fbpx
kompetencje 2030

Kompetencje najbardziej pożądane na 2020-2030. Pierwsza piątka!

Jeżeli nie chcesz przegrać walki z automatyzacją i robotyzacją to musisz poznać te kompetencje. World Economic Forum co roku opracowuje listę najbardziej pożądanych kompetencji na rynku pracy na nadchodzące 10-lecie. W tym roku po raz kolejny wydało swoją listę. Jakie kompetencje się tam znajdują? Sprawdź i naucz się ich. Dzięki tej wiedzy będziesz bardzo konkurencyjna/y na rynku pracy i możesz liczyć na wysokie wynagrodzenie. Oto lista 5 najbardziej pożądanych kompetencji na lata 2020-2030.

Jeżeli chcesz dobrze zarabiać, spełniać swoje marzenia i realizować plany musisz zapomnieć o powszechnym modelu edukacji. Czasy gdy nauka specjalisty, inżyniera kończyła się w wieku 24 lat dawno odeszły do lamusa.

Dynamicznie zmieniający się świat wymaga od nas ciągłego dostosowywania się i ciągłej nauki. Z drugiej jednak strony, dzięki internetowi, mamy możliwość szybkiego pozyskiwania informacji oraz możliwość nauki nowych kompetencji i umiejętności.

Poznaj 5 kompetencji, które warto doskonalić, jeżeli kolejne 10-lecie chcesz przeżyć spokojnie, bez obawy utraty pracy czy braku zainteresowań potencjalnych pracodawców.

Zaczniemy od końca. Numer 5!

5. Kompetencje – Współpraca z innymi ludźmi

Dla starszych czytelników, może te kompetencje wydają się śmieszne. Nie mniej jednak, coraz więcej młodych ludzi lepiej współpracuje ze swoim smartphonem niż z drugim człowiekiem.

W dzisiejszych czasach nie potrzebujemy tak silnych relacji i zależności z innymi. Dlaczego? Większość rzeczy możemy załatwić sami, za pomocą właśnie telefonu czy komputera. W zamierzchłych czasach przed erą internetowej rewolucji, wąskie specjalizacje poszczególnych osób sprawiały, że zmuszeni byliśmy ze sobą blisko współpracować i budować relacje w życiu codziennym.

Weźmy przykład choćby ze szkoły średniej, czy podstawowej. Jeżeli nie miałeś głowy do zadań domowych, to warto było kumplować się z najlepszym gościem od matematyki. Jeżeli chciałeś pograć w nową grę, to warto było kumplować się z gościem, który miał Atari czy Amigę i z nim czasem pograć.

Teraz dzieciaki ze szkoły, jeżeli chcą rozwiązanie zadania z matematyki, wchodzą do sieci i je po prostu wyszukują. Jeżeli chcą pograć w nową grę, ściągają ją na Xbox’a czy PS4… Życie nie wymaga interakcji z innymi.

Czy to wina młodego pokolenia? Zdecydowanie nie! Przyszło im żyć w takich czasach. Naszą odpowiedzialnością jest dać im narzędzia i kompetencje, które pozwolą im skutecznie pracować.

Bo w pracy zawodowej jest inaczej. Pracując w dużych organizacjach, które zajmują się innowacjami, nie uciekniemy od współpracy z innymi. Tutaj nasz smartphone, czy internet mogą okazać się za słabe. Dlatego należy rozwijać w sobie umiejętność współpracy z innymi.

Należy robić to poprzez klarowną i prostą komunikację oraz w pierwszej kolejności chęć zrozumienia drugiej osoby i informacji przez nią przekazywanych. Często rozmawiamy ze sobą po polsku, a nie rozumiemy się nawzajem. Chęć poznania drugiego człowieka, zaakceptownia jego wad, nastawienie na sytuacje win-win-win to podstawy dobrej współpracy.

Jeżeli chcecie rozwijać te kompetencje to polecam książkę William Ury – „Dochodząc do tak z samym sobą.”

4. Kompetencje – Zarządzanie ludźmi

Pomimo strachu przed wyparowaniem „ludzkich” stanowisk pracy i zastąpienia nas maszynami, zarządzanie ludźmi ciągle jest wysoko jako kompetencja wymagana na 2020 rok. Wynika z tego, że może wcale nie będzie tak źle ;-).

Jak nauczyć się zarządzania ludźmi?

Z całym szacunkiem do wszystkich uczelni wyższych, ale zarządzania ludźmi nauczycie się dopiero, gdy zaczniecie tymi ludźmi zarządzać. Warto mieć podbudowę teoretyczną, warto znać wszelakie narzędzia, ale zarządzanie ludźmi to praca tu i teraz.

Czy każdy może zarządzać ludźmi? Tak, każdy może zarządzać ludźmi, ale nie każdy może być świetnym liderem. Pytanie, czy wszędzie potrzebni są liderzy na miarę Napoleona czy Winstona Churchila? Nie sądzę!

Komunikatywność, otwartość na ludzi, stawianie wymagań i delegowanie to najważniejsze kompetencje do zarządzania zespołem. Zdecydowanie można się ich nauczyć.

Jeżeli tylko masz możliwość zarządzania ludźmi i obawiasz się tego, to radzę Ci jednak spróbować. Jeżeli nawet się nie uda, to zdobędziesz cenne doświadczenie i zobaczysz również drugą perspektywę, perspektywę bycia szefem.

3. Kompetencje – Kreatywność

Kreatywnym się trzeba urodzić, ktoś może Ci tak powie. Wiedz wówczas, że jest to nieprawda. Oczywiście są osoby bardziej predysponowane do kreatywnego myślenia, ale kreatywności można się również nauczyć.

Kreatywność to wykorzystywanie swojej wiedzy i doświadczenia do tworzenia nowych rozwiązań. Dlatego, jeżeli chcesz rozszerzać tę kompetencję, musisz otworzyć się na świat nowych doznań. Nie zamykaj się tylko w obszarze swoich zainteresowań. Staraj się doświadczać nowych rzeczy, a to czego się nauczysz, zobaczysz, może wykorzystasz w pracy zawodowej.

Z własnego doświadczenia wiem, że sporo rozwiązań w pracy jako Manager Jakości zastosowałem z doświadczeń zdobytych jako pomocnik murarza… Poważnie. Prawie 12 lat temu dorabiałem sobie w trakcie wakacji w Nowym Jorku, podając cegły i obserwując otoczenie. Poznawałem wówczas system pracy, podejście do rozwiązywania problemów, zależności i hierarchię oraz zarządzanie małym zespołem budowlańców. Samo przebywanie w Nowym Jorku pokazało mi sporo możliwości i rozwiązań.

Z drugiej strony sporo do własnego rozwoju zaczerpnąłem z lean management czy TQM, a słynne koło Deminga towarzyszy mi w podejmowaniu wszelkich działań.

Kolejny krok do poszerzania kreatywności to po prostu praktyka i próby wdrażania swoich kreatywnych rozwiązań w życie.

Kompetencje kreatywności = doświadczenie z różnych obszarów + próby zastosowań.

2. Kompetencje – krytyczne myślenie

Krytyczne podejście do otaczającej nas rzeczywistości będzie kluczowe w nadchodzącym dziesięcioleciu. Dlaczego? Ponieważ już od jakiegoś czasu jesteśmy manipulowani na wszelkiego rodzaju sposoby przez wielkie organizacje, partie polityczne czy choćby psychopatycznych współpracowników.

Krytyczne myślenie i analizowanie informacji, które do nas docierają jest kluczową kompetencją, aby po pierwsze nie zwariować, a po drugie podejmować odpowiednie decyzje.

Krytyczne myślenie jest trudne i wymaga od nas dużej kreatywności oraz umiejętności analizowania sytuacji poprzez wiele aspektów. Nie mniej jednak jest możliwe do nauczenia.

Zdecydowanie przydatne jest również doświadczenie. Jeżeli go nie masz, warto poradzić się kogoś doświadczonego w danym temacie, warto mieć mentora. Po takiej dyskusji wydarzenie nabierze innego znaczenia i zastanowimy się nad kolejnym działaniem, krokiem i naszymi wartościami.

Nie masz mentora? Omów dany temat z bliską Ci osobą, współpracownikiem i porównaj ich odczucia co do danego zagadnienia. Otworzysz oczy na inne perspektywy.

1. Kompetencje – rozwiązywanie skomplikowanych problemów

Po angielsku „complex problem solving” i niestety często źle tłumaczone jako kompleksowe rozwiązywanie problemów. Nie popełniajcie tego błędu (no i już się czegoś nauczyliście 🙂 ). Wracając do samej umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów jest ona na szczycie listy World Economic Forum od 10 lat!!

Na szczęście pracując w zarządzaniu jakością, lean manufacturing czy jako inżynier produkcji na codzień borykamy się ze skomplikowanymi problemami.

Pamiętajcie, że im więcej problemów przerobicie, tym większą wiedzę zdobędziecie i więcej się nauczycie. Traktujcie problemy jako wyzwania i starajcie się je rozwiązywać.

Przydatne przy rozwijaniu tej kompetencji, będzie poznanie podstawowych narzędzi i procesów takich jak 5W2H, 5WHY, Diagram Ishikawy, 5W5H, Lejka rozwiązywania problemów, 6 kapeluszy myślowych Edwarda de Bono. Kompetencje rozwiązywania problemów to nie tylko narzędzia, ale również umiejętności miękkie współpracy z ludźmi i krytycznego myślenia.

Ja od 10 lat zawodowo zajmuje się rozwiązywaniem skomplikowanych problemów związanych z jakością silników odrzutowych. Czy może być coś bardziej stresującego i wymagającego? Nie sądzę :).

Wypracowałem sobie prosty system i zawsze robię to w 3 prostych krokach. Jakie to kroki? Zapraszam tutaj: https://inzynierjakosci.pl/3kroki/

Podsumowanie

Jeżeli zdobędziecie wszystkie z tych kompetencji to nie zginiecie w kolejnym 10-leciu. Co więcej, mogę Was zapewnić, że będziecie wieść dostatnie życie i nie będziecie narzekać na oferty pracy. Nie poprzestawajcie jednak na czytaniu bloga! Rozejrzyjcie się za książkami, filmami czy szkoleniami.
Tej najważniejszej kompetencji – Rozwiązywania skomplikowanych problemów – możecie nauczyć się ode mnie, ale możecie to zrobić tylko do 10 maja 2019. Więcej szczegółów tutaj: https://inzynierjakosci.pl/3kroki/

Grafika do tekstu Photo by Justin Peralta on Unsplash