O tym jak można położyć temat onboardingu na pewno słyszał każdy z nas. Nieprzygotowane stanowisko pracy, brak komputera, przełożony, który zapomniał odebrać pracownika, brak wiedzy na temat podstawowych zadań to tylko część góry lodowej, która czeka na nas jeśli odpowiednio nie zadbamy o onboarding. Dodatkowo – dobrze wykonany onboarding to lepsza efektywność pracy i mniej pomyłek. Ma to diametralny wpływ na JAKOŚĆ pracy. Dlatego już teraz sprawdź, co możesz zrobić, aby zapobiec niechcianym niespodziankom.
Onboarding to proces wdrożenia nowego pracownika do organizacji. Dobrze zaplanowany i przygotowany pozwala osiągnąć sporo korzyści. Oto kilka z nich:
Onboarding rozpoczyna się przyjęciem oferty pracy przez kandydata, a kończy wraz z jego pełnym wdrożeniem w zakres obowiązków. Po zakończeniu procesu onboardingu pracownik powinien być samodzielny oraz w pełni zaznajomiony z kulturą, wizją oraz celami firmy. Dopiero wtedy możemy mówić o skutecznej adaptacji pracownika.
W zależności od potrzeb proces onboardingu można przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie. Dobór odpowiedniej formy zależy od charakteru pracy oraz kultury organizacyjnej.
Onboarding można podzielić na 4 części.
Poniżej krótki opis każdej części.
Pre-boarding
Pre-boarding to okres między przyjęciem przez kandydata oferty zatrudnienia, a pierwszym dniem pracy. Czas trwania pre-boardingu związany jest z okresem wypowiedzenia i trwa średnio od 2 tygodni do 3 miesięcy.
W okresie tym należy przygotować wszystkie niezbędne formalności, a także stanowisko i narzędzia pracy. Istotne jest również zadbanie o komunikację z przyszłym pracownikiem tak, aby wiedział, że firma na niego czeka.
Induction day
Induction day to pierwszy dzień lub pierwszych kilka dni w nowej pracy.
Najczęściej dni te poświęcone są na sprawne wprowadzenie pracownika do organizacji. Istotne elementy induction day to między innymi:
Wprowadzenie w zakres obowiązków oraz pełna adaptacja trwa średnio od 3 do 6 miesięcy. W tym czasie pracownik poznaje między innymi:
W tej części onboardingu sprawdzi się również wprowadzenie funkcji buddy’ego, który będzie miał za zadanie troszczyć się o nowego pracownika. Buddy poza standardowymi informacjami przekaże nowemu pracownikowi również wiele praktycznych informacji takich jak np. sposób zamawiania artykułów biurowych, sposób działa drukarki czy ekspresu do kawy. Dzięki buddy`emu nowy pracownik będzie odczuwał mniejszy stres i lepiej odnajdzie się w miejscu pracy.
Dobrą praktyką w procesie onboardingu jest stosowanie badań ankietowych. Narzędzie to wskaże obszary, w których konieczne będą małe korekty lub duże zmiany.
Czasem może nam się wydawać, że stosowane rozwiązanie jest turbo dobre, ale niestety ankiety mogą pokazać zupełnie co innego. Dlatego warto regularnie pytać pracowników o ich zdanie — zanim od nas uciekną.
Poniżej kilka przykładowych pytań, które można umieścić w ankiecie.
Odpowiedzi do powyższych pytań mogą dostarczyć ogrom informacji o tym, co w procesach działa, a co nie. Czasami zmiana nie będzie duża sama w sobie, ale jej wpływ na proces będzie miał ogromne znaczenie. Dlatego warto pytać i nie bać się ocen.
Onboarding to kluczowy proces związany z adaptacją nowego pracownika do organizacji. Warto zadbać, aby przygotowany był na jak najwyższym poziomie. Stosowanie wszystkich części onboardingu (pre-onboarding, induction day, wdrożenie w zakres obowiązków, ankieta) pozwoli uzyskać maksimum korzyści.
Należy pamiętać, że efekty procesu wdrożenia przełożą się na pracę całego zespołu. Jeśli pominiemy którąś z części to niestety, ale korzyści będzie mniej. Dobrze przygotowany i przeprowadzony onboarding wpływa również na pozytywną decyzję pracownika o kontynuowaniu współpracy z zatrudniającą go organizacją. Przekłada się to również na życzliwe i przyjazne opinie o firmie wśród znajomych czy też w sieci.
Temat przygotowała i opracowała Adrianna Milewicz – specjalistka ds. szkoleń z ponad 8-letnim doświadczeniem w Automotive, Researcherka bloga inzynierjakosci.pl.
Wpis powstał pod redakcją Artura Mydlarza.