5xwhy

5xWHY – Szybka i łatwa metoda rozwiązywania problemów 

Jako dziecko, na pewno wielokrotnie zadawałeś/aś swoim rodzicom pytania w stylu: „Dlaczego to się kręci?”, „Dlaczego to ma taki kolor?”, „Dlaczego nie mogę tego zrobić?”, „Dlaczego nie można tam wejść?” – i tak dalej, i tak dalej… 

Nie wiedziałeś/aś pewnie jednak, że poza poznawaniem świata, przygotowywałeś/aś się już wtedy do bycia osobą skutecznie rozwiązującą problemy w dorosłości. 😊 

W artykule omówimy czym dokładnie jest 5xWHY (5xDlaczego) oraz jakie korzyści niesie ze sobą stosowanie tej metody. Przedstawimy także jej zastosowanie, krok po kroku, na konkretnym przykładzie.

Co to jest 5xWHY (5xDlaczego)

Metoda 5xWHY (5xDlaczego) została opracowana w latach 30. przez Sakichi Toyodę – japońskiego przemysłowca, wynalazcę i założyciela Toyota Industries. Jej celem jest skuteczne rozwiązanie problemu polegające na wykryciu jego przyczyny źródłowej. A jak odkryć tę przyczynę? Okazuje się, że można bardzo łatwo i w miarę szybko. 😊

Jak prawidłowo stosować 5xWHY (5xDlaczego)

1. Zbierz zespół

Rozwiązywanie problemów, a tym bardziej analiza przyczyn źródłowych, nigdy nie powinna być przeprowadzana przez jedną osobę. Należy zebrać zespół ekspertów z danego obszaru, który będzie miał spojrzenie na problem z różnych perspektyw. Może wydawać się to banalne, ale naprawdę bardzo często ma wpływ na prawidłowe rozwiązanie problemu. Nie idź na skróty i nie rób analizy samotnie. 😊

2. Zdefiniuj problem

Zanim przystąpicie do rozwiązywania problemu, musicie go najpierw bardzo dobrze zdefiniować. Inaczej cała analiza pójdzie na marne. Warto więc zebrać jak najwięcej informacji o tym co się wydarzyło. Ułatwieniem będzie postawienie sobie kilku pomocniczych pytań: 

– co się dokładnie stało?

– kiedy i w jakich okolicznościach to się stało?

– jaka jest skala / ważność tego problemu?

– jakie skutki ten problem powoduje?

– jaki wpływ ma ten problem na procesy / klienta?

Najlepiej jest, gdy każdy członek zespołu, może zobaczyć problem na własne oczy. Idealnym miejscem do przeprowadzania takich analiz, jest GEMBA. 

3. Zacznij pytać „Dlaczego?”

Metoda 5xWHY (5xDlaczego), jak sama jej nazwa wskazuje, polega na wielokrotnym zadawaniu pytania „dlaczego?”. Jeśli mamy już zdefiniowany problem, zadajemy wówczas pytanie „dlaczego?”, a jeśli uzyskamy odpowiedź – ponawiamy to pytanie i tak aż do skutku, czyli do momentu otrzymania przyczyny źródłowej problemu. Dość często jest tak, że odpowiedź na piąte pytanie, określa nam właściwą przyczynę, stąd w nazwie metody właśnie ta symboliczna cyfra 5. Nie sugeruj się jednak tym aż tak bardzo i jeśli po piątym pytaniu, problem wydaje Ci się nadal niedostatecznie przeanalizowany – pytaj dalej.  

Aby dokładniej zobrazować Ci tę metodę, posłużę się przykładem, który prezentuje Taiichi Ohno w jednej ze swoich książek:

Nie pytając wielokrotnie o przyczynę i nie robiąc takiej analizy, pracownicy w takich sytuacjach zazwyczaj po prostu wymieniali bezpiecznik lub pompę. Skutkiem tego było to, że niestety awaria się powtarzała, bo nie eliminowano przyczyny źródłowej problemu – którą było w tym przypadku brak sitka… 

4. Wprowadź działania korygujące i wyeliminuj przyczynę źródłową

Po zakończeniu analizy, zespół powinien zaproponować działania korygujące, pozwalające wyeliminować przyczynę źródłową i uniknąć podobnych problemów w przyszłości. W przypadku powyższego problemu było to:

5. Stwórz plan działania

Czasami zdarza się tak, że działań korygujących do danej przyczyny, jest kilka albo i kilkanaście. Żeby wszystkie z nich, zostały wprowadzone i nic nie umknęło naszej uwadze, warto stworzyć sobie prosty plan działania, w którym można przypisać planowane daty zakończenia oraz osoby odpowiedzialne za poszczególne działania. 

Zalety i korzyści metody 5xWHY (5xDlaczego)

Niewątpliwie jest to jedno z najprostszych narzędzi rozwiązywania problemów. Jest również nisko-kosztowe, ponieważ do przeprowadzenia analizy potrzebujemy tylko kartki papieru i czegoś do pisania. Można to z powodzeniem stosować w każdej branży, i w każdej firmie. Dodatkowo, skuteczność tej metody jest bardzo wysoka i nie wymaga specjalistycznego przygotowania, a jedynie rzetelnych informacji na temat samego problemu. 

Lean Manufacturing – Szkolenie

Jeżeli interesuje Cię ten temat i chcesz zdobyć praktyczną i użyteczną wiedzę od wieloletnich ekspertów, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie.


Wybierz szkolenie w Szkole Jakości:

  • dostępne jest natychmiast,
  • w najlepszej rynkowej cenie,
  • przygotowane przez ekspertów,
  • możesz konsultować się w grupie przez 365 dni od dnia zakupu
  • oraz zyskujesz Certyfikaty w dwóch językach wydawane przez instytucję szkoleniową o numerze 2.18/00117/2020.

Dzięki nam nie tylko poszerzysz swoją wiedzę, ale także zyskasz pewność siebie i motywację do dalszego rozwoju.

Nie ograniczaj się do tego, co już wiesz – zacznij budować swoją przyszłość już dziś i poznaj swój pełen potencjał.
🚨 Sprawdź szczegóły na stronie ➡️ Lean Manufacturing

Podsumowanie

Na koniec muszę wspomnieć o jednej ważnej kwestii. Jeśli kiedykolwiek w analizie problemu wyjdzie Ci, że to pracownik popełnił błąd, to wiedz, że wina nie leży w pracowniku, tylko w systemie zarządzania, który był nieskuteczny, ponieważ dopuścił możliwość popełnienia błędu…

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego wpisu, będziesz w stanie skutecznie i w miarę szybko rozwiązywać problemy w swojej organizacji.

Powodzenia! 😊

Autor: Marta Radomska-Jerzak