fbpx
Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
strategie audytu - poznaj 5 z nich i wybierz jedną

Strategie audytu – wybierz jedną z pięciu

Dobry audytor posiada powtarzalną strategię weryfikowania zgodności procesu z wymaganiami. Jeszcze lepszy audytor próbuje różne strategie audytu, może za każdym razem inne. Opracowanie strategi jest kluczową kwestią przeprowadzenia dobrego audytu. Ty kontrolujesz przebieg procesu, a nie proces audytowania Ciebie. Jestem ciekaw czy znasz wszystkie pięć strategii audytu?

Audyt jakości

Audyt jakości to proces weryfikowania rzeczywistych procesów, systemów zarządzania czy produktu w odniesieniu do określonych wymagań. Jedno to zdanie nie określa w pełni procesu audytowania.

Audyt jakości to również świetne narzędzie do doskonalenia wspomnianych wyżej systemów zarządzania, procesów czy produktów. Dlaczego? Każde stwierdzenie niezgodności z wymaganiami to możliwość do poprawy i ciągłego doskonalenia.

Fajnie by było, gdybyście tak zapamiętali definicję audytu. Niestety często spotykam się ze strachem przed audytem i określaniem go mianem kontroli pracowników. Jest to wielkie nieporozumienie.

Audyt jest ok.

Więcej o samym audycie pisałem już na blogu w tym wpisie: Audyt jakości – procesu, systemu i produktu. W tym wpisie chciałbym skupić się na strategiach przeprowadzenia audytu.

Strategie audytu

Rzucę banałem, ale trafnym banałem ;-). Zawsze gdy miałem strategie, osiągałem zamierzony rezultat. W naszej szerokości geograficznej lubimy pójść na żywioł. Mamy to w naturze, poddać się flow i może jakoś to będzie.

To że jakoś jest, widać dookoła. My chcemy mieć jakość, nie jakoś. Dlatego dużo efektywniejsze jest posiadanie prostej strategii i realizowanie prostego planu.

Identycznie jest z audytem jakości. Wybierz jedną z pięciu strategii i podążaj według niej.

Strategie audytu – pionowa

Pierwsza ze strategii. Jedna z moich ulubionych i zdecydowanie rekomendowana do audytów systemów zarządzania. W strategii pionowej podążamy od góry do dołu hierarchii organizacji.

W ten sposób w bardzo prosty sposób możemy zweryfikować jak poszczególne piony zarządzania, rozpoczynając od Prezesa, podchodzą do wymagań procesowych czy systemów zarządzania.

Audytu nie kończymy na szczeblu managerskim, przeprowadzamy go do ostatniego ogniwa, czyli szeregowe pracownika odpowiedzialnego za wykonanie wyrobu lub procesu pomocniczego (logistycznego, kontroli jakości czy utrzymania ruchu).

Polecam spróbować zadać to samo pytanie na każdym szczeblu hierarchii. Różnica odpowiedzi może Was totalnie zaskoczyć ;), no chyba, że firma jest świetnie poukładana.

Strategie audytu – pozioma

W dużym firmach, gdzie występują kominy komunikacyjne, może dochodzić do wielu nieporozumień. Wynika to właśnie z braku odpowiedniej komunikacji, innych celów działowych oraz przede wszystkim interpretacji wymagań.

Strategia pozioma pozwala porównać podejście do ogólnych zagadnień w poszczególnych, czasami niezależnych od siebie, obszarach organizacji.

Zobacz jak wyrobem niezgodnym zarządza się na 7 różnych obszarach. Zrób to od razu, jeden dział po drugim. Wówczas będzie to strategia pozioma, a ty porównasz, czy istnieje takie samo zrozumienie wymagań w poszczególnych działach.

Strategie audytu – z prądem

Jest to świetna strategia do audytowania procesów. Zaczynasz na pierwszej operacji procesu, który chcesz zweryfikować. Wybierasz sobie przykładową próbkę (produkt, czy usługę) i podążasz zgodnie z przepływem.

Poznajesz wówczas doskonale proces i weryfikujesz czy wykonanie jest zgodne z wymaganiami. W takiej strategii, bardzo szybko wyłapiesz niuanse w odpowiedzialnościach i zakresie pracy poszczególnych pracowników.

Najwięcej błędów popełnia się na granicznych operacjach, gdzie nie końca wiadomo, kto za nie odpowiada np. jeszcze nie produkcja, a już nie logistyka.

Strategie audytu – pod prąd

Chyba się domyślasz o co chodzi :). Wędrujesz od razu na koniec procesu. Jak chcesz, możesz zacząć nawet od rampy na logistyce, z której zabierany jest produkt do ciężarówki.

Wybierasz przykładowy materiał i podążasz z nim pod prąd, czyli to poprzedzającej operacji i tak aż do pierwszej operacji.

Bardzo lubię stosować tą strategię przy weryfikowaniu procesów produkcyjnych. Wygląda to trochę jak powrót do przeszłości, poznajesz etapy zmian danej części, materiału, produktu posiadając wiedzę jak ten produkt finalnie wygląda.

Posiadanie takiej wiedzy, szerokiego spojrzenia pozwala dostrzegać więcej niuansów i lepiej zweryfikować zgodność z wymaganiami.

Strategia jest dość wymagająca i polecam ją jako kolejny audyt danego procesu. Jeżeli nie znasz go za dobrze, to zrób audyt zgodnie z przepływem procesu.

Strategie audytu – swobodna

Jest taka strategia więc o niej piszę, nie zmienia to faktu, że zdecydowanie jej nie polecam. Chodzi o losowe wybieranie operacji procesu lub elementów system zarządzania i weryfikowanie ich zgodności.

Mało efektywna strategia, wprowadza niepotrzebne zamieszanie i nerwowość wśród audytowanych.

Dodatkowo, gdy robisz audyt trzeciej strony lub u dostawcy, z którym budujecie partnerskie relacje, może zostać odebrana jako niestosowna.

Dlaczego? Ponieważ wyglądasz wówczas, jakbyś nie był przygotowany do audytu, a sam dostawca nie do końca rozumie czego oczekujesz i co powinien Ci przygotować.

Odradzam!

Podsumowanie

Przed planowaniem kolejnego audytu wybierz dobrą strategię. Do wyboru masz 4 całkiem interesujące podejścia. Niezależnie, którą z nich wybierzesz, utrzymuj ją do końca. Nie przechodź nagle ze strategii pionowej, w strategie pod prąd. Koniec końców pamiętaj również o rezultatach, bo jak powiedział Winston Churchil “Bez względu na to jak świetna jest strategia, zawsze powinieneś patrzeć na rezultaty.”.

Jeżeli wpis Ci się spodobał to podziel się nim na FB lub LI 😉

W wolnej chwili zapraszam na www.szkolajakosci.pl

Leave a Comment: