1 comment
Bardzo przydatna wiedza.
Dziękuję za nią.
Szczelny system zarządzania jakością powinien być celem każdej organizacji. Umożliwi to dostarczenie usług lub produktów na najwyższych poziomie.
W trakcie planowania jakości pojawia się szereg pytań jak uzyskać niskim lub zerowy poziom defektów oraz wysokie zadowolenie klienta. Osiągniecie celu ułatwi nam oparcie planu zarządzania jakością na czterech głównych filarach jakości. Cztery główne filary jakości to:
Odpowiednie wdrożenie oraz utrzymanie standardów jest głównym filarem prewencyjnego zapewnienia jakości w organizacji. Standardy jakości mogą być kategoryzowane jako:
Zapewnienie jakości, jest procesem weryfikowania wymagań jakościowych i weryfikacji wyników pomiarów kontroli jakości. Celem weryfikacji jest zapewnienia stosowania odpowiednich standardów jakości.
Nie powinno się mylić zapewnienia jakości z kontrolą jakości. Zapewnienie jakości weryfikuje sprawność/szczelność systemu jakości, zaś kontrola jakości stwierdza ilość wadliwych produktów.
W trakcie planowania zapewnienia jakości, należy zdefiniować odpowiedzi na 5 podstawowych pytań:
Jednym z najpowszechniej stosowanych narzędzi zapewnienia jakości jest Audit.
Audit Jakościowy ma na celu:
Audit często jest nieodpowiednio interpretowany, szczególnie w polskich warunkach. Auditorzy podchodzą do niego jako do tzw. „kontroli” i ich głównym celem jest znalezienie niezgodności.
Jest to błędne przeświadczenie, które może przesłonić prawdziwy cel audytu oraz uniemożliwić wyciągnięcie odpowiednich wniosków.
Wkrótce pojawi się szerszy tekst o prawidłowym prowadzeniu Audytów.
Celem kontroli jakości jest:
Defekty weryfikowane w trakcie kontroli jakości weryfikowane są zazwyczaj:
Ważnym założeniem kontroli jakości jest właściwe zdefiniowanie wymagań oraz umiejscowienie tych wymagań w specyfikacjach lub dokumentacji technicznej.
W powyższym rozumienia inspekcja jakości jest to forma weryfikacji kontroli jakości. Celem jest potwierdzenie zrozumienia wymagań kontroli produktu oraz uszczelnienie procesu.
Odpowiedni plan jakości powinien założyć częstotliwość oraz rodzaj inspekcji. Częstotliwość powinna być uzależniona od obecnych wskaźników KPI danego procesu.
Bazując na wyżej wymienionych czterech filarach systemu jakości organizacja jest w stanie zapewnić wysoką jakość dostarczanych produktów lub usług.
Nie mniej jednak należy zrozumieć, że budowanie szczelnego systemu jakości jest czasochłonne. Wymaga poznania szczegółowo procesów oraz przede wszystkim mentalności i poziomu świadomości pracowników. Jest to ciągły proces doskonalenia. Więcej na temat systemu zarządzania jakością znajdziecie m.in na blogu : QMS Awareness
Bardzo przydatna wiedza.
Dziękuję za nią.