nie jest autorem książki, która opisuje tą metodę? W wielu źródłach widnieje Sakichi Toyoda, tutaj takie zaskoczenie. Niestety ograniczony dostęp do książek daje znaki. Pozdrawiam