Czy kiedykolwiek doświadczyliście tego, że planowanie lub wyznaczanie celów jakości traktowano w organizacji jak „zło konieczne” i tworzono tylko po to, aby cokolwiek pokazać audytorowi, bez dostrzegania w tym procesie wartości? W ISO 9001 pkt 6 opisane są cele jakościowe, i nie tylko. Pokażę Wam, że podejście normy jest w tym obszarze bardzo rozsądne, zawiera jasne, klarowne wymagania i w konsekwencji, przynosi rzeczywiście policzalne, biznesowe korzyści!
Zacznę od tego, że pkt 6 Planowanie normy ISO 9001:2015 stawia organizacjom zupełnie nowe wymagania względem planowania systemu zarządzania jakością i omawia je w następujących podpunktach:
Nowe wymagania oznaczają, że organizacja planując system zarządzania jakością (od wdrożenia po doskonalenie) powinna rozważyć:
po to, by:
Czynniki kontekstu wraz z przykładami omówiłam w tekście Kontekst organizacji i istotne strony zainteresowane. Skoncentrujmy się zatem na działaniach odnoszących się do ryzyk i szans.
Zgodnie z pkt 6.1.2 organizacja powinna zaplanować:
Przede wszystkim potrzebujemy metody lub narzędzia do przeprowadzenia identyfikacji czynników ryzyka i szans. W jednej organizacji sprawdzi się analiza SWOT, w innej np. FMEA. Niestety, podczas jednego z audytów spotkałam się z niezrozumieniem wymagań pkt 6.1.2 i organizacja poprzestała na macierzy SWOT. A przecież dopiero analizując! jej kluczowe obszary, tj. Mocne strony, Słabe strony, Szanse i Zagrożenia uzyskamy informacje. Na podstawie których możemy podjąć działania. Np. nasza strona internetowa ma małą widoczność z powodu ograniczonego budżetu marketingowego ale możemy poprawić ją przeprowadzając kampanie reklamowe w mediach społecznościowych i na YouTube. Analiza SWOT to proste, ale potężne narzędzie – identyfikuje możliwości rozwoju, obszary wymagające poprawy oraz te, które mogą być zagrożone.
Nie zapominajmy również o tym, że wejściem do analizy ryzyk i szans, które występują w procesach, jest zrozumienie kontekstu organizacji.
Następnym krokiem jest zaplanowanie działań stosownie do wyników analizy. Norma podpowiada zdroworozsądkowo, że powinny one być proporcjonalne do potencjalnego wpływu na zgodność wyrobów i usług z wymaganiami. Podpowiedź, jak zaplanować te działania, znajdziemy w pkt 6.2.2 ISO 9001:2015. Ten punkt opisuje, co powinna zrobić organizacja, aby osiągnąć cele jakościowe. Ale cele jakościowe to również unikanie czy minimalizacja czynnika ryzyka, usunięcie jego źródła, a także wykorzystanie szans itd.
Zatem w planie działań, zgodnie z powyższym punktem, powinniśmy sprecyzować:
Kolejnym krokiem jest wdrożenie zaplanowanych działań i zintegrowanie ich, połączenie z systemem. Odnosimy się przy tym do polityki jakości. Także do polityki bezpieczeństwa informacji, polityki zarządzania środowiskowego, polityki bhp itd. Która jest częścią strategii systemu zarządzania jakością (tam zapisane są cele strategiczne związane z polityką jakości). W ten sposób mamy system zintegrowany z całą organizacją. Musimy mieć również dostęp do innych, szczegółowych informacji z pozostałych obszarów organizacji, np. poprzez mapę procesów, karty procesów itd.
Skuteczność działań ocenimy:
Do oceny skuteczności działań i jednocześnie ich dokumentowania możemy wykorzystać np. przegląd zarządzania, audit wewnętrzny, działania korygujące, itp.
Jeżeli nie udało się nam zrealizować zaplanowanych działań, ważne jest, abyśmy zastanowili się – dlaczego tak się stało, przeprowadzili analizę problemu, aby określić rzeczywiste przyczyny i sposób postępowania. Do tego celu możemy wykorzystać szereg narzędzi, np. Diagram Ishikawy czy 5WHY & 5W2H.
Sekwencja działań odnoszących się do ryzyk i szans jest zatem zgodna z Cyklem PDCA (pkt 0.3.2 Cykl „Planuj – Wykonaj – Sprawdź – Działaj”).
Wyjdźmy od pkt 6.2.1 ISO 9001:2015, który mówi nam jakie cele powinny być. Cele powinny być:
Pamiętając, że cel to efekt, który zamierzamy osiągnąć, a nie zadanie do zrobienia potrzebujemy metody definiowania celów. Najpopularniejsza z nich to SMART. Zawiera w sobie pięć kluczowych cech planowanego celu, które pomagają odpowiednio go wyznaczyć. Cel wyznaczony metodą SMART musi być:
Rozszerzoną wersją SMART jest metoda SMARTER. Zgodnie z nią cel, w przypadku zmian istotnie wpływających na jego realizację, powinien być:
Przykładem celu jakości, zgodnego z metodą SMART, może być:
„W ciągu 4 miesięcy zwiększę sprzedaż w mojej firmie o 8%, stosując nową kampanię marketingową, polegającą na wyświetlaniu spersonalizowanych reklam w mediach społecznościowych naszym potencjalnym Klientom.”
W pkt 6.2.1 ISO 9001:2015 znajdziemy szczególne wymaganie, a mianowicie – organizacja powinna ustanowić cele jakościowe dla odpowiednich funkcji, szczebli i procesów potrzebnych w systemie. To wiąże się z kaskadowaniem celów. Wychodząc od celów najwyższego stopnia możemy za dr hab. Sławomirem Wawakiem[i] zobrazować to wymaganie normy następująco:
Idea kaskadowania celów:
Ilość poziomów zależy od wielkości organizacji.
Kaskadowanie celów w praktyce:
Co muszę osiągnąć, aby zrealizować ten cel?
Co muszę osiągnąć, aby zrealizować cel pośredni?
Jak widzimy, aby zrealizować cel strategiczny musimy zrealizować szereg celów pośrednich. Cele pośrednie I stopnia mogą dotyczyć pionów – w przypadku dużej organizacji lub komórki organizacyjnej – w mniejszej. Musimy sobie zadać pytanie, co muszę osiągnąć, aby zrealizować cel I stopnia? Odpowiedzią jest cel pośredni kolejnego stopnia itd. Tym razem będzie to cel odpowiednio: dla komórki organizacyjnej lub stanowiska pracy itd., itp.
Najwyższe kierownictwo inicjuje proces ustanowienia celów jakościowych dla odpowiednich funkcji, szczebli i procesów potrzebnych w systemie zarządzania jakością. Warto, aby zaangażowało w to postępowanie liderów z różnych działów, specjalistów, a nawet doświadczonych pracowników. Każdy z nich z pewnością może wnieść wartość dodaną. Właściciele procesów biorą odpowiedzialność za wdrożenie, utrzymanie i doskonalenie procesów. Najwyższe kierownictwo odgrywa wiodącą rolę w zakresie planowania, zapewnienia zasobów (np. szkoleń czy pomocy technicznej) i rewizji wyników systemu zarządzania jakością.
Zapis w pkt. 6.2.1 normy dodatkowo wymaga od nas udokumentowanych informacji dotyczących celów jakościowych.
Idea planowania opartego na celach obejmuje również planowanie zmian. Wymagania normy dotyczące tego obszaru są wyszczególnione w pkt 6.3 Planowanie zmian ISO 9001:2015. Przede wszystkim, jeżeli organizacja potwierdzi potrzebę zmian, ta zmiana musi być przeprowadzona w sposób zaplanowany (pkt 4.4 System zarządzania jakością i jego procesy).
Wówczas organizacja powinna rozważyć:
Dlaczego zatem uważam, że podejście normy jest w obszarze planowania zdroworozsądkowe, zawiera jasne, klarowne wymagania i, w konsekwencji, przynosi rzeczywiście policzalne, biznesowe korzyści?! Pokażę to na przykładzie.
Firma prowadziła działalność w zakresie projektowania i produkcji konstrukcji metalowych m.in dla branży medycznej. Przeprowadzałam w niej audit przejścia z ISO 9001:2008 na ISO 9001:2015. W obszarze Nadzór nad dokumentacją i zapisami oraz Zarządzanie infrastrukturą – ocena skuteczności tych procesów ujawniła poważne rozbieżności pomiędzy zaplanowanymi działaniami w procedurach wewnętrznych, a ich realizacją. Plan przeglądów maszyn nie był przestrzegany, a zapisy były niekompletne. Osoby odpowiedzialne za ten proces zdawały się nie mieć zrozumienia dla ryzyka, które niesie ze sobą taki brak konsekwencji. Okazało się, że dokumentacja systemu zarządzania jakością w tej firmie została zaadaptowana z zakładu uboju bydła! Jednak zarządzanie infrastrukturą w obu branżach nie mogło spełniać tych samych uwarunkowań. Oczywiście w pkt 1 Zakres normy czytamy, że wszystkie jej wymagania są ogólne i przeznaczone do stosowania przez wszystkie organizacje. Bez względu na ich rodzaj, wielkość lub dostarczane wyroby i usługi. Jednak każda firma jest wyjątkowa.
Wdrożenie ISO 9001 Systemu Zarządzania Jakością wymaga od organizacji indywidualnego planu implementacji normy, identyfikacji wszystkich procesów, opisania ich sekwencji i interakcji. Kryteria i metody planowania, funkcjonowania i kontroli tych procesów muszą być zgodne z wymaganiami normy, klientów i własnej organizacji. W wypadku tej konkretnej firmy brak zrozumienia wagi procesu planowania wdrożenia skutkował brakiem zrozumienia dla znaczenia procesu planowania operacyjnego, w tym potrzebnych zasobów – maszyn i urządzeń. Proces planowania operacyjnego to jeden z ważniejszych procesów organizacyjnej układanki w firmie. Bez względu na to, czym się firma zajmuje, dlatego wymaga on skutecznego nadzoru. Patrząc z punktu widzenia biznesowego brak konsekwentnej realizacji planu przeglądu maszyn niesie za sobą policzalne, wymierne ryzyko w kilku obszarach.
Powyższe przykłady pokazują, że brak planowania w systemie zarządzania jakością, niedokładnie przeprowadzona identyfikacja czynników zewnętrznych i wewnętrznych, wymagań istotnych stron zainteresowanych czy określenia ryzyk i szans może przynieść mierzalne straty finansowe oraz te – w postaci utraconych korzyści.
Zwróćcie również uwagę, że odnosiłam się w tych próbkach niebezpośrednio do normy, ale do sytuacji, które mogą mieć miejsce we wszystkich firmach realizujących plan przeglądu maszyn, również tych, które nie posiadają wdrożonego systemu zarządzania jakością. Dlatego właśnie uważam, że wymagania normy są w tym obszarze po prostu zdroworozsądkowe i uniwersalne.
Zgodnie z pkt 6 Planowanie powinniśmy spełnić wymagania ISO 9001:2015 dotyczące:
Przy planowaniu systemu zarządzania jakością organizacja powinna wziąć pod uwagę zrozumienie organizacji i jej kontekstu (pkt 4.1), zrozumienie potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych (pkt 4.2) oraz określić ryzyka i szanse, w celu:
A także zaplanować działania odnoszące się do ryzyk i szans. Sposób integrowania i wdrożenia tych działań do procesów swojego systemu i oceniać je. Podjęte działania powinny być proporcjonalne do potencjalnego wpływu na zgodność wyrobów i usług.
Warto w tym miejscu przywołać również inne punkty normy ISO 9001:2015, w których norma stawia organizacji wymagania względem ryzyk i szans:
Organizacja powinna ustanowić cele jakościowe dla odpowiednich funkcji, szczebli i procesów potrzebnych w systemie, i powinny one być:
Norma wymaga, aby cele jakościowe stanowiły w organizacji udokumentowaną informację.
Ponadto, organizacja planując jak osiągnąć cele jakościowe, powinna określić:
Jeżeli organizacja zadecyduje o potrzebie zmian w systemie zarządzania jakością, zmiany te powinny być przeprowadzane w sposób zaplanowany (w odniesieniu do pkt 4.4).
Na tę okoliczność organizacja powinna rozważyć:
Jak już powiedziałam wyżej, pkt 6 Planowanie obejmuje absolutnie całą organizację, na wszystkich jej poziomach, a więc i wszystkie jej procesy, mianowicie:
Z pewnością na audycie przedstawimy audytorowi dokumenty:
Ponadto, możemy pokazać inne dowody w postaci dokumentów i zapisów z procesów, o których wspominam wyżej.
Wychodząc od wizji Waszej organizacji i jej misji, od polityki jakości, która wynika z tej wizji, sformułujcie cele jakości czy to dla swojego wydziału, czy to dla swojego stanowiska. Pamiętajcie, że cele muszą być wyznaczone w szczególny sposób – tutaj z pomocą przyjdzie pkt 6.2 normy i np. metoda SMART. Może to być nowy cel, a może dotyczyć on doskonalenia aktualnego celu jakościowego. Niech to będzie cel, który będzie zgodny z Waszymi zasobami osobistymi, Waszym wykształceniem, Waszą pasją, Waszą motywacją. Być może przedstawicie go nawet organizacji i uzyskacie akceptację jego realizacji.
Powodzenia!
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat normy ISO 9001, zapraszam na szkolenie. ISO 9001 System i Narzędzia. W przystępny sposób dowiesz się co to jest norma ISO 9001. Zrozumiesz każdy punkt od 0 do 10. Nie czekaj tylko działaj – dla czytelników tego artykułu przygotowaliśmy specjalny kod: ISO9001 , który daje dodatkowo 20% upustu.
Szkolenie prowadzone jest w przystępnej formie i bardzo zrozumiałym języku. Jedną z przykładowych lekcji możesz sprawdzić poniżej.
Nasze szkolenie to:
Nie czekaj – poznaj więcej szczegółów na temat szkolenia i skorzystaj z kodu: ISO9001, który obniży cenę kursu o 20%!! ????
>>>> Chcę poznać szczegóły Szkolenia <<<<
Podsumowanie
Mam nadzieję, że artykuł pomógł Wam zrozumieć praktyczne znaczenie planowania dla organizacji. Każda organizacja, ale i każdy człowiek, planując, wytyczając cele i realizując je ma poczucie sprawczości i rozwoju.
Jeżeli ktoś czuje niedosyt po tym artykule, proszę pytać, chętnie odpowiem.
Autorka wpisu: Edyta Nogaj – LINKEDIN
[i]Dr hab. Sławomir Wawak, prof. UEK, Planowanie i cele jakości w ISO 9001:2015, online:Jakość zarządzania, 1.12.2016, https://www.youtube.com/watch?v=dhod6fme_94, dostęp: 24.03.2023
[ii]Artur Mydlarz, Działania odnoszące się do ryzyk i szans – opis, narzędzia i przykład, online: Inżynier Jakości, 30.07.2021, https://inzynierjakosci.pl/2021/07/dzialania-odnoszace-sie-do-ryzyk-i-szans-opis-narzedzia-i-przyklad/?fbclid=IwAR1xFM7syQGlmXRRAtaFcWAblOwTZhfrUOn0BXOYoTq9nm-_mgkLP2A2qA0, dostęp: 28.03.2023