fbpx
Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
andon a jakość

Andon – daj się wypowiedzieć i zbuduj jakość

Chcesz mieć prawo do wypowiedzi? Czy chcesz, aby Ci je zabrano i ktoś inny podejmował za Ciebie decyzje? Ciekawe jest to, że w wielu fabrykach pracownik fizyczny jest od wykonania swojej pracy i po 8 godzinach pójscia do domu. Nie daj boże, aby się wypowiadał, krytykował lub zgłaszał problemy. Co by przypadkiem, zamiatane pod dywan problemy nie ujrzały światła dziennego. Tak nie zbudujecie Jakości w organizacji. Postawcie lepiej na Andon, bo Andon to słuchanie pracowników znajdujących się najbliżej procesu.

Andon – co to jest?

Techniczne rzecz ujmując Andon jest to swoistego rodzaju sygnalizator. Sygnalizator ten sygnalizuje (jak sama nazwa wskazuje), anomalia związane z procesem.

Najczęściej przyjmuje on formę słupa z różnymi kolorami świateł. Słup znajduje się w miejscu procesu np. na początku lub końcu linii produkcyjnej. Nie jest błędem, ustawianie kilku Andonów w linii produkcyjnej dla np. krytycznych operacji.

Co oznaczają światła? Jeżeli opowiem Ci, że są to światła:

  • zielone
  • żółte
  • czerwone

to chyba całą resztę historii sobie dopowiesz? Dla zasady, abyśmy mieli te same zeznania: światło zielone – proces przebiega zgodnie z planem, żółte – występuje anomalia, ale możemy pracować, czerwone – FULL STOP, awaria maszyny, defekty jakościowe, wypadek.

Andon - wizualizacja, trzykolorowy światła

Postęp technologiczny pozwolił sprzęgnąć Andon z systemami komputerowymi. Czterdzieści lat temu kierownik produkcji, mistrz po prostu przechodząc po hali widział migające czerwone światła. Obecnie, tego typu sygnały przesyłane są na komputery lub komórki osób decyzyjnych i zarządzających.

Andon a jakość

System Andon to dla mnie pierwszy krok do zaangażowania pracowników do dbanie o zgodność procesu produkcyjnego. Dlaczego? Ponieważ, z psychologicznego punktu widzenia, dajemy możliwość wypowiedzenia się.

Pokazujemy prosty proces, dzięki któremu zaangażowany pracownik, może zgłosić problem z produkcją. Na prawdę nie trzeba wiele, aby budować jakość od najniższych struktur firmy przemysłowej.

Firmy z dziwną kulturą jakości (tak pozwolę ją sobie nazwać), gdzie karze się za błędy, piętnuje pomyłki oraz zamiata problemy pod dywan, generują ogromne ukryte straty.

Straty niewidoczne i wynikające z niskiej jakości, ukrytych problemów z przepływem i przyklejaniu kolejnych plastrów, aby chwilowo rozwiązać problem. W końcu dywan się kończy, lawina problemów rośnie do niebotycznych rozmiarów i następuje krach.

Trzeba obrać inną drogę do budowania świadomej organizacji, poprzez rozwiązywanie problemów, zaangażowanie do tego każdego pracownika oraz określenie prostych procesów, aby ten cel osiągnąć.

Dobrze jest zacząć od najprostszego. Daj możliwość wypowiedzenia się, zgłoszenia problemu w procesie produkcyjnym, po prostu wdróż Andon.

Andon – jak go skutecznie wdrożyć

Sprzęt

Zacznij od pilota. Nigdy nie projektu i wdrażaj Andona na “sztywno”. Nie wiadomo, czy Twoje wyobrażenie sprawdzi się w praktyce. A propos wyobrażeń.

Nigdy nie projektuj Andona w pojedynkę jako inżynier produktu, procesu, jakości czy pracując na stanowisku kierowniczym. Andon najlepiej zaprojektować wspólnie z osobami pracującymi na linii produkcyjnej. To oni wiedzą najlepiej, gdzie taki Andon może się przydać.

Nie zmienia to faktu, że lepiej zacząć od pliota, czyli postawieniu Andonów w określonych miejscach z tymczasową instalacją elektryczną i ewentualnie IT.

Pozwólcie sobie na kilka tygodni prób. Zweryfikujcie, czy Andon jest wykorzystywany w odpowiedni sposób w określonych przez Was miejsca. Zbierzcie dokładne dane po próbie, przeanalizujcie sytuacje i określcie czy zostaje tak jak jest czy coś zmieniamy. Później możesz przystąpić do stałego zainstalowania systemu.

Sprzęt to jedno. Dużo ważniejsi w tym procesie są ludzi i wszelakie interakcje oraz metody komunikacji.

Ludzie

Określ proste zasady pracy systemu Andon. Określ, kto może zmieniać światła i w jakich sytuacjach. Zweryfikuj, czy wiedza ta jest zrozumiała. Możesz to zrobić w trakcie pilotażu tymczasowego ustawienia systemu. Również zbieraj dane w jakich sytuacjach światła były zmienione i czy spełnia to wymagane oczekiwania.

Najważniejsza rzecz! Uświadom i dbaj o to, aby czerwone światło w rzeczywistości znaczyło zatrzymanie linii! Niestety w niektórych firmach o dziwnej kulturze pracy, świeci się czerwona lampa, jest powtarzający się problem jakościowy, a linia pełną parą produkuje ZŁOM. Dlaczego? “Bo zatrzymanie linii to strata pieniędzy, proszę Pana!”.

Walcz z takim podejściem, staraj się budować świadomość, a Andon przyniesie Ci sporo korzyści.

Podsumowanie

Jakieś to proste, prawda? Zwykły system świateł, prosty sposób komunikowania się organów produkcyjnych z organami wsparcia produkcji. Dlaczego nie zawsze to działa? Bo sami sobie komplikujemy tak prostą rzecz jaką jest komunikacja, bo sami ustalamy sobie własne postrzeganie rzeczywistości i priorytetów. Wystarczy tylko skupić się na celu firmy, czyli produkcji i sprzedaży i dograć proste procesy wewnętrzne, aby to wszystko zapewnić. Niech Andon Ci w tym pomoże.

Photo by tom coe on Unsplash

Leave a Comment: