fbpx
dekalog inżyniera jakości

Dekalog Nowoczesnego Inżyniera Jakości

Świat jest dokładnie taki, jak go sobie opisujemy. Nie zależnie, czy mówimy o życiu prywatnym, czy pracy zawodowej. Jeżeli w pracy skupisz się na szukaniu winnych, to tych winnych w końcu znajdziesz. Jeżeli uznasz, że ludzie celowo popełniają błędy, to znajdziesz dowody, że tak jest. Napisze więcej. Twoje zachowanie sprokuruje takie sytuacje. Przez to, Twoja praca stanie się nie do zniesienia. Można inaczej, można podążać Dekalogiem Nowoczesnego Inżyniera Jakości.

Dziesięć zasad zarządzania — prof Blikle

Dekalog zaczerpnąłem z mojej ulubionej książki na temat zarządzania jakością, Doktryny Jakości. Chciałbym, aby po każdy przeczytanym punkcie nastąpiła u Ciebie refleksja.

  1. Nie szukaj winnego, by go ukarać — szukaj przyczyny, by ją usunąć.
  2. Nie oczekuj perfekcji, której nie da się osiągnąć — oczekuj postępu, który zawsze jest możliwy.
  3. Unikaj współzawodnictwa, które niszczy partnerstwo — stwarzaj warunki do współpracy.
  4. Nie oceniaj, bo to niszczy — doceniaj, bo to wzmacnia.
  5. Nie mów, co jest źle — mów, co może być lepiej.
  6. Nie pytaj, co ludzie mogliby zrobić lepiej — pytaj, co im przeszkadza.
  7. Nie buduj na kontroli — buduj na zaufaniu.
  8. Nie mów, że ktoś jest zły — mów, jak Ty się z tym czujesz.
  9. Nie zarządzaj — twórz warunki do samoorganizacji
  10. Nie bądź nadzorcą — bądź nauczycielem, moderatorem i uczniem.

Prof. Blikle kieruje ten dekalog do osób zarządzających firmą, ale uważam, że równie dobrze powinien stosować je inżynier jakości.

Jako inżynier jakości zarządzasz pewnym obszarem, procesem, produktem. Twoim zadaniem jest również współpraca z pracownikami, którzy formalnie Ci nie podlegają. Jest to bardzo wymagające zadanie na poziomie umiejętności technicznych i miękkich

Być możesz, uznasz, że w Twojej pracy istnieje inna kultura pracy. Kultura, która opiera się na sile, na konfrontacji, na agresji. Nie oznacza to, że Ty musisz się tak zachowywać.

Nie każę Ci zmieniać kultury pracy, ale uwierz mi, że przestrzegając powyższych zasad, osiągniesz więcej. Więcej długoterminowo. Chciałbym zmienić teraz ten dekalog, dodając aspekty jakościowe. Spójrz jeszcze raz.

Dekalog Nowoczesnego Inżyniera Jakości

  1. Nie szukaj winnego problemu jakościowego, by go ukarać — szukaj przyczyny źródłowej, by ją usunąć.
  2. Nie oczekuj perfekcji przy operacjach, procesach, której nie da się osiągnąć — oczekuj postępu, który zawsze jest możliwy.
  3. Unikaj współzawodnictwa, które niszczy partnerstwo — stwarzaj warunki do współpracy.
  4. Nie oceniaj wyników jakościowych, bo to niszczy — doceniaj chęć poprawy, bo to wzmacnia.
  5. Nie mów, co jest źle w produkcie, procesie — mów, co może być lepiej.
  6. Nie pytaj, co ludzie mogliby zrobić lepiej dla zapewnienia jakości — pytaj, co im przeszkadza, aby jakość osiągnąć.
  7. Nie buduj na zarządzanie jakością na kontroli — buduj zarządzanie jakością na zaufaniu i otwartości komunikacji.
  8. Nie mów, że ktoś jest zły — mów, jak Ty się z tym czujesz.
  9. Nie zarządzaj jakością w pojedynkę — twórz warunku do samoorganizacji i zarządzania wspólnego z właścicielem procesu.
  10. Nie bądź nadzorcą — bądź nauczycielem, moderatorem i uczniem.

Jeżeli nie przestrzegasz choć jednego punktu z dekalogu, to zastanów się, czy nie jest to źródłem Twoich frustracji. Po prostu spróbuj to zmienić na jakiś czas i zobacz, jakie będą tego efekty.

Umiejętności miękkie > Narzędzia i Metody

Być może nie zdajesz sobie z tego jeszcze sprawy, ale umiejętności miękkie inżyniera w obecnych czasach są ważniejsze niż znajomość narzędzi i metod. Dlaczego? Ponieważ umiejątności techniczne posiadasz z defaultu. Tak, możesz nie być tego świadoma/świadom.

Jeżeli posiadasz wykształcenie inżynierskie to poznawanie nowych metod, procesów produkcyjnych, narzędzi jakościowych przychodzi Ci z łatwością. Być może uważasz inaczej, ale gdybyś próbował tego samego nauczyć np. filologa romanistyki… to byłyby ciekawe rzeczy. Nie mam nic do osób po filologi, po prostu podaje przykład.

To z czym mamy problem to umiejętne budowanie relacji. Jeżeli nie możemy się z kimś dogadać, to nasz mózg idzie na skróty:

  • to z nim coś jest nie tak
  • ona celowo popełnia błędy
  • to on robi coś źle

Rozwój kompetencji miękkich jest trudny, powiem to szczerze, jest trudny. Dlatego czasami lepiej stworzyć sobie odpowiednie środowisko: zaufania, wspierania i pomocy. Fundamenty te posłużą do sprawniejszej komunikacji, negocjacji i wzajemnego zrozumienia poprzez dobre relacje.

Pierwsza część powyższego dekalogu pokazuje drogę na skróty, myślenie negatywne i nastawione na konflikt, poczucie się lepiej, wyżej ponad innymi. W ten sposób nie zbudujesz dobrych relacji.

Nawet najlepsza znajomość FMEA, SPC, 8D bez odpowiedniego podejścia do ludzi, z którymi będzie wykonywać te metody, nie zda się na nic.

Podsumowanie Dekalog Nowoczesnego Inżyniera Jakości

Dekalog Nowoczesnego Inżyniera Jakości powinien być Twoją codziennością. Staraj się oceniać wg tych punktów swoje projekty, zadania czy komunikację z produkcją. Uwierz mi, dużo zyskasz długoterminowo, pracując według jego wytycznych. Lepiej jest mieć w pracy przyjaciół, niż wrogów. Szczególnie na produkcji.

Photo by Luca Bravo on Unsplash