umiejętności miękkie w pracy inżyniera

87 umiejętności miękkich w pracy inżyniera

Po rozpoczęciu pracy zawodowej każdy inżynier słyszy jak mantrę, że warto pracować nad umiejętnościami miękkimi. Jeżeli chcesz się rozwijać w swojej branży jako specjalista, manager czy rozwijać swoją firmę jesteś skazany na rozwój również w tym obszarze. Jak wspominałem we wcześniejszych wpisach na blogu, techniczne uczelnie wyższe zaniedbują niestety te aspekty, pakując nam do głów kolejne wzory, teorie i umiejętność liczenia całek. Wielu z nas zastanawia się czym w ogóle są umiejętności miękkie. Znalazłem listę chyba wszystkich.

Umiejętności miękkie lista

Trafiłem na tą listę w trakcie oglądani filmów na youtube na temat produktywności. Lista pochodzi z angielskojęzycznej strony training.simplicable.com/. Najlepiej jak mogłem przetłumaczyłem listę na język ojczysty. Niestety dla niektórych zwrotów miałem problem z tłumaczeniem z powodu braku dobrego polskiego odpowiednika np. facilitation. Robiłem co mogłem ;-), nie mniej jednak pozostawiłem dla niektórych sprawności nazwę oryginalną w nawiasach. Jeżeli macie propozycję lepszych tłumaczeń, zapraszam do komentowania. Naniosę poprawki.

Jak jest wartość dodana tej listy? Warto spojrzeć na siebie przez pryzmat tych umiejętności. Ja osobiście o niektórych z nich nie miałem pojęcia. Po przeglądnięciu listy otworzyło się kilka klapek w mojej głowie i zdałem sobie sprawę, że w wielu elementach brakuje mi wiedzy.

Najlepsze w tym wszystkim jest to, że wszystkich tych umiejętności można się nauczyć i nie są to elementy wrodzone a nabyte. Jeżeli nie potrafisz sobie radzić z trudnymi ludźmi lub słabo przemawiasz a potrzebuje tego w pracy, to do dzieła.

Zapraszam do przeglądnięcia listy i ocenienia się samemu, a jeżeli jesteście odważni możecie dać się ocenić koledze w pracy, partnerowi. Zdecydowanie pomoże wam to w rozwoju własnych słabości, które utrudniają Wam pracę.

Pełna lista poniżej.

Umiejętności komunikacyjne:

  1. Komunikacja werbalna
  2. Mowa ciała
  3. Komunikacja niewerbalna
  4. Pisanie
  5. Sztuka opowiadania (storytelling)
  6. Komunikacja wizualna
  7. Poczucie humoru
  8. Słuchanie
  9. Szybka argumentacja
  10. Prezentowanie
  11. Występowanie publiczne
  12. Przeprowadzania wywiadów

Umiejętności przywódcze:

  1. Budowanie zespołu
  2. Planowanie strategiczne
  3. Coaching
  4. Mentoring
  5. Delegowanie
  6. Rozwiązywanie sporów
  7. Dyplomacja
  8. Dawanie feedbacku
  9. Zarządzanie trudnymi rozmowami
  10. Podejmowanie decyzji
  11. Zarządzanie działaniami/projektami
  12. Nadzorowanie
  13. Zarządzanie zespołem
  14. Zarządzanie managerami średniego szczebla
  15. Zarządzanie talentami
  16. Zarządzanie zespołem zdalnym
  17. Zarządzanie kryzysem
  18. Zarządzanie zespołem wirtualnym

Umiejętności wywierania wpływu:

  1. Organizowanie współpracy na wielu płaszczyznach (org. facilitation – trudno jasno przetłumaczyć 😉 )
  2. Sprzedaż
  3. Inspirowanie
  4. Perswadowanie
  5. Negocjowanie
  6. Motywowanie
  7. Współpraca

Umiejętności interpersonalne:

  1. Tworzenie siatki znajomości (org. networking)
  2. Tworzenie relacji
  3. Radzenie sobie z trudnymi ludźmi
  4. Rozwiązywanie konfliktów
  5. Tworzenie marki osobistej
  6. Znajomość polityki biurowej

Umiejętności personalne:

  1. Inteligencja emocjonalna
  2. Samoświadomość (np. mocny i słabych stron)
  3. Zarządzanie emocjami
  4. Zarządzanie stresem
  5. Tolerancja na zmiany i niepewność
  6. Odbieranie negatywnego feedbacku
  7. Pewność siebie
  8. Umiejętność dostosowania się
  9. Odporność
  10. Asertywność
  11. Umiejętność konkurowania
  12. Kierowanie sobą (org. self leadership)
  13. Samoocena
  14. Umiejętność utrzymania balansu pomiędzy pracą i życiem prywatnym (org. work-life balance)
  15. Życzliwe nastawienie do ludzi (org. friendliness)
  16. Entuzjazm
  17. Empatia

Umiejętności kreatywne:

  1. Rozwiązywanie problemów (org. problem solving)
  2. Myślenie krytyczne
  3. Innowacyjność
  4. Rozwiązywanie problemów ad hoc (org. toubleshooting)
  5. Zmysł designerski – umiejętność zrozumienia efektu końcowe zadania (org. desing sense)
  6. Zmysł artystyczny – umiejętność tworzenia/realizowania wizji (org. artistic sense)

Umiejętności zawodowe:

  1. Organizowanie
  2. Tworzenie planów
  3. Planowanie w czasie (org. scheduling)
  4. Zarządzanie czasem
  5. Zarządzanie spotkaniami
  6. Znajomość technologi
  7. Znajomość trendów technologicznych
  8. Znajomość trendów biznesowych
  9. Umiejętność wyszukiwania informacji (org. research)
  10. Znajomość etyki biznesowej
  11. Znajomość etykiety biznesowej
  12. Znajomość różnic międzykulturowych
  13. Świadomość różnorodności personalnej
  14. Świadomość braków umiejętności u innych
  15. Uczenie się
  16. Uczenie innych
  17. Usprawnianie procesów
  18. Zarządzanie wiedzą
  19. Tworzenie raportów i sprawozdań
  20. Obsługa i rozmowa z klientem
  21. Myślenie przedsiębiorcze

Podsumowanie

Dobrnęliśmy do końca. Przyznacie, że ciekawa lista? Jak rozwijać niektóre z elementów możecie poczytać m.in na tym blogu jak np. radzenie sobie z trudnymi ludźmi czy komunikacja werbalna inżyniera, dla pozostałych umiejętności na pewno znajdziecie w sieci sporo artykułów, szkoleń lub książek. Z drugiej strony nie dajcie się zwariować i nie rozwijajcie na siłę wszystkich umiejętności, skupcie się głównie na tych, które pomogą Wam ułatwić codzienną pracę i zmagania z kolejnymi zadaniami.

Zachęcam was do komentowania i udostępniania tego artykułu, niech więcej osób dowie się o umiejętnościach miękkich.

 

2 comments
Paweł says

Pokaźna lista, aczkolwiek w rzeczywistości ciężko być tak wszechstronnym. Dla mnie bardzo dobrym inżynierem będzie osoba spełniająca 60-80% przytoczonych cech. Niemniej z przykrością obserwuję, że szacunkowo ~15% inżynierów bądź liderów, których poznałem w dotychczasowej karierze wypada tutaj blado. Szczególne problemy pojawiają się w obszarze komunikacji, przywództwa oraz kreatywności. I tutaj kłania się chyba system edukacji szkolnej oraz nasza narodowa mentalność społeczna 🙂

Artur Mydlarz says

Cześć Paweł!
Masz rację, 100% dla mnie jest niewyobrażalne, choćby ze względu na uwarunkowania i charaktery pracy. Nie każdy musi mieć umiejętności przywódcze jeżeli np. jest specjalistą…

Niestety masz rację również w drugim temacie swojego komentarza. Polska edukacja nie przystosowuje nas do znajomości umiejętności miękkich. Wynikać to może również z nastawienia na naukę umiejętności twardych i traktowanie po macoszemu nauk humanistycznych ;).

Comments are closed