Dzisiaj raz na zawsze odpowiemy na mityczne pytanie dotyczące różnicy pomiędzy naprawą… a naprawą… bo tak można tłumaczyć obydwa zwroty z tytułu, a jednak oznaczają zupełnie coś innego. W świecie jakości to istotne różnice i powinny być opatrzone innymi procesami. W celu zbadania tego tematu zaczerpnąłem języka u wybitnych specjalistów skoncentrowanych wokół naszej społeczności. Poznaj różnice między Repair a Rework.
Temat ten nie zainteresuje zapewne wszystkich. Nie wszędzie istnieją tak duże obostrzenia związanie z naprawami i poprawami części. Z pewnością warto osoby, które pracują lub chcą pracować w Automotive lub Aviation zrozumiały dobrze różnicę.
Zacznijmy jednak od definicji, z pomocą przychodzi nam ISO 9000
Rework: Akcje podejmowane na produkcie niezgodnym, aby uczynić go zgodnym z wymaganiami.
Przykład: Po procesie skrawania, jeżeli grubość materiału jest za duża, poddajemy produkt obróbką skrawania, aby wejść w tolerancje rysunkowe
Repair: Akcje podejmowane na produkcie niezgodnym, aby uczynić go akceptowalnym oraz funkcjonalnym zgodnie z przeznaczeniem.
Przykład: Po procesie obróbki skrawaniem, jeżeli grubość materiału jest mniejsza niż przewidują wymagania, napawany ubytek dodatkowym materiałem a następnie wykonujemy proces obróbki skrawaniem, aby wejść w tolerancje rysunkowe.
No i co? I dalej nic nie wiemy…
Wtem z pomocą i wytłumaczeniem przychodzi nam Michał z naszej zamkniętej grupy i tłumaczy w prosty sposób:
„Rework prowadzony na linii na wyrobach niezgodnych przy wykorzystaniu tych samych narzędzi, które wykorzystywane są bieżącym procesie produkcyjnym.
Repair prowadzony jest na częściach niezgodnych poza standardowym procesem produkcyjnym, na specjalnie przygotowanych do tego stanowiskach produkcyjnym.”
Teraz sytuacja robi się klarowna i rozumiemy, dlaczego przy drugim przykładzie w ISO 9000 podany jest inny proces jak napawanie.
Bardzo fajny przykład przedstawiła również Joanna.
„Na prostym przykładzie przytaczanym u nas na szkoleniach. Jeśli urwie Ci się guzik i go wszyjesz to będzie REWORK, jeśli wszyjesz zamek, czyli zmieniasz proces w celu dostosowania wyrobu tak, aby spełniał swoją funkcję- to jest REPAIR i wtedy należy informować klienta 😉”
No właśnie, dlaczego to jest tak ważne w przemyśle lotczniczym czy automotive? Przecież doprowadziliśmy część finalnie do użytku. Czy to repair czy rework, jakie to ma znaczenie?
Ma… i to olbrzymie… i może mieć wpływ na Twoje bezpieczeństwo.
Jeżeli kiedyś będziesz leciał w samolocie lub jechał nowym samochodem to wolałbyś, aby nie było tam części z niezatwierdzonego procesu REPAIR.
Dlaczego? Już wyjaśniam.
W branży lotniczej istnieje coś takiego jak zamrożone procesy produkcyjne.
Co to oznacza? Oznacza to utrzymanie zawsze tej samej sekwencji operacji wraz z tymi samymi parametrami procesu (np. spawania, obróbki cieplnej czy obróbki ubytkowej (frezowanie itd.)).
Procesy oraz ich parametry dobierane są tak, aby zapewnić spójność z wymaganiami konstrukcyjnymi.
Zaburzenie sekwencji procesów, dodanie innych operacji może mieć bardzo negatywny wpływ na produkt, materiał.
Wprowadzenie np. dodatkowej obróbki cieplnej, doginania części do danego wymiaru, skrawania niezatwierdzonym narzędziem lub napawania będzie miało wpływ na potencjalne zmiany w materiale.
Nie są one widoczne gołym okiem, ale mogą zmienić właściwości produktu w użytkowaniu w wysokich temperaturach (temperatura w silniku) lub wysokich naprężeniach (obroty w silniku).
Podobnie jest w branży automotive.
Zatwierdzona sekwencja procesów w PPAP musi być utrzymana. Jakakolwiek zmiana powinna być zgłaszana. Dodanie procesu repair to jak dodatkowa operacja, inny proces.
Może mieć on wpływ na dany produkt, wpływ, który nie został wcześniej przeanalizowany przez inżynierów.
Jak widzisz łatwo pogubić się w nomenklaturze jakościowej. Mam nadzieję, że tym wpisem objaśniłem Ci pokrótce kluczowe różnice między procesami Repair a Rework. Jeżeli chcesz rozwinąć ten temat, zapraszam do komentowania.