Jakość w szkoleniach jest często zaniedbywana, a jest bardzo istotna. Jeszcze bardziej istotne jest to czego inżynier powinien się uczyć i w jakich obszarach rozwijać aby ułatwiać swoją pracę. Wszystkie te aspekty poruszyliśmy w rozmowie z Michałem Smagałą, Dyrektorem ds. Szkoleń z Quality Austria Polska. Dodatkowo dowiesz się jak uzyskać zniżkę 30% na konferencję on-line na temat zarządzania jakością. Zniżka tylko dla Naszej społeczności. Zapraszam do wysłuchania oryginału poniżej lub zapoznania się z transkrypcją.
Listen to „Podcast inżynier jakości plus #10 Michał Smagała – Jakość w szkoleniach” on Spreaker.
Transkrypcja
Rozwój i szkolenia to nieodłączna część pracy inżyniera. Każdy był kiedyś na szkoleniu. Każdy z nas zakłada swój rozwój lub jest wysyłany na szkolenia przez pracodawcę. Jak zapewnić efektywność szkoleń, jak zapewnić jakość w szkoleniach dzisiaj porozmawiam z Michałem Smagałą, Dyrektorem ds. Szkoleń z firmy Quality Austria Polska. Poruszyliśmy bardzo ciekawe kwestie na temat szkoleń oraz jak powinien rozwijać się inżynier. Rozmawialiśmy o tym dlaczego warto dzielić się wiedzą. Co robi na co dzień Quality Austria Polska. Dają dużą wartość w internecie za pomocą darmowych publikacji. Niedługo organizują konferencje on-line, pierwszą w Polsce na temat Jakości. Odbędzie się 8 listopada 2018 roku. Jest to najdłuższy podcast inżynier jakości plus.
Cześć Michał
Cześć Artur
Jesteś pierwszym gościem podcastu, zauważyłem twoją działalność w internecie i bardzo mi się to spodobało. Jest to innowacyjne.
Chciałbym z tobą porozmawiać o efektywności szkoleń.
W Quality Austria odpowiadam za szkolenia i ich efektywność, jakość. Podpowiadam im jak wycisnąć z nich jak najwięcej.
Powiedz mi, czy ten marketing internetowy, innowacyjny jest twoją inwencją? Grupa facebookowa, media społecznościowe, konferencja online? Skąd taki pomysł?
Dziękuję za docenienie. Komunikujemy się przez internet, tworzymy darmowy kontent. Podstawą jest dostarczenie wartości dla potencjalnych klientów. Wszystko zaczęło się w 2015 roku gdy następowała zmiana ISO 9001, ISO 14001. Szukaliśmy zmian w normach. Było ciężko to znaleźć w Polsce. Dlatego stworzyliśmy pierwszego e-booka o tych zmianach w normach.
Możesz powiedzieć gdzie ściągnąć?
Tak – www.qualityaustria.com.pl
Super, że dzielicie się wiedzą i możne je łatwo zdobyć. Powiedz mi, taki sposób prowadzenia marketingu to coś nowego co wprowadziłeś do Quality Austria Polska? Jako nowy model?
Tak i tak, model się sprawdza. Gdyby się nie sprawdzał, przestaliśmy to robić. Bardzo podobają się nasze prace i na bazie tego zaczynają z nami współpracować. Ja się wywodzę z marketingu i działów komunikacji więc łatwiej mi było w taki sposób współpracować.
GDy już macie tych klientów to w jaki sposób przebiega dalsza współpraca? To jest oferowania gotowych produktów czy dedykowanych dla klientów. Jak zapewniasz efektywność szkoleń?
Ok. Mamy podejście indywidualne, dodatkowo informujemy klientów o wszelkich zmianach. Przepytujemy ludzi, gdzie mają problemy i staramy się je rozwiązywać. Efektywność szkoleń to nieco inna rzecz. My nie sprzedajemy szkoleń jako produkty. My znajduje problemy u klienta i usprawniamy je. Jest to forma partnerskiej współpracy. Ludzie w firmach mają specyficzne problemy z ISO 9001. Szukamy odmienności i partnerów do dłuższej współpracy. Bez agresywnego marketingu
Bardzo dobre rozwiązanie, mam podobne podejście i filozofię. Podoba mi się to co robicie w Quality Austria Polska. Pamiętasz jakieś ostatnie problemy klienta z ISO 9001?
Tak, są to głównie braki z umiejętnościami pracowników i wiedzą na temat zarządzania ryzykiem, kontekstu organizacji, cele auditów wewnętrznych itp. Problemy z reguły się nie powtarzają pomiędzy firmami, szczególne wymagania są specyficzne.
Trudno się nie zgodzić, wymagania systemowe ISO 9001 są rozległe. Zależy to do świadomości organizacji. Przeprowadzacie szkolenie np. z ISO 9001 i w jaki sposób mierzycie efektywność, jego jakość?
Mamy nikłe szanse aby zmierzyć efektywność szkolenia. Ten element leży po stronie firmy. Zależy nam na informacji zwrotnej od klienta po wykonaniu szkolenia. My badamy zadowolenia uczestników szkolenia oraz czy problem u klienta znika. Przed szkoleniem robimy warsztat aby sprawdzić co nie działa lub czego organizacja nie jest świadoma.
Ok.
Tak efektywność leży po stronie klienta. Sprawdzenie w ankietach czy mamy w organizacji. Z reguły jest to sporo roboty. Z reguły jest tak, że klient zamawia szkolenie, dostaje ankiety po szkoleniu i koniec. Nie sprawdza się efektywności. Dostarczając wiedzę uczestniczy szkolenia dużo się uczą, ale często nie mogą tego przełożyć w firmie do pracy. Nie mają na to czasu i pojawiają się problemy.
Zauważam trend, że szkolenie robi się bo trzeba zrobić i na tym koniec. Brakuje później weryfikacji. Może kiedyś to wypracujemy.
Jak patrzę po świadomości firm to myślę, że automotive i lotnictwo kłądzie większy nacisk na jakość szkoleń i mają wypracowane modele wykorzystania wiedzy ze szkoleń. Niestety większość firm przepala budżet szkoleniowy, aby dostać certyfikat np. z ISO 9001.
Jak można to poprawić?
Można, można. Trzeba skorzystać z modelu HPI – Human Performance Index. Co chcemy uzyskać przez szkolenie i gdzie są braki. Często brakuje zrozumienia braków i potrzeb szkoleniowych. Trzeba określić jasno cel szkolenia. Model HPI jest ok.
Co ze szkoleniami indywidualnymi?
Tak przeprowadzamy, jest sporo szkoleń gdzie można się do nas zgłosić – głównie auditor wewnętrzny i analiza ryzyka
Czy mógłbyś to polecić nowym inżynierom?
Pewnie. Młody inżynier powinien rozwijać się w zakresie 3-4 obszarów. Pierwszy z nich to narzędzia jakości, narzędzia analityczne. Niech zna podstawowe narzędzia, można na szkoleniach lub poprzez twojego bloga www.inzynierjakosci.pl . Drugi obszar to znajomość branży, w której chcemy pracować. Trzeci obszar to znajomość systemów i standardów IATF, EN9100, BLT w żywność. Ostatni punkt w branży inżynierskiej pomijany to kompetencje miękkie. Dobrze, że o nich pisze na blogu . Nie sądzisz, że są istotne?
Zdecydowanie, kompetencje miękkie są bardzo ważne. Nie uczy się na studiach technicznych umiejętności miękkich. W pracy musisz pracować z ludźmi i odpowiednio komunikować się, rozmawiać, przemawiać, negocjować. Nikt tego nie uczy na politechnikach. Umiejętności miękkie trzeba rozwijać. Bardzo ważne elementy wybrałeś. Powiedz mi w jaki sposób najlepiej znaleźć wiedzę na temat branży? Poza doświadczeniem?
Zapytać ludzi z branży, która nas interesuje. Za pomocą facebooka lub linkedina.
Czyli trochę taki mentoring.
Myślę, że tak. Musisz wyjść z inicjatywą i porozmawiać z daną osobą. Na co zwrócić uwagę, co jest ważne, jakie książki przeczytać. Można podpytać również jednostki certyfikujące, która firma jest dobra i ok.
Dzisiaj jest możliwość znalezienia innych inżynierów w sieci. Dlatego również założyłem bloga, aby stworzyć społeczność osób z danych branż. Wiele osób dzieli się wiedzą na grupie na fanpageu i młodzi ludzie łatwiej komunikują się ze starszymi kolegami. Sam chyba to zauważasz, nie?
Pewnie. Ja się cieszę, że pojawiłeś się na rynku. Tworzymy wspólnie bardzo fajne inicjatywy i rozwijamy społeczności inżynierów jakości. Bardzo ucieszyłem się gdy zobaczyłem Twoją działalność na blogu. Bardzo praktycznie i luźno piszesz o wielu ważnych tematach. Uzupełniasz rynek.
Dziękuję bardzo. Blog się rozwinął, według prostego schematu PDCA. Nie było tego wcześniej. Chce aby ludzie się poznawali i budowali relacje, sieci kontaktów i wymieniali swoje doświadczenia, wspólnie rozwiązywali problemu. Integracja inżynierów w sieci jest możliwa. Mamy możliwość porozmawiać o ważnych rzeczach. Zapiszę się do waszej konferencji On-line 8 listopada 2018
Tak, 8 listopada w światowy dzień jakości będzie 1 konferencja w Polsce na temat jakości. Podczas 5 webinarów omówimy różne kwestie. Zapraszam serdecznie/
Super. Czy to będzie głównie o ISO 9001?
Wiesz co, nie. Tematy będą ogólne: zarządzanie ryzykiem, efektywność szkoleń, ciągłe doskonalenie w systemach zarządzania, zarządzanie procesami. Dużo, dużo praktyki i mięsa.
Kończąc, gdzie można znaleźć więcej informacji? Na stronie głównie www.qualityaustria.com.pl
Bardzo dziękuję za rozmowę. Było mi miło gościć, trochę się nauczyłem dzisiaj.
Dziękuję również, mam nadzieję, żę dobrze to wyszło.
Wyszło bardzo dobrze i naturalnie, fajne tematy poruszyliśmy. Ludzie dużo z tego wyciągnął.
Bardzo dziękuję za wysłuchanie rozmowy. Był to mój debiut i Michała również. Mam nadzieję, że nauczyliście się czegoś nowego.
Mam dla was niespodziankę, 30% zniżki na konferencje on-line dla słuchaczy podcastu i czytelników bloga. Tym samy po wpisaniu kodu inzynierjakosci.pl otrzymacie 30% zniżki. Bilet możecie kupić na stronie https://qapday.evenea.pl/
Serdecznie dziękuję i do usłyszenia.