fbpx
wdrażanie nowego pracownika

Wdrażanie nowego pracownika – 5 najczęstszych błędów.

Nowy pracownik? Trzeba go jak najszybciej wdrożyć do pracy? Pewnie, niech pracuje od 1 minuty! Przecież musi zarabiać. Błąd! Po pierwsze trzeba mu dobrze przekazać wiedzę. Jak? Poprzez system szkoleń wewnętrznych przy maszynach, bezpośrednio na stanowiskach pracy. Szkolenia te są kluczowe dla prawidłowego wykonywania operacji produkcyjnych oraz rzutują na jakość pracy. Mam dla Ciebie 5 błędów, które mogą opóźnić proces szkoleń i wdrażanie nowego pracownika.

Nieprzygotowane stanowisko pracy

Nie ma co ukrywać, na pierwsze dni nowej pracy czekamy z ekscytacją. Często rozmyślamy o tym jak to będzie po przekroczeniu magicznych drzwi wejściowych. Najgorszym koszmarem jest sytuacja w której nikt na nas nie czeka, a nasze stanowisko pracy jest nieprzygotowane. Brak dostępu do systemów informatycznych lub drzwi wejściowych skutecznie może odebrać chęci do pracy. Tutaj motywacja automatycznie spada. 

Co zrobić, aby uniknąć problemów z nieprzygotowanym stanowiskiem pracy? 

Po pierwsze upewnij się, czy zostały nadane niezbędne dostępy do systemów informatycznych. Po drugie sprawdź, czy przygotowane są niezbędne narzędzia oraz miejsce pracy. Następnie określ dokładnie, przy jakich operacjach będzie pracował nowy operator. 

Brak planu szkoleń

Plan szkoleń to swego rodzaju drogowskaz, który pozwala na wdrożenie wszystkich operatorów w ten sam sposób. Sytuacja w której nie mamy standardu wdrożenia nowego pracownika może powodować niepotrzebne zamieszanie oraz chaos organizacyjny, aby tego uniknąć, warto stworzyć plan. 

Powinien on określać, jakie dokładnie szkolenia należy dostarczyć operatorowi. Dobrze przygotowany plan to połowa sukcesu. Bez niego możemy przytłoczyć pracownika zbyt dużą ilością informacji. 

Brak osoby odpowiedzialnej za realizację szkoleń

Bez wątpienia szkolenia na stanowisku pracy powinny być przeprowadzane przez osoby pracujące na co dzień przy danym procesie. Najczęściej są to liderzy obszaru lub doświadczeni operatorzy. Osoby te są na bieżąco ze wszystkimi zmianami w procesie oraz znają tak zwane triki, które ułatwiają pracę.

Niemniej jednak osobą odpowiedzialną za przeszkolenie pracownika jest przełożony i to on powinien wyznaczyć osobę, która wdroży nowego pracownika na stanowisko pracy.

Bez szczegółowego wyznaczenia tzw. Opiekuna nikt nie będzie czuł odpowiedzialności, aby wdrożyć nowego pracownika. Osoby wdrażające powinny dążyć do tego, aby jak najszybciej usamodzielnić pracownika. Świetnie obrazuje to poniższy cytat: „Daj komuś rybę, a nakarmisz go na jeden dzień. Naucz go łowić ryby, a nakarmisz go na całe życie”.

Szkoła Jakości – sprawdź nasze programy szkoleniowe online i wsparcie 24h/7

Wdrażanie nowego Pracownika — Nieaktualne instrukcje pracy 

Szkolenia z instrukcji pracy przeprowadzane są zarówno w formie teoretycznej jak i praktycznej. Obie formy są niezbędne, ponieważ wzajemnie się uzupełniają.

Najpierw przedstawiamy pracownikowi teorie, a później praktykę. Szkolenia mają na celu nauczenie pracownika jak wykonać poszczególne operacje na stanowisku oraz jak obsłużyć niezbędne do pracy maszyny i urządzenia. 

Po szkoleniu w razie jakichkolwiek wątpliwości pracownik może wrócić do instrukcji i sprawdzić jak poprawnie wykonać daną czynność. 

Wyobraźmy sobie sytuację, w której Operator sięga po nieaktualną instrukcję i w konsekwencji produkuje wyroby niezgodne z wymaganiami klienta. Koszt nieaktualnej instrukcji może okazać się dla organizacji bardzo wysoki. Kluczowe jest tutaj bieżące aktualizowanie instrukcji po każdej zmianie w procesie. 

Brak weryfikacji wiedzy i umiejętności 

Szkolenia szkoleniami, ale weryfikacja wiedzy jest również szalenie istotna. 

Wyobraźmy sobie sytuację, w której po roku pracy operator nie potrafi prawidłowo  wypełnić prostej listy kontrolnej autonomicznego utrzymania ruchu. Pozostaje pytanie: Czyja to wina? Pracownika, który po roku pracy tego nie potrafi czy procesu gdzie, nie zweryfikowano efektów szkolenia? Oczywiście możemy mieć skrajne przypadki gdzie zawiódł Operator, ale to rzadkość. W większości przypadków wina leży po stronie procesu. 

W tym wypadku każde szkolenie powinno kończyć się krótką weryfikacją wiedzy, która pozwoli ocenić poziom przyswojonego materiału i wprowadzić ewentualne korekty. 

Weryfikację można przeprowadzić na trzy sposoby: pisemnie, werbalnie lub poprzez praktykę. Warto ustalić sposób weryfikacji wiedzy już podczas tworzenia materiałów szkoleniowych. 

Wdrażanie nowego pracownika – Podsumowanie

W większości przypadków motywacja pracownika przed rozpoczęciem nowej pracy jest wysoka, dlatego należy zadbać o to, aby ten poziom utrzymać lub zwiększyć, zamiast niepotrzebnie obniżać poprzez błędy związane ze szkoleniami. 

Ważne jest również indywidualne podejście podczas tworzenia procesów szkoleniowych. Tylko dobrze skrojony system szkoleń pozwoli na uniknięcie luk i błędów szkoleniowych. System taki powinien opierać się o procesy produkcyjne, kulturę organizacyjną oraz inne ważne czynniki. Tylko takie podejście do tematu szkoleń pozwoli na osiągnięcie sukcesu! 

2 comments
Leszek says

„Pozostaje pytanie: Czyja to wina? Pracownika, który po roku pracy tego nie potrafi czy procesu gdzie, nie zweryfikowano efektów szkolenia?”

No owszem – jak to kogo jak nie Pracownika,przecież podpisał (ze strachu,że wyleci na próbnym – ale podpisał), że został przeszkolony xD A że szkolenie się tak naprawdę nie odbyło,bo nikt nowego operatora nie miał czasu szkolić, bo produkcję trzeba zrobić – „mówi się trudno – och co za pech”,papier przecież jest i ci co trzeba są już kryci. (No chyba,że w firmie byliby tak głupi,by dać te papiery i papiery z BHP do podpisania po wypadku albo w ostatni dzień pracy bez antydatowania)

Śmieszny ten sarkazm ? No nie.Ale to niestety prawdziwe…

Wybacz Artur za wcinanie się z takimi komentarzami,ot błądzę po netach (głupi dekoncentrujący zwyczaj którego muszę się pozbyć) i postanowiłem podzielić się publicznie tym praktycznym (i niestety jakże prawdziwym) antyprzykładem z przeszłości jak to może wyglądać ze strony pracownika produkcyjnego.

PS: I rzecz jasna: Pozdrowienia !

Aleksandra says

Świetny artykuł!

Comments are closed