jak radzić sobie z trudnymi ludźmi

Jak radzić sobie z trudnymi ludźmi w pracy Inżyniera – 7 sposobów

Ty też jesteś dla kogoś trudnym człowiekiem, możesz nawet o tym nie wiedzieć. Ludzie różnią się od siebie charakterem, przekonaniami, pochodzeniem, wyznawanymi wartościami – jesteśmy różni. Pomimo różnic w pracy musimy przygotować się na współpracę z każdym, niezależnie od tego czy kogoś lubimy czy nie. Jak więc radzić sobie z trudnymi ludźmi? Do tak humanistycznego problemu można podejść po inżyniersku: zdefiniuj problem, znajdź przyczynę, wprowadź akcje korekcyjne, sprawdź i działaj. Jest to nieco trudniejsze niż np. rozwiązanie problemu w procesie montażowym Opla Astry. Dlatego w 7 punktach zebrałem dla Was najważniejsze techniki, które pomogły mi z tym problemem.

Nie jestem psychologiem czy socjologiem. Jestem prostym inżynierem, który zmuszony był konfrontować się z wieloma trudnymi ludźmi. Jestem też świadomy tego, że mogę być odbierany przez niektórych jako trudna osoba. Chcę dać wam esencję tego, czego nauczyłem się na wykładach Prof. Zbigniewa Nęckiego i z książek Dr Jacka Santorskiego, Dale Carnegie’ego, Tima Ferrissa, Josepha Coveya.

1. Zmień podejście – myśl o zachowaniu, a nie człowieku

Jak mawiał Deming problemy to – 95% system 5% ludzie. W zachowaniu niemiłych ludzi jest tak samo. Zmień podejście i nie myśl o kimś, że jest niemiły tylko, że jego zachowanie jest nieodpowiednie. Przeanalizuj proces, a nie człowieka, przeanalizuj to, co w jego zachowaniu powoduje u Ciebie irytację.

Po zakończeniu analizy możesz dojść do różnych wniosków. Może to z tobą jest problem ? 🙂 Sprawdź co Cię rani, przeanalizuj czy potrafisz zmienić to jak odbierasz czyjeś niewłaściwe zachowanie.

2. Zrozum dlaczego tak się zachowują

David Rock twierdzi, że ludzie podejmują działania będąc do nich zmotywowani. Motywują się poprzez strach lub zdobycie nagrody. Strach zazwyczaj wynika z utraty stanu obecnego (strefa komfortu, praca, przynależenie do grupy etc.), a zdobycie nagrody to portal do stanu wyższego (premia, awans, uznanie przełożonego etc.). Zastanów się z czego może wynikać niemiłe zachowanie twojego kolegi.

Możesz się uśmiechnąć po tym co Ci zaproponuję, ale do analizy przyczyn problemów najlepszy jest … diagram ishikawy :). Jeżeli na co dzień rozwiązujesz problemy w pracy to powinieneś znać ten diagram, jeżeli nie – odsyłam do artykułu. Zwróć uwagę, że w diagramie poza człowiekiem, jest 5 innych przyczyn problemu.

Może to środowisko, proces, zarządzanie lub nawyki twojego kolegi powodują, że tak się zachowuje. Być może ma trudną sytuację w życiu prywatnym, może po prostu nie ma wiedzy na temat komunikacji itp. Przyczyn może być dziesiątki. Najważniejsze jest poszerzenie swojego spektrum widzenia na problem, a nie tylko uparte twierdzenie: “bo on jest głupi”.

3. Argumentum ad personam – jak rozmawiać z trudnymi ludźmi

Świat ludzi zachowujących się niemiło nie kręci się wokół Ciebie. Najgorsze co możesz zrobić, to odbierać ich uwagi personalnie. Nie jesteś centrum życia trudnej osoby. Po dyskusji z Tobą ten ktoś nie knuje jak Cię zniszczyć lub gdzie Ci jeszcze wbić szpilkę. Ma ważniejsze rzeczy do zrobienia i swoje własne problemy do rozwiązania. Jak więc sobie radzić z trudnymi ludźmi? Nie odbieraj personalnie tego co mówią. Niemiłe osoby zachowują się chamsko wobec większości pracowników, bardzo często nieświadomie.

Łatwo się pisze, aby być ponad niemiłe uwagi od innych. Wymaga to pracy na sobą i swoim ego. Najczęściej to ono czuje się urażone, że ktoś śmiał w ordynarny sposób przy wszystkich wyśmiać Twój pomysł. Długa droga, ale warta pokonania. Nie oznacza to jednak, aby za każdym razem dawać “walić się po głowie” i chować głowę w piasek.

4. Konfrontuj się z trudnymi ludźmi twarzą w twarz

jak radzić sobie z trudnymi ludźmi

Skonfrontuj niemiłe zachowanie i porozmawiaj z daną osobą w cztery oczy. Komunikuj się i zaznaczaj swoje stanowisko. Masz do tego prawo. Zrób to jednak mądrze i na osobności. Unikaj dyskusji w grupie innych osób, a tym bardziej nie rób tego zaraz po tym jak się zdenerwujesz czyimś zachowaniem. W takim stanie nie jesteś emocjonalnie przygotowany do rzeczowej dyskusji. Stracisz w oczach wszystkich, a wygłaszając swój monolog będziesz wyglądał jak rozżalone dziecoa przed półką z zabawkami w sklepie. Chyba, że jesteś mentalnym ninja i trzymasz emocje w ryzach.

Wybierz dzień, godzinę, umów się z Tą osobą i opowiedz o tym jak się czujesz, gdy rozmówca zachowuje się w taki sposób. Ludzie często nie rozumieją, że kogoś ranią. Jeżeli nie czujesz się pewnie, możesz poprawić swoje umiejętności komunikacyjne czytając Komunikacja inżyniera – tego nie uczą na politechnice.

5. Projekt Jan K.

W trakcie wykładu z komunikacji u Prof. Nęckiego padło pytanie jak radzić sobie z trudnymi ludźmi w pracy. Odpowiedź była dla wszystkich zaskakująca: zaprzyjaźnij się, bo nie zmienisz tej osoby. Zaskakujące, ale jakież prawdziwe. Możesz zmieniać tylko to na co masz wpływ, w tym przypadku, konfliktu dwóch osób, wpływ masz tylko na… siebie.

Moment! Ale jak to możliwe? Ten ktoś wbija mi szpile od 3 miesięcy, a ja mam się z nim teraz zaprzyjaźnić? Nie ma ma mowy.

Jest to trudny dialog wewnętrzny, który trzeba przeprowadzić i zmienić nastawienie. Projekt Piotr K. (tam gdzie Piotr K. wpisujesz imię swojego “oprawcy” 😉 ), to projekt polegający na doprowadzeniu do sytuacji, że Piotr K. zaprasza Cię jako pierwszą osobę na swoje kolejne urodziny – czyli doprowadzasz do sytuacji bycia najlepszym przyjacielem.

Spróbuj się zaprzyjaźnić, spróbujcie poznać się bliżej, może macie wspólne tematy, zainteresowania. Niech wasze neurony lustrzane się odnajdą i polubią. Porażka projektu? Prawdopodobna, jeżeli nie wystarczy Ci zapału lub jesteście z dwóch odmiennych światów: on głosuje na PiS ty na PO, ty jesteś wegańskim cyklistą on żołnierzem wyklętym. Pomimo starań nie ma niczego co was łączy. Wówczas musisz eskalować problem.

6. Porozmawiaj z przełożonym o problemie

Jeżeli pięć powyższych akcji nie pomogło, a Ty pomimo starań nadal nie jesteś w stanie bezstresowo załatwiać sprawy ze swoim niemiłym kolegą, idź do przełożonego i opowiedz o problemie. Wytłumacz, że były z Twojej strony starania, że sytuacja ma na Ciebie negatywny wpływ, że nie możesz skupić się na pracy. Nie wchodź z roszczeniowym postanowieniem “Nie chce siedzieć koło Wojtka”, bo zostaniesz odebrana/y jak dziecko z podstawówki. Kiedy w odpowiedni sposób opiszesz problem, Twój przełożony zrozumie temat.

Wyjść z sytuacji jest kilka. Zmienisz miejsce w biurze, jeżeli siedzicie obok siebie, zmieni Ci się zakres obowiązków tak aby nie współpracować z daną osobą. Jeżeli twój szef uzna, że Twój problem jest wydumany i machnie ręką, to nie pozostaje ci nic innego jak…

7. Odejdź

Jeżeli pomimo starań i podjęcia wszystkich działań z powyższej listy, nie potrafisz współpracować z trudnymi ludźmi, to poszukaj sobie innego miejsca pracy. Narażenie na długotrwały stres niesie za sobą konsekwencje związane z utratą zdrowia.

Pomyśl o tym w ten sposób, że w pierwszej kolejności musisz zadbać o siebie i swoje zdrowie. Praca to sposób na zarabianie pieniędzy i utrzymanie rodziny, domu, mieszkania itp. Jeżeli nie zadbasz o swoje zdrowie, wypalisz się lub co gorsza doprowadzisz do załamania nerwowego (skutki stresu przewlekłego mogą być naprawdę porażające) to nie warto tego robić. Odejdziesz z poczuciem, że próbowałaś/eś wszystkiego, aby sytuację zmienić, ale niestety czasami się nie da. Jesteś w miejscu, w którym kultura pracy jest odmienna od Twojego charakteru.

Ktoś kto jest świetnym bibliotekarzem, nie odnajdzie się w zespole odpowiedzialnym za zarządzanie przedsiębiorstwem. Ktoś kto lubi być w ciągłej akcji, podejmować decyzję i zarządzać wykończy się siedząc w bibliotece. Musisz znaleźć swoje miejsce.

Jak radzić sobie z trudnymi ludźmi – podsumowanie

Można poradzić sobie z trudnymi ludźmi w pracy, można poznać przyczyny, przeanalizować ich zachowanie i zmienić swoje podejście. Jest to proces długotrwały i wymaga głównie zmiany nas samych i naszego nastawienia.

Czasami pomimo wszelkich starań nie widać rezultatów, a stres spowodowany kontaktem z trudnymi ludźmi narasta. Wówczas pozostaje eskalacja problemu lub zmiana organizacji. Na szczęście zazwyczaj tak drastyczne kroki nie są konieczne i wystarczy konfrontacja i zmiana myślenia.

Jeżeli pomogłem to zostaw komentarz lub daj znać znajomym, któvrzy mają problem z trudnymi ludźmi, aby zajrzeli do artykułu ;-).

Jeżeli tu trafiłeś i chcesz poprawić swoje umiejętności miękkie, mogą zainteresować Cię artykuły z tej kategorii: Umiejętności miękkie inżyniera

Photo by Daniel Cheung on Unsplash
Photo by James Pond on Unsplash do wpisu Jak radzić sobie z trudnymi ludźmi w pracy – 7 inżynierskich sposobów

Leave a Comment:

2 comments
Ewa W. says Kwiecień 2, 2018

Jest jeszcze jeden sposób, o którym tu nie wspomniano. Mianowicie można ignorować taką osobę. Komunikować się z nią tylko i wyłącznie w sprawach służbowych ograniczając kontakt do minimum. Do tego będzie nam potrzebna silna wola oraz asertywność żeby nie odpowiadać na zaczepki.
W naszym otoczeniu jest na pewno wielu innych ludzi wartych naszej uwagi. Jeśli osoba sprawiająca nam problemy jest inteligentna to po pewnym czasie zda sobie sprawę ze zmiany naszego zachowania i przeanalizuje sytuację. Prawdopodobnie skopiuje nasze zachowanie i zaprzestanie swoich dotychczasowych działań sprawiających nam problem. Jeśli nie, to naprawdę mamy do czynienia z mało inteligentną jednostką i tym bardziej nie powinniśmy zniżać się do jej poziomu, i nie reagować na wszelkiego rodzaju zaczepki.

Reply
    Artur Mydlarz says Kwiecień 3, 2018

    Cześć Ewa,
    Trzeba mieć sporo asertywności, aby stosować twoją metodę. Po prostu utrzymywać kontakty “biznesowe” w pracy i nie wchodzić w inne, niepotrzebne relacje, dyskusje…

    Dzięki za komentarz,

    Pozdrawiam,
    Artur.

    Reply
Add Your Reply