Wiele osób myśli, że rozwój firmy wiąże się z rewolucyjnymi zmianami oraz wydatkiem olbrzymich pieniędzy. Japończycy natomiast od lat udowadniają, że nic bardziej mylnego. 😊 W tym artykule opowiem o filozofii KAIZEN.
Filozofia KAIZEN po raz pierwszy została wprowadzona w zakładach produkcyjnych Toyoty, a jej popularność, opiera się na zastosowaniu małych kroków i systematycznym przeprowadzaniu małych zmian.
Takie podejście jest nisko kosztowe, zajmuje mniej czasu i pochłania zdecydowanie mniej wysiłku, a efekty końcowe są rewelacyjne. Najlepiej jednak jest, gdy te drobne usprawnienia, proponowane i wdrażane są przez samych pracowników. Zwiększa to wówczas zaangażowanie w proces ciągłego doskonalenia.
Pomysły dotyczące poprawy, mogą pochodzić z burzy mózgów, warsztatów mających na celu rozwiązywanie jakiegoś problemu lub też z pomysłów pracowniczych zgłaszanych poprzez odpowiednie formularze / programy.
Ważne jest, aby pamiętać, że te wszystkie usprawnienia powinny skupiać się na eliminacji marnotrawstwa (MUDA) lub poprawie kluczowych wskaźników.
Tak i to bardzo wiele! Najważniejsze efekty, jakie można osiągnąć wdrażając w swoich firmach KAIZEN, to np.
– poprawa jakości wyrobów
– poprawa przepływu procesów
– wzrost motywacji i zaangażowania pracowników
– obniżenie kosztów
– wzrost efektywności
– poprawa bezpieczeństwa pracy
… i można by tak wymieniać bez końca.
KAIZEN pozwala doskonalić się firmom na każdej płaszczyźnie funkcjonowania biznesu.
To stwierdzenie z pozoru wydaje się być trochę przewrotne, no bo nie oszukujmy się – kto lubi problemy? Raczej nikt. Ale bez problemów i różnych trudności, nie było by postępu ani rozwoju.
Dobrym przykładem na to, mogą być ostatnie wydarzenia na świecie, czyli pandemia. Sytuacja dla wszystkich nowa i bardzo trudna. Wiele instytucji, szkół czy też firm zostało postawionych przed ogromnym wyzwaniem pracy zdalnej i ograniczania spotkań. I co się z czasem okazało, wiele z tych miejsc, świetnie odnalazło się w nowej „rzeczywistości” i postanowiło kontynuować pracę w formie zdalnej, hybrydowej lub pozostawić wypracowane tymczasowo zasady organizacji pracy, ponieważ okazało się to być bardzo efektywne.
Wiele osób z przymusu siedzenia w domu, odkryło również swoje nowe pasje, zaczęło spełniać się kulinarnie, stworzyło swoje kanały w Social Mediach, nagrało Podcasty, sięgnęło po odkładane od dawna książki…
Ważne w podejściu KAIZEN, jest właśnie to, żeby każdy problem lub kryzys wykorzystać i przekuć w coś dobrego! Kiedy więc w Twojej firmie pojawi się jakiś problem, to nie panikuj, tylko nastaw się do niego pozytywnie i pomyśl jakie nowe możliwości, właśnie się przed Wami otwierają… 😊
W KAIZEN dużą rolę odgrywa dociekliwość. Wielokrotne powtórzenie tego pytania, pozwala nam na zagłębienie się w problem i znalezienie prawdziwych przyczyn, zamiast zadowolenia się zdawkową, powierzchowną odpowiedzią. Metoda 5x Dlaczego (5xWHY) to proste i zarazem bardzo skuteczne narzędzie.
To bardzo ważne, aby do projektów usprawniających zapraszać operatorów danych linii czy urządzeń. To przecież oni spędzają tam większość dnia i to oni często mają najtrafniejsze spostrzeżenia i pomysły. Do dyskusji warto też angażować osoby z zewnątrz, na przykład z innego działu. To z kolei owocuje ciekawym punktem widzenia, który może inspirować pozostałą część zespołu do niecodziennych rozwiązań.
Pomysły od pracowników można pozyskiwać przeprowadzając warsztaty KAIZEN czy też burze mózgów, ale równie skutecznym narzędziem jest skrzynka na pomysły, którą można umiejscowić gdzieś na hali produkcyjnej lub w miejscu dostępnym dla wszystkich pracowników.
W Toyocie pracownicy zgłaszają ponad milion takich wniosków rocznie, z czego ponad 90% jest przez firmę wdrażana…
Daje do myślenia, prawda? 😊
W KAIZEN chodzi o to, aby porzucić myślenie o drogich i wielkich zmianach czy też inwestycjach. Rozwiązania często są na wyciągnięcie ręki, tylko potrzebne jest uruchomienie naszych chęci i wyobraźni.
Jeśli miałeś/aś już do czynienia z wprowadzaniem zmian w firmach, to zapewne niejednokrotnie słyszałeś/aś słowa „nie da się”, „jest dobrze jak jest, przecież zawsze tak robiliśmy”, itp. To jest tak zwany STATUS QUO – który zgodnie z filozofią KAIZEN, powinniśmy nieustannie podważać. Nie ma rzeczy ani procesów idealnych, zawsze znajdzie się coś, co można udoskonalić. Dzięki takiemu podejściu, mamy dzisiaj całą masę wynalazków, które ułatwiają nam codziennie życie. Pomyśl tylko co by było, gdyby Edison nie wynalazł żarówki, bo stwierdziłby, że po co, przecież zawsze używaliśmy lampionów i świeczek, no i inaczej się nie da… 😊
Trzeba tu zaznaczyć, że czasami rzeczywiście może się zdarzyć, że czegoś nie da się zrobić, ale zanim to ustalimy – sprawdźmy i rozważmy wszystkie możliwe sposoby. Wymówki do niczego nie prowadzą…
Nawet jeśli nie jesteś fanem koszykówki, to pewno kojarzysz Michaela Jordana. Jego sukces nie był dziełem przypadku. To ciężka praca, którą wykonywał każdego dnia, nie pozwalając sobie na żadne zbędne wymówki. Michael powiedział kiedyś, bardzo mądre słowa: „Przeszkody nie powinny Cię zatrzymać. Jeśli uderzysz w ścianę, to nie odwracaj się zrezygnowany. Znajdź sposób żeby się wspiąć, obejść lub przebić…”
Ten punkt to ogromne wyzwanie dla wszystkich perfekcjonistów. Robienie rzeczy idealnych i od razu doskonałych jest świetne i każdy z nas zapewne chciałby tak robić. Należy jednak pamiętać, że nikt z nas nie rodzi się od razu Einsteinem. Tylko doświadczanie, próbowanie, eksperymentowanie i uczenie się, pozwala stawać się nam coraz to lepszym i mądrzejszym.
Wiesz, że pierwszy skonstruowany przez człowieka samolot zdołał lecieć jedynie przez 50 sekund?!
Nie był idealny, ale super, że w ogóle powstał! Dzięki niemu, eksperci wiedzieli nad czym muszą pracować i co doskonalić. A dzięki temu dzisiaj, latanie samolotami to coś zupełnie standardowego i oczywistego… 😊
Wiele firm wpada we własną pułapkę, pt. „gdybyśmy mieli na to pieniądze, to byśmy to poprawili”. Niektóre osoby, nawet do tego stopnia często sobie to powtarzają, że staje się to ich najlepszą wymówką do nicnierobienia i braku zaangażowania w proces doskonalenia. I tu aż się prosi o przytoczenie kolejnych słów mądrego człowieka, jakim był Masaaki Imai „Nie sztuką jest sprawne zarządzanie, gdy ma się olbrzymie zasoby finansowe, zasoby fantastycznych doświadczonych ekspertów i świetnych pracowników. Sztuką jest odnieść sukces, gdy nie ma się nic”. 😊
W Toyocie funkcjonuje bardzo fajna metoda o nazwie PDCA, którą opracował kiedyś Edward Deming. Rozszyfrowując ten skrót:
To narzędzie pozwala robić małe błędy, po to żeby uniknąć dużych. Praca w takim schemacie wywiera na nas konieczność ciągłego sprawdzania i korygowania wszelkich błędów na bieżąco.
Wypróbuj ją koniecznie! 😊
KAIZEN to nie tylko metoda, ale przede wszystkim kultura ciągłego doskonalenia, którą nieustannie trzeba rozwijać… To umiejętność porzucenia starych nawyków i ciągłego myślenia o tym, co jeszcze można zrobić lepiej.
Kultura KAIZEN opiera się również na takich fundamentach jak kreatywne myślenie, wzajemny szacunek, czy też zaangażowanie. A to z kolei wpływa na wzrost motywacji i poprawę atmosfery w pracy… 😊
Jeżeli interesuje Cię ten temat i chcesz zdobyć praktyczną i użyteczną wiedzę od wieloletnich ekspertów, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie.
Wybierz szkolenie w Szkole Jakości:
Dzięki nam nie tylko poszerzysz swoją wiedzę, ale także zyskasz pewność siebie i motywację do dalszego rozwoju.
Nie ograniczaj się do tego, co już wiesz – zacznij budować swoją przyszłość już dziś i poznaj swój pełen potencjał.
🚨 Sprawdź szczegóły na stronie ➡️ Lean Manufacturing
Autor: Marta Radomska-Jerzak