Czy ktokolwiek z nas czyta Wprowadzenie do ISO 9001 oraz Rozdziały: 1, 2 i 3 normy równie często jak same wymagania? Obawiam się, że nie! Nie są one auditowane i chociażby z tego powodu nie widzimy konieczności, by do nich wracać. A przecież stanowią one punkt wyjścia do wymagań i zawierają fundamentalne zasady, na których opiera się nie tylko norma, ale i zarządzanie jakością. Z tak krótkiego „wstępu” do normy możemy dowiedzieć się co mówi 7 zasad jakości. ISO 9001 opisuje 7 zasad jakości czyli jakimi zasadami się kierować, aby wdrożony system zarządzania jakością był skuteczny.
Uważam, że bez zrozumienia, tak zrozumienia – nie przeczytania, nie przyswojenia sobie, ale właśnie zrozumienia podwalin tam zawartych i przyrównania ich do niepowtarzalnego kontekstu organizacji, która decyduje się na wdrożenie systemu zarządzania jakością, że zacytuję Panią Beatę Łuczak, bo sama nie ujęłabym tego precyzyjniej: Może pojawić się pokusa, by system zarządzania jakością dostosować pod wymagania audytora. Takie założenie jest dużym błędem. Może spowodować, że osoby odpowiedzialne za system zarządzania jakością utracą z pola widzenia to, co najważniejsze, czyli klientów firmy i strategiczne kierunki jej rozwoju. Właśnie spełnianiu ich wymagań i celów podporządkowany ma być cały system zarządzania jakością, każdy proces, każda wykonywana czynność, każdy dokument i zapis.[i]
To dlatego wciąż jeszcze spotykam się ze stanowiskiem przedstawicieli niektórych firm, że wdrożony u nich system zarządzania jakością bardziej im przeszkadza niż ułatwia codzienną pracę. Że utrudnia i wydłuża obieg informacji, że spowodował biurokrację, która jest traktowana jako serce systemu, itp. Ogólnie rzecz biorąc ISO to, delikatnie mówiąc, zbędny balast.
Czego to dowodzi? Że system zarządzania jakością został „wdrożony” bez właściwego przygotowania i planowania, bez zaangażowania zarządu, bez znajomości zasad zarządzania jakością, a przede wszystkim przełożenia ich na grunt tej konkretnej i niepowtarzalnej organizacji. Przykładem, który omówię w jednym z kolejnych rozdziałów, niech będzie „wdrożenie” w firmie prowadzącej działalność w zakresie projektowania i produkcji konstrukcji metalowych m. in dla branży medycznej polegające na zaadaptowaniu gotowej dokumentacji systemu zarządzania jakością z zakładu uboju bydła. Czy w tej firmie system zarządzania jakością będzie działał, czy będzie tylko widniał na papierze? Wg mnie jest to pytanie retoryczne.
Nie jestem zwolennikiem „rewolucji” w organizacji podczas wdrażania systemu zarządzania jakością. Zazwyczaj sprawdza się nałożenie wymagań systemu na już. Skutecznie działające mechanizmy w organizacji przy akceptacji zarządu i załogi czemu, sprzyjają efektywne szkolenia.
Sama norma zastrzega właśnie we Wprowadzeniu 0.1 Postanowienia ogólne, że nie jest jej zamiarem sugerowanie potrzeby dostosowania dokumentacji do struktury jej rozdziałów czy stosowania w organizacji specyficznej terminologii. Wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością zawarte w normie stanowią uzupełnienie wymagań dotyczących wyrobów i usług. Wiemy też, że ISO 9001:2015 zastąpiło terminy „dokument” i „zapisy” – „udokumentowaną informacją”, czyli, wg. międzynarodowej normy ISO 9000:2015 Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia w punkcie 3.8.6, „informacją, która powinna być nadzorowana i utrzymywana przez organizację oraz nośnik na jakim jest zawarta”. Tym samym oznacza to bardziej elastyczne podejście do dokumentacji.
W takim razie co takiego ważnego znajduje się we Wprowadzeniu do ISO 9001:2015 oraz Rozdziałach: 1, 2 i 3?
Zacznijmy od zakresu samej normy opisanego w Rozdziale 1. Mianowicie, że wszystkie jej wymagania są ogólne. Przeznaczone do stosowania przez wszystkie organizacje, bez względu na ich rodzaj, wielkość lub dostarczane wyroby i usługi. Co to oznacza?
ISO 9001:2015 może wprowadzić wartość dodaną do każdej organizacji, niezależnie od tego czy będzie to np. samorządowa jednostka organizacyjna, firma usługowa lub produkcyjna. Nie ma znaczenia jej rodzaj, wielkość, złożoność, branża czy model biznesowy. System Zarządzania Jakością ISO 9001 to uniwersalne narzędzie doskonalące dla każdej, bez wyjątku, organizacji. Organizacji, która chce wykazać zdolność do ciągłego dostarczania szeroko pojętego „wyrobu” spełniającego wymagania klientów i zwiększyć swoją konkurencyjność.
Główne przesłanie normy ISO 9001 nie zmieniło się od jej pierwszego wydania w 1987 roku, tj. poprzez system zarządzania jakością spełniać wymagania klientów obecnych i przyszłych.[ii]
Jest ono również manifestowane w wielu miejscach omawianego Wprowadzenia oraz w Rozdziale 1.
Świadczy to dobitnie o tym, że dla normy orientacja na klienta jest nadrzędna. Zwłaszcza w powiązaniu z myśleniem opartym na ryzyku. Na którym opiera się model systemu zarządzania jakością określony w normie ISO 9001:2015.
Już, jako pierwsze, potencjalne korzyści dla organizacji wynikające z jej wdrożenia wymieniane są w punkcie 0.1 Postanowienia ogólne: a) zdolność do stałego dostarczania wyrobów i usług, które spełniają wymagania klienta i b) stwarzanie szans na zwiększenie jego zadowolenia.
I dalej, w punkcie 0.2 Zasady zarządzania jakością jako pierwszą z nich wymienia się orientację na klienta. A w punkcie 0.3 Podejście procesowe ppkt 0.3.1 Postanowienia ogólne. Już w pierwszym zdaniu czytamy, że norma zachęca do przyjęcia podejścia procesowego podczas opracowywania, wdrażania i doskonalenia skuteczności systemu zarządzania jakością, aby właśnie zwiększyć zadowolenie klienta przez spełnienie jego wymagań.
W Rozdziale 1 Zakres normy, punkt b) wskazano zasadność zastosowania wyspecyfikowanych w ISO 9001:2015 wymagań wtedy, kiedy organizacja dąży do zwiększenia zadowolenia klienta przez skuteczne stosowanie systemu, łącznie z procesami doskonalenia systemu i zapewnienia zgodności z wymaganiami klienta.
Widzimy już, że z tak krótkiego „wstępu” do normy możemy dowiedzieć się jakie organizacje mogą posiadać ISO 9001:2015 i kto jest podmiotem normy.
Dalej, możemy dowiedzieć się z niego jakimi koncepcjami kierować się aby skutecznie wdrożyć, utrzymywać i doskonalić system jakości. Zanim powołam się na odpowiednie zapisy normy i rozwinę je, posłużę się résumé Nigela Crofta, Przewodniczącego ISO/TC 176/SC2. Odpowiedzialnego za nowelizację ISO 9001: „ISO 9001:2015 jest mniej nakazowa od poprzedniej wersji. System zarządzania jakością w większym stopniu opiera się na wynikach, koncentruje się na tym co należy osiągnąć, a nie w jaki sposób. Uzyskano to dzięki połączeniu zarządzania procesami z podejściem opartym na ryzyku oraz stosowaniu cyklu PDCA na wszystkich poziomach organizacji, uwzględniając kontekst w jakim działa organizacja”.[iii]
We Wprowadzeniu 0.1 Postanowienia ogólne dowiadujemy się, że:
To dlatego, wg mnie, w niektórych firmach wdrożenie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania jakością jest nieskuteczne, ponieważ zostało przeprowadzone z pominięciem lub przynajmniej powierzchownym podejściem do ww. koncepcji.
Więcej, choć jednak ogólnie, możemy dowiedzieć się o nich z punktu 0.3 Podejście procesowe z ppkt:
W tym ppkt norma zachęca do przyjęcia podejścia procesowego podczas opracowywania, wdrażania i doskonalenia skuteczności systemu zarządzania jakością, przywołując liczne argumenty „ZA”. Podkreśla m.in., że zrozumienie i zarządzanie powiązanymi ze sobą procesami jako systemem przyczynia się do skuteczności i efektywności organizacji w osiąganiu założonych wyników. Podejście procesowe umożliwia również organizacji nadzorowanie powiązań i zależności pomiędzy procesami systemu, co w efekcie ma wpływ na całościowe efekty działań i daje efekt synergii.
Konkretne wymagania uznane za niezbędne do wprowadzenia podejścia procesowego znajdziemy w punkcie 4.4 System zarządzania jakością i jego procesy, m.in. określenie wymaganych wejść i oczekiwanych wyjść procesów. Określenie sekwencji tych procesów i ich wzajemnego oddziaływania, przydzielenie odpowiedzialności i uprawnień, uwzględnienie ryzyk i szans, ocena procesów i wdrażanie niezbędnych zmian, itd.
Przypomnijmy jedynie za dr hab. Sławomirem Wawakiem, że: „Przez podejście procesowe rozumieć należy identyfikację procesów, określenie ich zależności i kolejności, ustalenie kryteriów i metod zapewnienia i oceny skuteczności, regularne monitorowanie, mierzenie i analizowanie oraz wprowadzanie niezbędnych działań korygujących dla osiągnięcia zaplanowanych wyników oraz doskonalenia. Procesy identyfikowane w organizacji w ramach wdrażania systemu zarządzania jakością są dzielone na główne, pomocnicze i zarządzania. W pewnym uogólnieniu można stwierdzić, że do procesów głównych zalicza się te, które są bezpośrednio związane z wyrobem oraz jego tworzeniem. Do pomocniczych – zapewniające sprawne działanie głównych. A procesy zarządzania to te, które umożliwiają działanie organizacji.”[iv]
Ale podejście procesowe możemy również zastosować do konkretnego procesu.
Właśnie w ppkt 0.3.1 Postanowienia ogólne znajdziemy graficzne przedstawienie elementów pojedynczego procesu wraz z powiązaniami między nimi oraz z konkretnymi przykładami (Rysunek 1).
Zgodnie z przedmiotową koncepcją każdy zatrudniony postrzegany jest w organizacji jako klient, przetwórca i dostawca, tj. występuje w trzech rolach. Jako klient każda osoba otrzymuje produkt i/lub informację od dostawcy/ów. Każda osoba odpowiada za przetwarzanie tego wkładu, tj. za wykonanie swojej pracy od razu w sposób prawidłowy i przekazanie jej wyników innej osobie jako jej materiał wejściowy. W tej drugiej roli osoba ta pełni rolę dostawcy. Każda osoba zależy od innych, jeśli chodzi o wyrób czy informację, każdy odpowiada za swoją pracę, jak również za to, by wytwór jego pracy (jej „wyjście”) było przydatne dla kogoś innego w organizacji.
I tu propozycja dla auditorów – możecie także zastosować podejście procesowe podczas auditu przez potwierdzenie, że:
I w tym celu wykorzystać np. Diagram żółwia.
W tym ppkt normy znajdziemy potwierdzenie, że cykl „Planuj – Wykonaj – Sprawdź – Działaj” (lub inaczej PDCA, ang. Plan, Do, Check and Act; czy cykl Deminga) ma zastosowanie do wszystkich procesów jak również do systemu zarządzania jakością jako całości.
Mało tego, ISO 9001:2015 opisuje dokładnie jak należy rozumieć poszczególne kroki cyklu:
W tym ppkt możemy również znaleźć precyzyjnie pogrupowane Rozdziały normy: 4 do 10, pogrupowane w powiązaniu z cyklem PDCA na Rysunku 2. Jest to niezastąpiona pomoc przy wdrażaniu systemu zarządzania jakością, jego utrzymaniu i doskonaleniu.
Cykl PDCA stanowi niezwykle pomocne narzędzie nie tylko w odniesieniu do systemu zarządzania jakością, ale również, czego wielkim orędownikiem jest inż. Artur Mydlarz, założyciel i CEO Szkoły Jakości, na innych niwach zawodowych oraz w życiu prywatnym, aby osiągnąć poczucie sprawczości i osiągania zamierzonych celów.
Z kolei według koncepcji „podejścia opartego na ryzyku”, jak wyjaśnia Nigel Croft, nie wszystkie realizowane procesy mają dokładnie taki sam wpływ na zdolność organizacji do dostarczania na rynek takich wyrobów i usług, które na pewno będą zgodne z odnoszącymi się do nich wymaganiami. Należy spośród wszystkich procesów wybrać te, które mają największy wpływ na tę zdolność. Kryterium wyboru stanowią zidentyfikowane ryzyka. Procesom uznanym za istotne trzeba będzie poświęcić więcej uwagi, by zapobiegać występowaniu problemów, które mogą wpłynąć na jakość wyrobu gotowego i usługi. Więcej uwagi może oznaczać więcej punktów kontroli, więcej środków nadzoru, więcej zasobów, w tym informacji i dokumentów czy zapisów.[v]
Czy po tych słowach widzimy już korelację pomiędzy podejściem opartym na ryzyku, podejściem procesowym i cyklem PDCA?
Dlaczego warto sięgnąć do ppkt 0.3.3 Podejście oparte na ryzyku? Ponieważ znajdziemy tam przejrzyste wyjaśnienie szans i ryzyk wraz z przykładami! Co dla organizacji wdrażających system zarządzania jakością uprawdopodobnia, że wymagania dotyczące ryzyk i szans zostaną jednoznacznie zrozumiane.
Dla mnie kluczowe jest stwierdzenie, że ryzyko jest efektem niepewności i jak każda niepewność może mieć skutek pozytywny lub negatywny.
Nie zapominajmy również o tym, że wejściem do analizy ryzyk i szans, które występują w procesach, jest zrozumienie kontekstu organizacji – o czym powiem więcej w kolejnych rozdziałach.
W ppk 0.3.3 Podejście oparte na ryzyku znajdziemy również odwołanie do Rozdziału A.4 normy (strona 31). Gdzie zawarta jest m.in. kolejna cenna wskazówka dla organizacji wdrażających system zarządzania jakością. A mianowicie, że nie ma wymagań w zakresie formalnych metod lub udokumentowanych procesów zarządzania ryzykiem. Do organizacji należy decyzja jakie metody zarządzania ryzykiem przyjąć do stosowania. Tak więc, co do zasady, nie musimy ryzyka i szans dokumentować. Jednak ja rekomenduję to robić. Po pierwsze dlatego, że ułatwi nam to nadzorowanie realizacji i analizę efektów. Po wtóre – łatwiej będzie nam udowodnić podczas auditu stosowanie podejścia opartego na ryzyku w naszej organizacji.
Ponieważ podejście oparte na ryzyku jest jedną z wprowadzonych zmian w ISO 9001. Sama norma powołuje się na nią w wielu wymaganiach, warto wiedzieć jak ją rozumieć i stosować. Wiele odpowiedzi znajdziemy właśnie w Rozdziale A4 normy.
I wreszcie, z tak krótkiego „wstępu” do normy możemy dowiedzieć się, jakimi zasadami się kierować, aby wdrożony system zarządzania jakością był skuteczny.
Punkt 0.2 Zasady zarządzania jakością wymienia 7 zasad jakości:
Wszystkie 7 zasad jakości omówiłam szczegółowo, jak sądzę, w kolejnych rozdziałach. Dlatego w tym miejscu jedynie nakreślę ich ogólny przekaz.
Musimy pamiętać, że choć głównym celem zarządzania jakością jest spełnienie wymagań obecnego i przyszłego klienta. Dążenie do przekraczania jego oczekiwań, którą głosi pierwsza zasada, to jednak żadna pojedyncza zasada nie stoi wyżej od innej.
Wszystkie koncepcje zarządzania jakością, zasady oraz ich wzajemne oddziaływanie muszą być zawsze rozpatrywane jako całość, a nie w oderwaniu od siebie. Żadna zasada nie jest ważniejsza od innej.[vi]
Norma ISO 9001:2015 wymienia jedynie z nazwy 7 zasad jakości. W Rozdziale 0.4 Powiązania z innymi normami dotyczącymi systemów zarządzania wymienia m.in. ISO Quality management systems – Fundamentals and vocabulary (PN-EN ISO 9000:2015-10 – wersja polska, Systemy zarządzania jakością – podstawy i terminologia), która, oprócz terminów i podstawowych pojęć, szeroko opisuje siedem zasad skutecznego wdrażania zarządzania jakością.
ISO 9000:2015 w Punkcie 2.3 Zasady zarządzania jakością opisuje każdą z nich szczegółowo wg schematu:
Spełnienie aktualnych i przyszłych wymagań klienta oraz podejmowanie starań, aby wykraczać poza jego oczekiwania stanowi sedno zarządzania jakością. Organizacja może osiągnąć trwały sukces tylko wówczas, kiedy cieszy się zaufaniem i lojalnością swoich klientów i stron zainteresowanych. Kluczowe jest to, że na ten sukces pracuje cała organizacja. Każdy aspekt interakcji z klientem należy traktować jako szansę stworzenia wartości dodanej dla klienta.
Jakie główne korzyści może osiągnąć organizacja dzięki stosowaniu orientacji na klienta?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć, aby silniej zakotwiczyć orientację na klienta w organizacji?
Najwyższe kierownictwo, jako liderzy, ustalają na wszystkich poziomach organizacji spójność celu i kierunku działania. Stwarzają warunki, w których każdy pracownik jest zaangażowany w osiąganie celów jakościowych. Dzieje się to poprzez powiązanie ze sobą strategii, polityki, procesów i zasobów. Ale również poprzez włączenie pracowników w odpowiedzialność za trwały sukces organizacji. Kiedy pracownik może rozwijać swoje zdolności i wykorzystywać je dla dobra organizacji czuje sprawczość i przywiązanie do wartości firmy, ponieważ sam je współtworzy. Wzajemna korzyść płynąca z zaangażowania jest nie do przecenienia.
Jakie główne korzyści może osiągnąć organizacja dzięki skutecznemu przywództwu?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć aby wzmocnić przywództwo w organizacji?
Ludzie na wszystkich poziomach, szczeblach powinni być kompetentni, upoważnieni i zaangażowani w realizację działań i budowanie wartości organizacji. Uznanie, przydzielanie uprawnień i zwiększanie kompetencji to warunek konieczny do przyjęcia aktywnej postawy ludzi do osiągania celów jakościowych organizacji. Angażowanie ich w proces decyzyjny, docenianie ich indywidualnych osiągnięć oraz promowanie ich umiejętności i wiedzy są zatem przejawami przywództwa ukierunkowanego na skuteczność i efektywność.[vii]
Jakie główne korzyści może osiągnąć organizacja dzięki zaangażowaniu ludzi?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć, aby wzmocnić zaangażowanie ludzi w organizację?
Przewidywalne wyniki są osiągane skuteczniej i efektywniej, kiedy działania w organizacji są rozumiane i zarządzane jako wzajemnie powiązane procesy, które funkcjonują jako spójny system.
Pamiętajmy przy tym, że „proces to łańcuch wzajemnie powiązanych i wzajemnie na siebie wpływających działań, które przekształcają dane wejściowe w dane wyjściowe.”[viii]
W tym celu, jak już wspomniałam wyżej, należy zdefiniować poszczególne etapy procesu i ich wzajemne oddziaływanie, określić jego wejścia i wyjścia, przydzielić odpowiedzialności i uprawnienia, uwzględnić ryzyka i szanse, określić sposób pomiaru procesów i wskaźniki wydajności, itd. – co precyzyjnie opisuje Punkt 4.4 System zarządzania jakością i jego procesy normy ISO 9001:2015. System Zarządzania Jakością powinien obejmować wszystkie procesy główne, pomocnicze i zarządzania oraz, jeśli występują, zewnętrzne i specjalne. Organizacja powinna zarządzać tymi procesami.
Jakie główne korzyści może przynieść organizacji podejście procesowe?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć, aby podejście zorientowane na proces było skuteczne i wniosło wartość dodaną do organizacji?
Organizacja, chcąca odnosić sukcesy, musi się doskonalić. Żyjemy w dynamicznym, nieustannie zmieniającym się otoczeniu. Organizacja również podlega tym zmianom, tak wewnętrznym, jak i zewnętrznym, dlatego musi je na bieżąco śledzić oraz reagować na nie. Identyfikować ryzyka i szanse, i wykorzystywać je do ciągłych usprawnień w systemie zarządzania jakością. W ten sposób organizacja stabilizuje swoje wyniki oraz stwarza sobie lepsze warunki do wykorzystania nowych możliwości. Doskonalenie bowiem, ma na celu zwiększenie efektów działania.
Jakie główne korzyści może przynieść organizacji doskonalenie?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć, aby organizacja była stale ukierunkowana na doskonalenie?
Skuteczne decyzje opierają się na analizach oraz ocenie danych i informacji. Decyzje oparte na faktach można podejmować tylko wtedy, gdy te dane i informacje są stale gromadzone i poddawane przeglądowi. W tym kontekście ważne jest zrozumienie i interpretacja związków między przyczyną, a skutkiem, a także możliwych niezamierzonych konsekwencji.[ix]
Fakty, dowody i analiza danych prowadzą do większego obiektywizmu i zaufania do podejmowanych decyzji.
Jakie główne korzyści może przynieść organizacji podejmowanie decyzji na podstawie dowodów?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć, aby w organizacji skutecznie podejmować decyzje na podstawie dowodów?
W celu osiągnięcia trwałego sukcesu organizacje powinny zarządzać swoimi relacjami z istotnymi stronami zainteresowanymi,. Ponieważ mają bezpośredni wpływ na efekty ich działań. Zarządzanie relacjami z klientami, dostawcami, pracownikami, partnerami biznesowymi, ale też np. inwestorami jest szczególnie ważne.
Komunikacja, zrozumienie wspólnych wartości, realizacja projektów przynoszących obopólną korzyść w zakresie rozwoju i doskonalenia, stabilny przepływ wyrobów i usług są kluczowe.
Jakie główne korzyści może przynieść organizacji skuteczne zarządzanie relacjami?
Jakie możliwe działania możemy wdrożyć, aby zarządzanie relacjami było skuteczne?
Oprócz ww. aspektów w punkcie 0.1 Postanowienia ogólne znajdziemy informację jak rozumieć stosowane w normie formy słowne, mianowicie:
W normie znajdziemy również informacje opatrzone słowem: „UWAGA”. Mimo, że napisano je małym druczkiem – nie lekceważmy ich. Są cennymi wskazówkami, często nawet z przykładami, ułatwiającymi zrozumienie lub wyjaśniającymi konkretne wymaganie.
Z pozoru te informacje mogą wydać się błahe. Jednak stanowią ważny krok do właściwego zrozumienia wymagań. Oraz skuteczną „broń” na wypadek, gdyby trafił nam się auditor, który chciałby przeprowadzić audit wg „swojej” interpretacji normy.
W punkcie 0.4 Powiązania z innymi normami dotyczącymi systemów zarządzania znajdziemy m.in. informację dotyczącą tzw. High Level Structure (Struktura Wysokiego Poziomu).
Wprowadzenie Struktury Wysokiego Poziomu nie tylko stworzyło jednolitą podstawową strukturę dla wszystkich norm ISO. Identyczne wymagania i moduły tekstowe, a także wspólne terminy i definicje również ułatwią pracę w przyszłości. Wszystkie nowe normy systemów zarządzania ISO mają teraz spójny rdzeń. W ten sposób stworzono wspólną strukturę spisu treści z identycznymi rozdziałami (numerami i tytułami), artykułami lub klauzulami itp. Stworzono teksty wprowadzające dla tych samych artykułów. Ujednolicono „brzmienie” identycznych wymagań i wprowadzono wspólne postanowienia oraz podstawowe stwierdzenia. Umożliwia to ISO zapewnienie, że różne normy nie zawierają nadmiernej liczby zbędnych postanowień. Celem struktury jest spójna prezentacja wymagań we wszystkich normach dotyczących systemów zarządzania.[x] Dzięki temu np. Rozdział 6 w normie ISO 9001:2015 Systemy zarządzania jakością – Wymagania, dotyczący planowania. Również oznaczony jako Rozdział 6 np. w normie ISO 14001:2015 Systemy zarządzania środowiskowego – Wymagania i wytyczne stosowania.
Ma to na celu m.in. ułatwienie integracji systemów zarządzania (np. system zarządzania jakością, system zarządzania środowiskowego, system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy).
W tym samym punkcie 0.4 Powiązania z innymi normami dotyczącymi systemów zarządzania ISO 9001:2015 m.in. wskazuje na powiązane normy, a mianowicie:
Oraz inne, wymienione w Załączniku B. Takie jak np. przydatna norma PN-EN ISO 10012:2004 Systemy zarządzania pomiarami – Wymagania dotyczące procesów pomiarowych i wyposażenia pomiarowego. Która została wymieniona w załączniku B w Tablicy B.1 wiążącej ją z punktem 7.1.5 normy ISO 9001:2015.
Ja sama nie wyobrażam sobie pracy z normą ISO 9001:2015 bez jednoczesnego korzystania z ISO 9000:2015, która pozwala na poprawne zrozumienie ISO 9001 bez ryzyka nadinterpretacji.
Nie bez przyczyny w punkcie 2 Powołania normatywne i w punkcie 3 Terminy i definicje norma specjalnie akcentuje, że dla celów ISO 9001:2015 stosuje się powołania, terminy i definicje podane w ISO 9000:2015.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat normy ISO 9001, zapraszam na szkolenie. ISO 9001 System i Narzędzia. W przystępny sposób dowiesz się co to jest norma ISO 9001. Zrozumiesz każdy punkt od 0 do 10. Nie czekaj tylko działaj – dla czytelników tego artykułu przygotowaliśmy specjalny kod: ISO9001 , który daje dodatkowo 20% upustu.
Szkolenie prowadzone jest w przystępnej formie i bardzo zrozumiałym języku. Jedną z przykładowych lekcji możesz sprawdzić poniżej.
Nasze szkolenie to:
Nie czekaj – poznaj więcej szczegółów na temat szkolenia i skorzystaj z kodu: ISO9001, który obniży cenę kursu o 20%!! ????
>>>> Chcę poznać szczegóły Szkolenia <<<<
Czy powody, które Wam podałam, są wystarczające, aby Was zachęcić do równie częstego czytania Wprowadzenia do ISO 9001:2015 oraz Rozdziałów: 1, 2 i 3 jak wymagań normy? Jeżeli tak, to ten rozdział spełnił swoją rolę.
Oczywiście zachęcam Was również do zapoznania się z informacyjnym Załącznikiem A Wyjaśnienie nowej struktury, terminologii i koncepcji, oraz Załącznika B Pozostałe Normy Międzynarodowe dotyczące zarządzania jakością opracowane przez ISO/TC 176. Oba Załączniki znajdziecie na końcu normy.
Autorka wpisu: Edyta Nogaj – LINKEDIN
[i]Beata Łuczak, Norma ISO 9001:2015 oczami audytora, online: https://www.tuv.com/poland/pl/lp/baza-wiedzy/main-navigation/magazyn-jakosc/jakosc_04_2016/norma-iso-9001-2015-oczami-audytora.html?fbclid=IwAR0cq39s5RwmYf-AyJWg5zr-Ig08PGvXDpfLiT-BQMcNdbPNRqEi4DIkz-Y dostęp: 16.09.2023r.
[ii]Beata Łuczak, Norma ISO 9001:2015 oczami audytora, online: https://www.tuv.com/poland/pl/lp/baza-wiedzy/main-navigation/magazyn-jakosc/jakosc_04_2016/norma-iso-9001-2015-oczami-audytora.html?fbclid=IwAR0cq39s5RwmYf-AyJWg5zr-Ig08PGvXDpfLiT-BQMcNdbPNRqEi4DIkz-Y dostęp: 16.09.2023r.
[iii]Najważniejsze zmiany wprowadzone w ISO 9001:2015 Quality management systems – Requirements, online, https://wiedza.pkn.pl/web/wiedza-normalizacyjna/najwazniejsze-zmiany-wprowadzone-w-iso-9001-2015, dostęp: 18.09.2023r.
[iv]dr hab. Sławomir Wawak, prof. UEK, Podejście procesowe, online:Jakość zarządzania, 22.12.2016r. https://www.wawak.pl/pl/content/podejscie-procesowe?fbclid=IwAR0oEvRLVpWwARSBSzyvDwbKim9K7Ff6evpvKTBLCWVxd3QUnFLIw8cXRa4, dostęp: 19.09.2023r.
[v]Beata Łuczak, Norma ISO 9001:2015 oczami audytora, online: https://www.tuv.com/poland/pl/lp/baza-wiedzy/main-navigation/magazyn-jakosc/jakosc_04_2016/norma-iso-9001-2015-oczami-audytora.html?fbclid=IwAR0cq39s5RwmYf-AyJWg5zr-Ig08PGvXDpfLiT-BQMcNdbPNRqEi4DIkz-Y dostęp: 20.09.2023r.
[vi]Ute Droege, Siedem zasad zarządzania jakością, online: 31.05.2022 r., https://www.dqsglobal.com/pl-pl/nauka/blog/siedem-zasad-zarzadzania-jakoscia?fbclid=IwAR0RaNuOJKEGrvUFl3zQWQdo9PAxHFcmiMiqkIXSDGRLMuqiiWWTvVVuPYo, dostęp: 21.09.2023 r.
[vii]Ute Droege, Siedem zasad zarządzania jakością, online: 31.05.2022 r., https://www.dqsglobal.com/pl-pl/nauka/blog/siedem-zasad-zarzadzania-jakoscia?fbclid=IwAR0RaNuOJKEGrvUFl3zQWQdo9PAxHFcmiMiqkIXSDGRLMuqiiWWTvVVuPYo, dostęp: 23.09.2023
[viii]Ute Droege, Siedem zasad zarządzania jakością, online: 31.05.2022 r., https://www.dqsglobal.com/pl-pl/nauka/blog/siedem-zasad-zarzadzania-jakoscia?fbclid=IwAR0RaNuOJKEGrvUFl3zQWQdo9PAxHFcmiMiqkIXSDGRLMuqiiWWTvVVuPYo, dostęp: 23.09.2023
[ix]Ute Droege, Siedem zasad zarządzania jakością, online: 31.05.2022 r., https://www.dqsglobal.com/pl-pl/nauka/blog/siedem-zasad-zarzadzania-jakoscia?fbclid=IwAR0RaNuOJKEGrvUFl3zQWQdo9PAxHFcmiMiqkIXSDGRLMuqiiWWTvVVuPYo, dostęp: 23.09.2023
[x]VOREST AG, Czym jest struktura wysokiego poziomu HLS normy ISO 9001?, online: https://qualitaetsmanagement.me/qualitaetsmanagement-iso-9001/high-level-structure/, dostęp: 22.09.2023 r.