Inżynier Jakości
Będę Ci także wdzięczny za każdy komentarz i Twoje “Lubię to”. Pomóż mi szerzyć informację o jakości i przekaż adres bloga wszystkim Twoim znajomym 🙂 Z góry Ci za to dziękuję.
metoda 8D punkt 7D i 8D

Metoda 8D – Punkt 7D i 8D – Akcje korygujące

Metoda 8D dobiega końca i chciałbym, abyście kończyli rozwiązywanie problemów na wdrażaniu akcji prewencyjnych oraz na podsumowaniu i celebracji. Niestety w wielu firmach nie wykonuje się tych elementów, co generuje obniżenia świadomości jakości. Zapraszam.

Metoda 8D – Punkt 7D i 8D – Podcast

Zapraszam do szczegółowego omówienia punktu 7D i 8D:

  • Jak wybrać procesy do wdrożenia akcji prewencyjnych.
  • Jakie akcje prewencyjne wprowadzić.
  • Jak przekonać innych do zmian w procesach u wdrożenia akcji prewencyjnych.
  • Dlaczego warto wyciągać wnioski z przeprowadzenia analizy 8D i je archiwizować.
  • Dlaczego należy celebrować małe i duże zwycięstwa w walce z problemami.

Metoda 8D – Punkt 7D i 8D – transkrypcja

Dzisiaj omówimy dwa bardzo ważne ale niestety często pomijane elementy metody 8D, ponieważ
gdy już wdrożymy akcje korygujące i sprawdzimy czy one działają, często firma osiada na laurach i nie
robi kolejnych punktów lub wpisują coś by uzupełnić raport 8D i za tym nic więcej nie idzie.

Ludzie też często nie celebrują tego zwycięstwa, które jest warte celebrowania po rozwiązaniu trudnych
problemów bo ono buduje kulturę organizacji i buduje chęć do rozwiązywania kolejnych problemów
kiedy one się pojawią.

Również nie robi się podsumowań i wniosków. Dzisiaj to przeanalizujemy ponieważ jest to bardzo ważne aby ciągle doskonalić swój system zarządzania jakością jak również ciągle doskonalić sam dział jakości i prace inżynierów jakości, żeby im pokazywać co zrobili dobrze a co źle w trakcie rozwiązywania danego problemu.

Metoda 8D – Punkt 7D


7D – akcje prewencyjne czyli akcje które spowodują, że dany problem nie powstanie w innym
obszarze w danym procesie na innej podobnej operacji. Chodzi o bazowanie na doświadczeniu które
wynieśliśmy z tego rodzaju rozwiązywania problemów, a dokładnie o przeanalizowanie gdzie jeszcze
może taki problem wystąpić i tam drożyć działania np. akcje korygujące z tego procesu które sprawią,
że ten problem nie wystąpi np. specjalne oznaczenie narzędzi używanie tego samego klucza
dynamometrycznego na danym stanowisku.
Verify similar proces -> implement exactly the same CA:

  • Communicate problem – zakomunikuj problem który się pojawił bo może ludzie którzy pracują 3
    linie montażowe obok nie wiedzą, że taki problem był a ktoś kto do nich przychodzi i mówi, że od
    dzisiaj mają akcje korygujące, zaczyna wdrażać i zmieniać jakiś schemat pracy, zmieniać instrukcje
    stanowiskowe – to nie przejdzie, będzie opór przed zmianami z którym możecie sobie nie poradzić.
  • Communicate CA – transparentnie zakomunikujcie jaki był problem i na czym będą polegały zmiany
    i akcje korygujące.
  • Document implementation – udokumentujcie wdrożenie akcji i dodatkową zaletą będzie szkolenie
    na miejscu dla wszystkich osób zaangażowanych w te operacje, niech każdy potwierdzi podpisem
    uczestnictwo w szkoleniu i to że rozumie treść tego szkolenia.
  • Chceck umplementation – po jakimś czasie warto sprawdzić implementację.

To cykl Deminga – prosta rzecz którą warto stosować w każdym temacie.


Jak rozpoznać procesy podobne?


Możecie to zrobić dwutorowo: sprawdzić rodzinę części i dokumentów którą macie i produkujecie i
sprawdzić czy w punkcie A który jest w tej samej rodzinie co B występuje taka sama operacja w której
może wystąpić podobny błąd. Przeanalizujcie materiał który produkujecie i zweryfikujcie ich
podobieństwo i procesy w jakich one występują. Bardzo często jest tak, że działania prewencyjne są
naturalne bo wszystkie np. rury w firmie przechodzą przez ten sam proces, i jeśli na jednej części w
procesie coś jest nie tak, to w kolejnych też będzie to robione. To jest bardzo istotne bo można w ten
sposób zapobiec kolejnym problemom.

Oczywiście nie zapominajcie o kosztach bo nie możecie iść też w drugą skrajność poprzez wprowadzenie wszędzie drogich rozwiązań. Jeżeli wdrażanie zmiany w dużym projekcie to czasem nie warto wdrażać takich samych drogich akcji w projektach które przynoszą tylko 5% zysku. Tutaj trzeba patrzeć trochę szerzej i nie iść w nad jakość ponieważ to generuje straty dla organizacji.


Podobnie można zdefiniować akcje prewencyjne do akcji korygujących np. systemowe lub procesowe
które zastąpią akcje korygujące. Bardzo rzadko się tak dzieje bo najczęściej jest tak że, trudno
wymyślić coś lepszego niż akcje korygujące. Można zostawić w tym momencie otwartą furtkę na
przyszłość, może po wprowadzeniu nowego systemu operacyjnego, procesu lub projektu ktoś
wymyśli i opracuje dobra akcję prewencyjną. Jeśli organizacja posiada FMEA, to po 8D należy
uaktualnić: analizę ryzyka, akcje prewencyjne, plan kontroli.

Outputem z tego punktu jest:

  • Action list with status DONE – lista wprowadzonych akcji,
  • Documented effectiveness – udokumentowana efetywność,
  • Updated FMEA – uaktualnione FMEA i plan kontroli.

Metoda 8D – Punkt 8D Celebracja i podsumowanie

Bardzo ważne jest podsumowanie całego procesu 8D, najlepiej robić to w grupie która robiła
dochodzenie. Poświęćcie na to pół godziny, nie rozchodźcie się póki jest jeszcze ta energia w grupie i
podsumujcie działania i powiedzcie sobie wprost co poszło dobrze.

Możecie zrobić matrycę i napisać co poszło dobrze, zmuście ludzi do mówienia. Zacznijcie od tego co było dobrze, jak znaleźliście przyczynę, jak zrobiliście Gembe. Napiszcie też co można by było poprawić i zrobić inaczej z
perspektywy czasu. Również zróbcie analizę co poszło źle, co przeoczyliśmy, o co nie zapytaliśmy, czy
uwierzyliśmy komuś na słowo bez sprawdzenia dowodów.

Po każdym 8D powinniście mieć kolumnę wewnętrzną, której się pokazuje się klientowi i innym działom, tylko w wewnętrznym dziale jakości, żeby sobie analizować jakie są najlepsze praktyki, co kto stosuje, co powinniśmy poprawiać, jakie akcje korygujące są najlepsze i co poszło źle. Warto ustandaryzować sposób robienia 8D, ta mapa jest dobrym tego przykładem. Zróbcie standard i usprawniajcie go budując coraz lepsze sposoby na rozwiązywanie problemów, a to się kiedyś w organizacji zwróci.  

Podsumowanie 8D

Gdy już zrobicie takie podsumowanie, to pogratulujcie wszystkim członkom zaangażowanym również tym z zewnątrz który byli na spotkaniach i udzielali się. Zróbcie to oficjalnie, na spotkaniu bo to buduje taką kulturę współpracy i świadomości na temat problemów. Możecie również wysłać taką wiadomość  w mailu do wszystkich członków i przełożonych  aby wszyscy zainteresowani dostali informację, że problem został rozwiązany. To buduje współpracę i dobre relacje.

Zarchiwizujcie cały raport 8D, również możecie użyć tego rejestru który udostępniłem Wam na samym początku, tam możecie wpisać do końca, po to aby mieć później bazę  i informacje na przyszłość żeby wiedzieć jak z tym sprawnie działać gdy podobny problem znowu się pojawi. Zapisujcie to aby nie trzymać tego wszystkiego w głowie ponieważ po roku pracy nad różnymi problemami łatwo możecie o czymś zapomnieć.

Leave a Comment: