fbpx
Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
kompetencje audytora

Kompetencje audytora — każdy może się ich nauczyć!

Ostra wymiana zdań… Doszło do niej, gdy w naszej zamkniętej grupie dla inżynierów jakości, napisałem zdanie jak w nagłówku. Doświadczona audytorka zaciekle twierdziła, że nie można zdobyć pewnych kompetencji. Z nimi człowiek się rodzi i koniec kropka! Ja uważam inaczej. Jeżeli ktoś chce być dobrym audytorem, to niezależnie od punktu wyjścia może nim zostać. Warunkiem jest chęć nauki i rozwoju. Dzisiaj Ci udowodnię Ci, że Kompetencje Audytora wg ISO 19011 to coś, czego można się nauczyć.

Kompetencje audytora wg ISO 19011

Kością niezgody w naszej dyskusji były kompetencje przedstawione w ISO 19011.
Norma ISO 19011 definiuje najlepsze praktyki dotyczące przeprowadzania audytu (niestety w polskich warunkach ciągle niewiele osób je stosuje).
Od przygotowania do audytu, poprzez przeprowadzenie i pisanie raportu norma porusza również tzw. kompetencje audytorskie.

Lista kompetencji znajduje się poniżej.

a) etyczny, tj. sprawiedliwy, prawdomówny, szczery, uczciwy i dyskretny
b) otwarty umysł, tj. gotowość do rozważenia alternatywnych pomysłów lub punktów widzenia
c) dyplomatyczny, tj. taktowny w kontaktach z ludźmi
d) spostrzegawczość, tj. aktywne obserwowanie fizycznego otoczenia i działań; e) spostrzegawczość, tj. świadomość i zdolność rozumienia sytuacji
f) wszechstronność, tj. zdolność do łatwego przystosowania się do różnych sytuacji
g) wytrwałość, tj. upór i nastawienie na osiąganie celów
h) decyzyjność, tj. umiejętność szybkiego wyciągania wniosków na podstawie logicznego rozumowania i analizy
i) samodzielność, tj. zdolność do działania i funkcjonowania w sposób niezależny, przy jednoczesnym efektywnym współdziałaniu z innymi
j) zdolność do odważnego działania, tj. zdolność do działania w sposób odpowiedzialny i etyczny, nawet jeśli działania te nie zawsze są popularne i mogą czasami prowadzić do sporów lub konfrontacji
k) otwartość na doskonalenie, tj. gotowość do wyciągania wniosków z sytuacji
l) wrażliwy kulturowo, tj. obserwujący i szanujący kulturę audytowanego;
m) współpraca, tj. skuteczne współdziałanie z innymi

Czy z tymi kompetencjami człowiek się rodzi, czy się ich uczy? Jak myślisz?

W pracy umysłowej człowiek jest w stanie nauczyć się bardzo dużo.

Z punktu widzenia naukowego, wszystkie te kompetencje, są kompetencjami nabywanymi. W zasadzie nie znam kompetencji, z którymi ludzie się rodzą. Można, mieć ewentualnie predyspozycje genetyczne do uprawnia danej dziedziny sportu …

Ale czy trzeba mieć predyspozycje do dyplomacji, czy współpracy z innymi?

No i ktoś tu może powiedzieć, że zna pewnego Jurka, który za chiny ludowe nie potrafi współpracować z innymi. I on się nie nadaje na audytora. Jak sam Jurek nie będzie chciał zostać audytorem, to się nie zmieni, ale jeżeli już będzie chciał i będzie widział w tym korzyści, to jest to możliwe.

Bo powiedz mi drogi czytelniku/czytelniczko. Czy ty zawsze umiałaś pisać, czytać czy negocjować z innymi?

Istnieje coś takiego jak plastyczność mózgu. Świetnie opisuje to Dr Andrew Huberman ze Stanford University. Podcast z nim możecie przesłuchać poniżej.

O co chodzi w skrócie?
Poprzez podejmowanie odpowiednich działań, powtarzanie kolejnych kroków, uczenia się nowych umiejętności — wpływamy na fizyczne zmiany w naszych mózgach.

„Nasze głowy” nie są nam DANE RAZ NA ZAWSZE.

Do tej pory coś nas ukształtowało: rodzina, kultura, społeczność, szkoła.

Narastały w nas kolejne przekonania o świecie i sobie samych. Ale na litość boską, nikt nie urodził się z przekonaniem, że nie potrafi robić audytu, czy współpracować z ludźmi.

Co za tym idzie, można zmieniać nasz mózg, sposób postrzegania świata, myślenia. Możemy zmieniać swoje kompetencje i to, co potrafimy robić.

Oczywiście WYMAGA to nakładów pracy, dążenia do celu, podporządkowaniu się pewnemu reżimowi.

Kompetencje Audytora — jak zacząć gdy się nie nadaje?

Po pierwsze zmień przekonania o sobie. Tak długo jak ty nie zmienisz myślenia o sobie, tak długo nie zrobią tego inni.

Uwierz w plastyczność mózgu, uwierz w umiejętność nabywania kompetencji i uczenia się niezależnie od wieku. W zasadzie nie jest to kwestia wiary, tylko bazowania na faktach. Jest to udowodnione.

Moim zdaniem to fundamentalny krok. Odpowiednie nastawienie mentalne, poparte nauką, dowodami, a nie przekonaniami, niepowodzeniami w przeszłości czy TYM, co mówią o nas inni.

Druga rzecz to klarowne nastawienie na CEL — chce być bardzo dobrym audytorem. Koniec Kropka, podporządkujesz teraz wszystko, aby ten cel osiągnąć. Jest to do zrobienia.

Zapisz sobie na kartce co osiągniesz dzięki temu celowi:

  • większa pewność siebie w pracy
  • kompetencje umożliwiające prace wszędzie w przemyśle
  • możliwość zdobywania wiedzy procesowej/systemowej poprzez wykonywanie audytów w firmie
  • perspektywę audytowania dostawców i podróże po całym świecie
  • możliwość nauczenia się innego podejścia do produkcji, jakości poprzez wizyty u dostawców
  • perspektywę po latach zostania audytorem zewnętrznym i przyjmowanie zleceń na audyty dla innych

I teraz pomyśl, jak to Cię zbuduje i gdzie możesz być.
Czy zrezygnujesz z tego, bo ktoś powiedział — że nie masz kompetencji? To się ich naucz!

Kompetencje Audytora – jak się ich nauczyć?
Otwieram przed Tobą drzwi poznania, prosty przepis jak zostać perfekcyjnym audytorem, takim co lata z białą rękawiczką… Nie no żart.
Wracamy na ziemie.

Trzeba do tego podejść mądrze. Poniżej wypisuje po 1 książce i 1 wykładzie na YouTube, które pomogą ci poprawić daną kompetencję. Możesz poszukać też szkoleń, innych wykładów na YouTube czy podcastów, książek. W Google jest wszystko.
Można się tak uczyć, ale przede wszystkim trzeba praktykować, zdobywać wiedzę.

Nauczysz się negocjowania z książki – idź po praktykuj w pracy. Przeczytałaś książkę o tym jak współpracować lepiej z innymi? Spróbuj tego od razu przy kolejnym projekcie czy raporcie 8D robionym wspólnie w grupie.
Niech Twój mózg się zmienia.

Komeptencje Audytora – lista książek i wykładów do nauki

a) etyczny, tj. sprawiedliwy, prawdomówny, szczery, uczciwy i dyskretny

b) otwarty umysł, tj. gotowość do rozważenia alternatywnych pomysłów lub punktów widzenia

c) dyplomatyczny, tj. taktowny w kontaktach z ludźmi

d) spostrzegawczość, tj. aktywne obserwowanie fizycznego otoczenia i działań; e) spostrzegawczość, tj. świadomość i zdolność rozumienia sytuacji

f) wszechstronność, tj. zdolność do łatwego przystosowania się do różnych sytuacji

g) wytrwałość, tj. upór i nastawienie na osiąganie celów

h) decyzyjność, tj. umiejętność szybkiego wyciągania wniosków na podstawie logicznego rozumowania i analizy

i) samodzielność, tj. zdolność do działania i funkcjonowania w sposób niezależny, przy jednoczesnym efektywnym współdziałaniu z innymi
i
j) zdolność do odważnego działania, tj. zdolność do działania w sposób odpowiedzialny i etyczny, nawet jeśli działania te nie zawsze są popularne i mogą czasami prowadzić do sporów lub konfrontacji

k) otwartość na doskonalenie, tj. gotowość do wyciągania wniosków z sytuacji

  • Toyota Way by Jeffrey Liker
  • Jeżeli jesteś czytelnikiem tego bloga, to raczej niczego nie potrzebujesz w tej materii :D.

l) wrażliwy kulturowo, tj. obserwujący i szanujący kulturę audytowanego;
(jeżeli tylko planujesz audytowanie w innych kulturach np. innych krajach)


m) współpraca, tj. skuteczne współdziałanie z innymi

Czy uczyć się zatem wszystkiego? No nie…

Kompetencje Audytora – Zrób audyt własnych kompetencji

Teraz czeka Cię praca domowa. Nie wierzę, że w każdej z powyższych kompetencji posiadasz braki. Wypisz te, które potrzebujesz najpilniej podszkolić. Myślę, że większość z nas ma jakiś pogląd o swoim kompetencjach.

Jeżeli jednak nie wiesz jakie to? Nie jesteś pewien/pewna? Mam rozwiązanie.

Poproś znajomych w pracy, rodzinę czy znajomych nie z pracy o szczery feedback i rozmowę.

Rzadko kto lubi mówić innym „złych rzeczy”, podważając czyjeś kompetencje. Dlatego jest na to sposób. Zamiast prosić ich o wylewną wypowiedź to przedstaw im powyższą listę i zapytaj:

  • która kompetencja jest u mnie najmocniejsz
  • a która kompetencja jest u mnie najsłabasz

Z próby 10 osób uzyskasz już fajne dane.
No i zaczynaj od tych rzeczy, które wymagają poprawy.

Oczywiście skłamałbym, mówiąc, że jedna książka czy wykład na YouTube sprawi, że poprawisz swoje kompetencje znacznie. Poprawisz je odrobinę, dużo ważniejsza jest praktyka i chęć podnoszenia swoich kompetencji.

Niech ten audyt i lista powyżej stanie się punktem wyjścia.

Dlaczego niektórzy będą podcinać ci skrzydła w społeczności Audytorów?

W większości z obawy prze utratą własnej pozycji. W większości poprzez ukrywanie swoich niekompetencji i co najgorsze nie robienia z tym nic.

Gdy ktoś już „usadzi” się na stołku audytorskim w firmie, czy organizacji certyfikującej to lubi oceniać innych nie widząc swoich błędów i nie trzeba udowadniać, że się ma Kompetencje Audytora.

To normalna selekcja naturalna, po prostu nie możesz się poddać i iść po swoje, nie przejmując się „gadaniem”.

Podsumowanie

Nie ważne jak zaczynasz, ważne gdzie chcesz być. Jeżeli chcesz być dobrym audytorem, możesz to osiągnąć. Niezależnie od tego czy twoje kompetencję startowe wynoszą 10, 20, czy 40… (taka metafora). Biorąc pod uwagę badania naukowe, neuroplastyczność mózgu jesteś w stanie dobić do 10 000 jednostek kompetencji audytorskich. Potrzebujesz tylko odpowiedniej wiedzy, odpowiedniego nastawienia, procesu nauki i praktyki tej nauki. Trzymam kciuki za Twój sukces.

Leave a Comment: