Biznes zapożyczył z wojska wiele metod zarządzania, nawet w jakości (np. metoda 8D). W końcu to w wojsku pracuje się i zarządza ludźmi w ekstremalnych warunkach. O najlepszych metodach zarządzania w takich warunkach w prosty i przystępny sposób pisze Jocko Willink były dowódca elitarnej jednostki Navy Seal. Jego książka „Ekstremalne przywództwo” szybko po ukazaniu stała się bestsellerem w USA. W poniższym artykule przybliżę Wam 10 zasad Jocko Willinka, które ułatwią Wam nie tylko zarządzanie zespołem ale również samym sobą.
Ekstremlane przywództwo – Jocko Willink
Jocko Willink to były dowódca oddziału Navy Seal. Dowodził m.in udaną misją odbicia z rąk rebeliantów miasta Ramadi w Iraku. Za wyniki misji został odznaczony wraz ze swoim zespołem. Po 20 latach służby w Azji, Europie i bliskich wschodzie przeszedł w stan spoczynku i postanowił przenieść metody zarządzania z wojska do biznesu. Opublikowana w 2015 książka „Extreme Ownership” z miejsca stała się bestsellerem a Jocko Willink wraz z Leifem Babinem stali się najbardziej rozchwytywanymi konsultantami biznesowymi.
Jocko w prostych żołnierskich słowach opisuje zasady współpracy oraz rozwiązywania problemów: bez owijania w bawełnę, bez koloryzowania i rysowania mandali. Czegoś takiego brakowało na rynku biznesowym tym bardziej, że metody i podejście o którym pisze sprawdzają się w praktyce.
Zastosowanie metod Jocko Willinka pozwala zrozumieć jak ważna jest odpowiedzialność w zarządzaniu oraz pozwala zbudować świadomy i odpowiedzialny zespół. Chciałbym przytoczyć Wam 10 najważniejszych moim zdaniem uwag, zasad dowódcy Navy Seals.
10 zasad ekstremalnego przywództwa
1. Bądź przywódcą ale bądź przygotowany na oddanie przywództwa
Jeżeli zarządzasz zespołem projektowym lub działem musisz przewodzić i wyznaczać kierunek. Przyjdą jednak takie momenty kiedy ktoś z zespołu wpadnie na lepszy pomysł lub będzie negował twoje podejście. Wówczas musisz przeanalizować na chłodno sytuację, odsunąć od głosu swoje ego i jeżeli przyniesie to większe korzyści przyznać rację członkowi zespołu. Pokazujesz w ten sposób, że liczy się dla Ciebie dobro końcowe i wynik a nie własne ego. Czasami musisz oddać przywództwo.
2. Bądź agresywny wobec problemów a nie ludzi
Podchodź z pełną agresją do rozwiązywania problemów i szukania rozwiązań a nie do ludzi popełniających błędy. W 95% przypadków (jak pisał ojciec chrzestny jakości Edwards Deming 😉 ) żaden pracownik świadomie nie popełnia błędów. W przypadku ich pojawienia swoją złość i agresję przekuj na problem a nie na ludzi. Niech wytworzona energia pomoże ci rozwikłać zagadkę i znaleźć wyjście z sytuacji. Złoszczenie się na podwładnych w niczym nie pomoże a popsuje tylko morale zespołu.
3. Pracuj według schematów ale po ludzku
Podchodź do tematów spokojnie, ale nie staraj się za wszelką cenę udawać. Ludzie wyczują, że nie jesteś sobą. Podchodź do problemów ze spokojem, ale we własny sposób. Nie ogrywaj roli lub zachować podpatrzonych u innych. Będziesz wyglądał jak mechaniczny robot, a po którymś razie twoje zachowania staną się komicznie.
4. Bądź pewny siebie a nie zarozumiały
Pewność siebie jest zaraźliwa. Jeżeli będziesz pewnym siebie liderem, twoi ludzie również poczują się pewniej. Musisz jednak uważać. Bardzo łatwo jest „przedawkować” pewność siebie co przeradza się w zarozumialstwo. Niestety zarozumialstwo również szybko rozprzestrzenia się w zespole. Z grupą zarozumiałych pracowników będzie Ci bardzo ciężko pracować.
5. Bądź odważny ale nie nieroztropny
Nie bój się podejmować decyzji. Jako lider musisz być odważny. Nie zawsze twoja decyzja będzie słuszna, ale jeżeli bierzesz pod uwagę wszystkie występujące ryzyka jest ok. Nie zawsze się wygrywa. Pamiętaj tylko aby się nie zagalopować w swojej nieomylności. Łączy się to z poprzednim punktem. Zarozumiały lider podejmuje decyzje nieroztropne, aby nakarmić swoje ego i pokazać władzę.
6. Bądź skory do rywalizacji i gotowy do porażki
Rywalizacja jest dobra ponieważ pozwala nam się rozwijać. W trakcie rywalizacji uczymy się najwięcej. Nie unikaj rywalizacji ale naucz się przegrywać z klasą. Za porażkę to Ty ponosisz odpowiedzialność a nie twój rywal, partner.
7. Zwracaj uwagę na szczegóły ale nie bądź perfekcjonistą
Diabeł tkwi w szczegółach. Sukces projektów, zadań, wyników na koniec miesiąca często uzależniony jest od drobnych szczegółów, które przecież powinny być zapewnione i nigdy do tej pory nie było z nimi problemów. Staraj się patrzeć na sytuację szeroko, zwracaj uwagę na wszystkie elementy procesu. Weryfikuj na spotkaniach czy małe elementy procesu są zrealizowane. Z drugiej strony nie wpadnij w obsesję kontrolowania wszystkiego i oczekiwania perfekcji. Perfekcja nie istnieje.
8. Bądź wymagający ale do odpowiedniego momentu
Dobry lider to taki, który wymaga od swojego zespołu. Nie toleruj lenistwa i marnowania potencjału. Pamiętaj jednak o tym, że istnieje granica. Przekroczenie jej może spowodować szybkie wypalenie. Wyobraź sobie trenera 4 ligowej drużyny piłkarskiej, który wymaga od zawodników wygrania pucharu Polski. Jest to nierealne. Jako lider jesteś zobowiązany do stawiania realnych celów swojemu zespołowi. Nie oznacza, że nie powinieneś rozwijać ludzi po za ich granice. Musisz tylko wiedzieć gdzie leży ta granica i sukcesywnie powoli ją przesuwać według np. metod Kaizen.
9. Bądź pokorny ale nie bierny
Dobry lider panuje nad swoim ego i potrafi okazywać pokorę. Nie mniej jednak powinien również przypominać zespołowi kto jest liderem i kto bierze na końcu odpowiedzialność za wyniki.
10. Decentralizuj odpowiedzialność
Przypisuj odpowiedzialności członkom zespołu a nie zadania. W ten sposób pokażesz zaufanie oraz pozwolisz rozwijać się swoim kolegom. Pozwoli ci to uniknąć mikro zarządzania, które jest jedną z głównych przyczyn odejść w firmach. Specjaliści pragną być odpowiedzialni i samodzielni za zadania. Nie są maszynami do odtwórczej pracy i ciągłych wrzutek od przełożonego.
Podsumowanie
Jocko Willink zbudował niezawodny zespół działający w ekstremalnych warunkach wojny irackiej. Metody budowania relacji, zarządzania zadaniami, delegowania oraz przede wszystkich brania odpowiedzialności świetnie sprawdziły się w realiach biznesowych. Świadczy o tym ilość sprzedanych książek oraz udzielonych konsultacji największym korporacjom w USA. Powyższe 10 punktów powinny ułatwić Wam zrozumienie jego filozofii skutecznego zarządzania. W wolnej chwili zachęcam Was do zapoznania się z całą książką „Ekstremalne przywództwo”.