PPAP czyli Production Part Approval Process jest jednym z kluczowych narzędzi jakości w motoryzacji (tzw. Core Tools). Celem PPAPu jest potwierdzenie, że zaprojektowany wyrób i proces produkcyjny oraz powiązana dokumentacja techniczna odpowiada oczekiwaniom klienta oraz proces może produkować części w założonej jakości oraz ilości. Jaki może być wynik PPAPu? W poniższym artykule dowiesz się jaki może być wynik całego procesu PPAPu i o tym, co oznacza to dla Ciebie i Twojej firmy.
Przygotowanie całej paczki PPAP jest procesem długotrwałym i pracochłonnym. W zależności od poziomu przedłożenia PPAPu ustalonym z klientem, będziemy musieli przygotować do 18 dokumentów.
Poziomy PPAP:
Poziom 1 – PSW, a dla wyznaczonych pozycji, które związane są z wyglądem Raport Zatwierdzenia Wyglądu.
Poziom 2 – PSW z próbkami wyrobu oraz ograniczonymi danymi potwierdzającymi.
Poziom 3 – PSW z próbkami wyrobu oraz kompletna dokumentacja.
Poziom 4 – PSW oraz dokumentacja wymagana przez klienta.
Poziom 5 – PSW z próbkami wyrobu oraz dokumentacja dostępna u dostawcy.
Z reguły poziom 3 jest domyślnym poziomem przedłożenia. Chyba, że klient określił inaczej.
Tak jak wcześniej wspomniałam w celu przygotowanie dokumentacji PPAP musimy przygotować do 18 dokumentów.
Oto lista niezbędnych dokumentów do przedłożenia PPAP:
Zgodnie z przepisami podręcznika PPAP, niezależnie od poziomu dostarczenia, należy zachować dokumentację przez cały okres aktywnego użytkowania wyrobu. Czyli do momentu, gdy część jest dostarczana jako oryginalne wyposażenie klientowi lub stosowana w serwisie, a dodatkowo jeszcze przez jeden pełny rok kalendarzowy.
Napracowaliśmy się, wszystkie dokumenty przygotowane i wysłane… no właśnie, co teraz?
Teraz czekamy. Klient będzie potrzebował czasu na to, aby na podstawie dostarczonej dokumentacji oraz przesłanych części zweryfikować jakość produktu, a następnie wyda zgodę (lub nie) na produkcję seryjną. Dowodem zatwierdzenia PPAPu jest podpisane przez klienta PSW, którego wynikiem może być pełne zatwierdzenie, zatwierdzenie częściowe lub odrzucenie.
Status czyli pełne zatwierdzenie. Sytuacja idealna i oczekiwana. Status ‘Approved’ oznacza, że stwierdzono zgodność produktu ze wszystkimi wymaganiami klienta. W związku z tym, organizacja jest upoważniona do dostarczania wyrobów do klienta w ilościach seryjnych.
Status ‘Interim Approval’, czyli zatwierdzenie częściowe. Podczas weryfikacji dokumentacji i próbek klient stwierdził pewne odchylenia od wymagań co poskutkowało zatwierdzeniem częściowym. Status ‘Interim’ może być przyznany tylko w sytuacji jasnego określenia, które wymagania nie są spełnione i zdefiniowania formalnego planu działań korygujących w celu zamknięcia niezgodności. Po wdrożeniu planu działań jesteśmy zobowiązani do ponownego przedłożenia dokumentacji w celu osiągnięcia statusu pełnego zatwierdzenia.
‘Interim Approval’ uprawnia nas do produkowania i dostarczania części do klienta tylko w określonych ilościach lub w określonym czasie, zdefiniowanym przez konkretną datę ważności zatwierdzenia. Jesteśmy zobowiązani wdrożyć akcje tymczasowe, które zapewnią, że dostarczymy do klienta tylko produkty
w akceptowalnej jakości. Wszystkie inne produkty, które nie spełniają wymagań określonych w planie działań mogą być odrzucone przez klienta.
Często już podczas przygotowywania dokumentacji PPAP (albo wcześniej) wiemy, że są wymagania klienta, których nie spełniliśmy w czasie rozwoju wyrobu i procesu. Warto samemu wystąpić do klienta o Interim PPAP z dokładnym opisem niespełnionych wymagań i planem działania. W przeciwnym razie narażamy się na odrzucenie dokumentacji, znaczne opóźnienia w harmonogramie jak również na to, że klient może później patrzeć na nas z mniejszym zaufaniem niż dotychczas. Dobre relacje z klientem to też ważna część pracy Inżyniera Jakości ????
Status ‘Rejected’ czyli brak zatwierdzenia. Oznacza to, że przesłany PPAP nie spełnia wymagań klienta. Nie możemy produkować w ilościach seryjnych ani dostarczać części do klienta. Wszystkie wysyłki dla części ze statusem ‘Rejected’ będą odrzucone przez klienta.
Musimy przeanalizować sytuację oraz wdrożyć odpowiednie modyfikacje w celu zapewnienia pełnej zgodności produktu. Powinniśmy przedłożyć klientowi plan działania oraz ustalić nowy harmonogram zatwierdzenia. Ponownie przedłożona dokumentacja powinna zostać zatwierdzona przed wystartowaniem produkcji seryjnej.
Chcesz zostać ekspertem w dziedzinie PPAP? Dzięki szkoleniu PPAP – zatwierdzanie produkcji zdobędziesz zaawansowane umiejętności w zakresie Procesu Zatwierdzania Części Produkcyjnych. Nie zwlekaj tylko działaj 🙂
Wynik procesu PPAP ma kluczowy wpływ na możliwości dostarczania produktów do klienta. Ważne, aby na każdym etapie procesu być w kontakcie z klientem, tak aby uniknąć sytuacji odrzucenia PPAPu
i zablokowania produkcji gdyż może nieść to za sobą znaczne straty finansowe i wizerunkowe dla naszej firmy.
Źródła:
– AIAG Production Part Approval Process (PPAP), 4th edition, 2009