fbpx
Opór przed budowaniem świadomości jakości

4 rodzaje oporu przed zbudowaniem jakości w firmie — jak sobie radzić?

Dobrze znasz opór jeżeli pracujesz w jakości. Próbujesz wprowadzić jakąś metodę, narzędzie? Chcesz poprosić o dodatkową kontrolę? Chcesz zbudować kulturę mówienia o problemach, a nie ich chowania? Na pewno nie było łatwo. Wynika to z oporu przed zmianą. Jeżeli poznasz różne rodzaje oporu, nauczysz się je kwalifikować i zwalczać. Będzie Ci łatwiej wdrażać zmiany. Zapraszam.

Świadomość jakości w firmie

Zbudowanie wysokiej świadomości jakości w firmie to tylko i wyłącznie korzyści. Niestety niewielu firmom się to udaje. Jak to powinno się robić, pisałem już w tym wpisie „Budowanie świadomości jakości„.

Łatwo się o tym pisze, ale dużo trudniej wdraża. Skąd wiem? Sam przez to wszystko przechodziłem. Umiejętne wprowadzanie zmian wymaga wiedzy nie tylko z aspektów technicznych, ale przede wszystkim z tematów psychologii i socjologii.

Bardzo ważne jest zrozumienia pojęcia oporu i poznanie jego kategorii. Dlaczego? Ponieważ nasza pierwsza myśl kieruje się ku oporowi wynikającemu z braku wiedzy lub strachu przed użyciem czegoś nowego. Takie również otrzymujemy sygnały od pracowników. Prawda może być zgoła inna, bo nikt nie powie jasno, że boi się o utratę własnej pozycji w firmie…

Do napisania tego wpisu zainspirowała mnie książka prof. Blikle „Doktryna Jakości”. Co ciekawe miałem kiedyś okazje przeprowadzać rozmowę z prof. Blikle, możesz posłuchać jej później TUTAJ.

5 rodzajów oporu przed zbudowaniem jakości w firmie.

Opór techniczny

Jest to obawa przed nieporadzeniem sobie z nowym oprogramowaniem, urządzeniem, narzędziem czy metodą rozwiązywania problemów.

Opór techniczny- Jak sobie radzić?

Opór techniczny pokonuje się bardzo wzmożoną fazą implementacji, fazą szkolenia i weryfikowania skuteczności uczenia. Rolą managera jest odpowiednie zaplanowanie tej fazy i przede wszystkim ocenienie efektywności. Wówczas opór techniczny powinien zelżeć.

Opór polityczny

Zmiany wprowadzane w firmie spowodują zmianę statusu danych pracowników. Możemy odnieść to do przeniesienia kontroli jakości na operatorów, nadanie im dodatkowych uprawnień. Może to być również dodanie obowiązków brygadziście lub kierownikowi, aby przygotowywał raporty jakościowe i je omawiał z zespołem.

Osoby do tej pory niezwiązane tak bardzo z jakością, boją się o utratę swojej pozycji.

Przykładem z najwyższego szczebla może być reorganizacja firmy i zmienienie np. Dyrektora Jakość Dostaw na stanowisko Managerskie i raportowanie do Dyrektora Jakości. Może wynikać to z unifikacji działań jakościowych w firmie, nadanie jednego kierunku. Nie mniej jednak dla kogoś, kto był dyrektorem, taka zmiana może być bardzo bolesna emocjonalnie. Utrata statusu w firmie dla niektórych to sprawa życiu lub śmierci.

Opór polityczny – Jak sobie radzić?

Bardzo istotne jest klarowne wytłumaczenie potrzeb zmiany i korzyści, jakie za tym idą dla danej osoby, nie tylko dla organizacji. Należy również uwzględnić przy zmianie potrzeby ludzi do utrzymania statusu „społecznego” w firmie. Mówienie o pozytywach zmiany, zmiana perspektywy oraz czasami próba wynegocjowania najlepszego rozwiązania mogą okazać się kluczowe.

Opór indywidualny

Opór wynikający z doświadczeń, odczuć i uwarunkować człowieka. Być może ktoś przechodził podobną zmianę w innej firmie, być może ma doświadczenie z aktualnej firmy. Jeżeli taka osoba była świadkiem niejednej porażki przy zmianie, wytwarza sobie obraz kolejnej porażki. Również istotne mogą być aspekty prywatne. Niestabilna sytuacja w domu, trudność, problemy zdrowotne mają wpływ na podejmowanie decyzji o zmianach. Zbyt duża liczba zmiennych w życiu codziennym, ciągłe wymuszone zmiany, mogą sprawić, że taka osoba będzie poszukiwać spokoju i stabilności w miejscu pracy.

Opór indywidualny – Jak sobie radzić?

Indywidualna rozmowa, sesje coachingowe, indywidualna Toyota Kata.

Opór organizacyjny

Czy słyszałaś/eś takie stwierdzenia „My nie mamy czasu na zmianę, musimy pracować”, „My nie jesteśmy Japończykami, nie będziemy używać Poka Yoke„, „U nas się to nigdy nie sprawdzi”? Jeżeli tak, to mowa o oporze organizacyjnym. Dotyczy on większej grupy pracowników, całych działów, a czasami nawet całej firmy.

Opór organizacyjny – Jak sobie radzić?

Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie tzw. try-out’u lub inaczej pilotażu. Wprowadzenie zmiany na małym obszarze, jednym procesie, wśród w miarę otwartych na zmianę pracowników, będzie świetnym dowodem, że się da. Warto z takiego eksperymentu wyciągnąć jednak wnioski pozytywne i negatywne i przedstawić je innym pracownikom. Lukrowanie rzeczywistości, że wszystko poszło bezbłędnie i wszędzie się uda, może być źle odebrane.

Podsumowanie

Jak widzisz, opór nie jedno ma imię ;). Jak inżynier jakości od kilku miesięcy próbujesz wdrożyć zmianę, aby zwiększyć świadomość jakości. Próbujesz takiej metody, próbujesz rozmawiać, robić warsztaty i fiasko… Dlaczego? Bo być może nie rozumiesz kategorii oporu i źle dobierasz działania na oślep. Zrozumienie źródła pozwala podjąć odpowiednie działania korygujące. Wyobraź sobie sytuację, że tego nie wiesz.