Ppap automotive artur mydlarz

PPAP automotive – proces który ułatwił globalizację

Pewnego dnia w moje ręce wpadła grafika, przedstawiająca udział poszczególnych dostawców przy produkcji części do Mercedesa CLS. Produkty były dostarczane praktycznie z całego świata, od Azji zaczynając, a kończąc na Europie. Uświadomiłem sobie wówczas jak bardzo świat uległ zmianom pod naporem globalizacji. Zaistniała sytuacja umożliwia organizacjom stosowanie bardzo rozbudowanego łańcucha dostaw. Zdecydowanie korzystne jest wykorzystanie zasobów całego świata, nie mniej jednak wiąże się to z odpowiednim zapewnieniem jakości dostarczanych produktów. Przemysł automotive wyszedł naprzeciwko wymaganiom globalnego łańcucha dostaw. Z sukcesem, stosuje metodę zapewniającą jakość – Production Part Aproval Process (w dalszej części tekstu zwanym PPAP automotive).

Co to jest PPAP automotive?

PPAP jest to zbiór wymagań, które dostawca musi przedstawić przed uruchomieniem seryjnej produkcji. Standardowa procedura to 18 punktów. Celem przedstawienia dokumentacji oraz części jest weryfikacja zdolności produkcyjnej dostawcy. Jest to narzędzie umożliwiające zapewnienie jakości w tak rozproszonym łańcuchu dostaw. Możecie mi wierzyć lub nie, ale firmy produkujące części samochodowe, często “porywają się z motyką na słońce”. Dział sprzedaży, często mając iluzoryczne pojęcie o możliwościach swojej firmy, próbuje potwierdzać zapytania klienta na temat uruchomienia nowych produktów. PPAP automotive pozwala na zweryfikowanie faktyczne, czy dostawca jest w stanie wykonać daną część w sposób powtarzalny i odtwarzalny.

Poniżej znajdziecie 18 punktów procesu PPAP, z krótkimi opisami danego wymagania. Nie chciałem się zbytnio rozpisywać, ponieważ praktycznie każdy z tych punktów to temat na oddzielny artykuł. Jeżeli macie pytania, zapraszam do komentowania artykułu, postaram się odpowiedzieć.

  1. Dokumentacja konstrukcyjna – najczęściej jest to rysunek techniczny
  2. Udokumentowane zmiany inżynieryjne – jakiekolwiek zmiany inżynieryjne w odniesieniu do pierwotnych założeń
  3. Zatwierdzenie działu konstrukcyjnego klienta – zatwierdzenie komórki designerskiej
  4. DFMEA – failure mode effect analysis dla poziomu konstrukcji (design)
  5. Diagram przepływu procesu – przepływ procesu produkcyjnego od dostawcy, najczęściej w prostej formie blokowej
  6. PFMEA – jak w punkcie 4, z tą różnicą, że dla poziomu procesu produkcyjnego
  7. Plan Kontroli – szczegółowy plan kontroli produktu w trakcie i po procesie produkcyjnym. Oznaczenie bramek jakości oraz zakresu kontroli
  8. MSA – analiza systemów pomiarowych, czyli weryfikacja stabilności i powtarzalności pomiarów 
  9. Wyniki pomiarowe – wyniki pomiarów pierwszych sztuk w formie tabeli i rysunku z oznaczonymi charakterystykami
  10. Wyniki badań materiału – wyniki m.in składu chemicznego oraz właściwości mechanicznych użytego materiału
  11. SPC – analiza zdolności procesu, słynne Cp, Cpk
  12. Dokumentacja akredytowanego laboratorium – zatwierdzenie laboratorium przeprowadzającego badania i pomiary dla tego produktu
  13. AAR Raport zatwierdzenia wizualnego – raport potwierdzający weryfikację wizualną części według wymagań klienta
  14. Próbka wyrobu – produkt z fazy developmentu, wysyłany do klienta na weryfikację
  15. Próbka wzorcowa – pierwsze części wyprodukowane według zatwierdzonego procesu przez klienta
  16. Weryfikacja narzędzi kontrolnych – lista narzędzi pomiarowych do weryfikacji produktu wraz z datami i planem kalibracji
  17. Zapisy o specjalnych wymaganiach klienta – lista dodatkowych wymagań określonych przez klienta
  18. PSW – gwarancja przedłożonej części, czyli strona raportu PPAP, na której znajdują się wszystkie informacje odnośnie produktu (przykład poniżej)

 

Jakie są poziomy PPAP automotive?

Ze względu na krytyczność detalu lub jakość dostawcy stosuje się różne poziomy PPAP. Celem jest zmniejszenie ryzyka otrzymania niezgodnego produktu. Klient określa na jakim poziomie chce otrzymać dokumentację. Często jest to określone proceduralnie według ustalonych zasad w organizacji. Nie mniej jednak inżynier jakości, bazując na swoim doświadczeniu, może wymagać wyższego lub niższego poziomu szczegółowości PPAP automotive. Poniżej 5 level’i PPAP automotive.

  • Level 1 – PSW przesłany do klienta
  • Level 2 – PSW wraz z próbką części i częściowa dokumentacja
  • Level 3 – PSW wraz z próbką części i pełna dokumentacja
  • Level 4 – PSW oraz dodatkowa dokumentacja określana przez klienta
  • Level 5 – PSW wraz z próbką produktu oraz pełna dokumentacją dostępną u dostawcy

 

Kiedy stosuje się PPAP?

Wymagania odnośnie przedstawienia dokumentacji PPAP są jasno określone przez organizację IAGA:

  • nowe uruchomienie produkcji u dostawcy
  • przerwa w produkcji dłuższa niż 12 miesięcy,
  • poprawa niezgodności z poprzedniego PPAP,
  • zmiana poddostawcy komponentów lub surowego materiału
  • modyfikacja narzędzia lub maszyny
  • zmiana ustawień maszyn np. ze względu na usprawnienia lean
  • zmiana lokalizacji fabryki
  • zmiana technologi produkcyjnej
  • zmiana metod kontroli np. zmiana GOM na CMM itp.

Niestety nie znalazłem nigdzie informacji na temat przedstawiania PPAP automotive, w przypadku wymiany większej części lub całej załogi produkcyjnej. Nie jest to ujęte w ogólnych wymaganiach, a uważam, że może mieć to znaczący wpływ na jakość produktu. Warto się przyjrzeć z perspektywy waszych firm i łańcucha dostaw i zaproponować ponowne zatwierdzenie części w takich przypadkach.

PPAP automotive przykłady

W sieci znajdziecie sporo przykładów PPAP, niestety większość po angielsku. Na pewno mogę was podesłać do strony AIAG, czyli najważniejszego stowarzyszenia producentów z branży automotive. Znajdziecie tam potwierdzone informacje na temat n.in PPAP automotive. Minus jest taki, że są one odpłatne. Podręcznik nt. PPAP kosztuje ok. 45 dolarów. Dodatkowo ze swojej strony mogę polecić checklistę firmy EATON, gdzie szczegółowo rozpisane jest osiemnaście punktów. Ciekawie o PPAP pisze również Tony Lancione na portalu Industry Star. Poniżej znajdziecie przykłady PSW dla firmy Daimler. Jeżeli potrzebujecie więcej przykładów wpiszcie po prostu w google grafika PSW PPAP.ppap automotive artur mydlarz

Podsumowanie

Przy wykorzystaniu znanych metod jakościowych przemysł samochodowy określił osiemnastopunktowy proces, który pozwala zweryfikować zdolności produkcyjne dostawców. Metoda jest na tyle skuteczna, że zaczyna się nią coraz bardziej interesować przemysł lotniczy. Od zeszłego roku Airbus wymaga przedstawienia PPAP od swoich dostawców. Mam nadzieję, że w tym artykule znaleźliście odpowiedzi na swoje pytania. Jeżeli tak nie jest, zapraszam do komentowania i rozwijania wątku. Chętnie pomogę w zagadnieniu.

Leave a Comment: