fbpx
zespół 8D problem solving

Zespół 8D – stwórz niezniszczalny team task force.

Łapanka to często dobre słowo, aby określić sposób tworzenia zespołów do rozwiązywania problemów produkcyjnych. Można inaczej, można tworzyć tak zespoły, aby szybko i skutecznie rozwiązywać problemy. Po czasie można stworzyć w firmie prawdziwego „potwora”, przed którym problemy będą się same poddawać. Jak to zrobić dobrze? Zapraszam.

Metoda 8D – stwórz zespół – 1 D

Stworzenie zespołu jest drugim punktem metody 8D. Tak, drugim punktem. Istnieje jeszcze punkt 0 D, o którym przeczytasz TUTAJ (jak i całym 8D)

Sama metoda to najczęściej stosowany proces do rozwiązywania problemów w rozwiniętych organizacjach przemysłowych. Dlaczego? Ponieważ daje ona dużą swobodę wyboru poszczególnych narzędzi w kolejnych krokrach analizy.

8D można zarówno wykorzystać do dużym, skomplikowanych problemów oraz do mniejszych. Ważna jest objętość użytych narzędzi w danych punktach tego procesu. Czasami wystarczy 2-3 osobowy team, jasny opis problemy, szybkie akcje tymczasowe, ishikawa + 5 Why i mamy rozwiązanie.

Niekiedy jednak trzeba sięgnąć po bardziej złożone narzędzia. Nic jednak po narzędziach, kiedy nasz zespół nie jest dobrze skonstruowany.

To trochę jak z drużyną piłkarską. Możesz przekazać całą teorię, ćwiczyć zadania na treningu, a gdy piłkarze są po prostu kiepscy, nie zrobisz wyniku.

Czy tak w ogóle jest skomplikowany problem produkcyjny?

Co to jest skomplikowany problem?

Właściwie powinniśmy od tego zacząć, aby mieć jednakowe zrozumienie tematu. Incydenty na produkcji, wewnętrzne umknięcia, zgłoszenia, pojedyncze reklamacje od klienta to nie są skomplikowane problemy.

Skomplikowany problem to taki, który:

  • zagraża bezpośrednio klientowi (wiele produktów niezgodnych u klienta, wymagany jest tzw. „recall”)
  • zagraża pośrednio klientowi (duże zainfekowanie produkcji lub łańcucha dostaw, trudna analiza przyczynowa, zatrzymanie produkcji id ostaw)

Co wyróżnia te problemy? Jest w nich duża presja czasu i duża presja pieniędzy, kosztów. Na tego typu problemy patrzy bezpośrednio Dyrektor Zarządzający Firmą i często Dyrektor Zarządzający klienta. Dlatego, żeby dobrze poskładać dochodzenie, trzeba mieć mocnego lidera.

Lider zespołu metody 8D

Lider zespołu do rozwiązywania skomplikowanych problemów nie może być przypadkowy. Z pewnością, nie może to być osoba, której zgłoszono problem, która zajmuje się danym procesem lub produktem.

Przykro mi, ale nie każdy inżynier jakości posiada wystarczające cechy, aby udźwignąć duże problemy.

Lider takiego zespołu musi mieć bardzo silne kompetencje w zakresie

  • przywództwa
  • zarządzania personelem
  • zarządzania projektem
  • stosowania metod, narzędzi do rozwiązywania problemów
  • decyzyjności
  • prezentowania wniosków przed zarządem lub klientem

Dlaczego te kompetencje są tak istotne? Bo takiego problemu nie rozwiązuje się w pojedynkę. Trzeba, przede wszystkim zarządzam zespołem ekspertów (o tym za chwilę), prowadzić duży projekt, w którym spina się terminy i często niesubordynacje uczestników.

Najważniejsze jest jednak umiejętne przekazywanie informacji do klienta lub zarządu. Trzeba być czujnym i umiejętnie odsiewać prawdę, od półprawdy, potwierdzać fakty i bazować na danych.

Pomyłka przy przekazywaniu postępu dochodzenia lub niekompetentne raportowanie nie przejdzie przy tak dużych problemach.

Zespół 8D – eksperci

Zaskoczę Ci, podam Ci dokładnie kto musi być w zespole do rozwiązywania skomplikowanych problemów metodą 8D.

Co najważniejsze, zespół powinien dobrać sobie lider. Tak! Być może jest to niespotykane podejście, ale to lider musi mieć komfort pracy z ludźmi. Przy tak dużych problemach, nie ma czasu na niańczenie kogokolwiek, na naukę czy brak wsparcia ze strony zespołu.

Oczywiście, czasami zdarza się, że jedynym ekspertem od skomplikowanego procesu, w całej korporacji jest jeden „bufonowaty” doktor. Tutaj jednak rolą lidera jest, aby umiejętnie z nim rozmawiać. Problem zaczyna się, gdy takich osób w zespole jest dwie lub więcej… lepiej tego uniknąć wcześniej.

Przejdźmy do zespołu, kto tam powinien się znaleźć:

  • inżynier procesu
  • inżynier jakości procesu/produktu
  • operator/pracownik
  • specjalista od potencjalnej przyczyny problem
    • gdy zawiedzie konstrukcja: konstruktor
    • gdy proces: specjalista ds. procesu (nie zawsze to inżynier procesu)
    • gdy dostawca: SQE
    • itd. itd.
  • „ktoś z zewnątrz”: osoba niebędąca ekspertem, która może dać inne spojrzenie na problem, pamiętaj, żeby to była tylko 1 osoba w zespole ;).

Dlaczego taki, a nie przypadkowy zestaw osób – jak to często bywa przy analizie problemów :D? Przy skomplikowanych problemach musisz użyć najlepszych zasobów w firmie, aby problem rozwiązać. Nie ma innej drogi.

Zespół 8D – zasady

Jest lider, jest zespół. Teraz czas na zasady gry. Lider musi przestawić najważniejsze aspekty współpracy:

  • opisać dokładnie problem (5W2H)
  • określić cel
  • zdefiniować zagrożenie dla firmy i klienta
  • określić deadline
  • przekazać informację o częstotliwości spotkań
  • przekazać informację o stosowanych metodach rozwiązywania (8D, etc.)
  • określić formę raportowania wyników spotkań
  • określić rolę w zespole i oczekiwania wobec uczestników

Robisz takie rzeczy, gdy rozpoczynasz rozwiązywanie problemów? Pewnie nie wszystko, a popatrz jak wiele by, to ułatwiło w organizacji zespołu.

Niezbędne zezwolenia do wykonania misji zespołu 8D

Jeżeli problem jest poważny to zwykle cała organizacja jest nim poruszona i nikt nie ploktuje o niczym innym. Nie mniej jednak, życie toczy się dalej.

Wchodzenie na produkcję i wypytywanie operatorów, ingerowanie w plany produkcyjne, zapasy magazynowe itd. itd. może spotkać się z wrogością. Produkcję nie interesuje „Twój” problem. Ich celem jest wyrobienie planu produkcyjnego i dostarczenie, tego co możliwe do klienta.

Każda Twoja ingerencja zaburza przepływ i powoduje niepotrzebny stres.

Dlatego upewnij się, że:

  • informacja o tym, że rozwiązujecie duży problem jest rozdystrybuowana w firmie
  • dyrekcja nadała Ci uprawnienia do ingerencji i zakomunikowała to w firmie
  • dyrekcja nadał Ci uprawnienia na ingerencję w prace ekspertów (na co dzień mają oni przecież też inne obowiązki
  • sam poinformuj szefów poszczególnych działów o planowanych akcjach, dochodzeniach, eksperymentach itd.

Ułatwi to zdecydowanie współpracę, efektywność rozwiązywania problemu oraz sprawi zdecydowanie mniej problemów interpersonalnych. Trzeba być po prostu ludzkim i zrozumieć drugą stronę. Ty być może nie śpisz z powodu problemu, którym zarządzasz, ale dla innych to tylko TŁO ich codziennej pracy.

Podsumowanie

Jak widzisz zbudowanie dobrego zespołu i określenie jasnych zasad to nie jest takie proste zadanie. Im więcej czasu poświęcisz w tym etapie, tym szybciej i efektywniej rozwiążesz skomplikowany problem. Pamiętaj, że przy takich problemach nie ma czasu na eksperymenty, naukę ani niekompetencje. Tutaj chodzi często o duże pieniądze i przede wszystkim reputacje całej firmy.