Punkt 5D i 6D metody 8D odgrywają kluczową rolę w rozwiązywaniu problemów produkcyjnych. Niestety firmy bardzo często określają akcje korygujące, ale nie do końca je wdrażają i najczęściej nie sprawdzają ich skuteczności. Takie praktyki prowadzą donikąd… W dzisiejszym wpisie na podstawie podcastu dowiesz się jak wybrać akcje korygującą, dlaczego warto stosować eksperymenty i po co walidujemy skuteczność akcji. Zapraszam.
Znasz już potencjalną przyczynę i co dalej? Jak ją zwalidować i wybrać odpowiednie akcje korygujące? Może trzeba użyć Matrycy Pugha? Dowiedz się w dziej szych odcinku podcastu
Zapraszam do szczegółowego omówienia punktu 5D i 6D:
➡️ Jak zwalidować potencjalną przyczynę problemu
➡️ Dlaczego należy zwrócić uwagę na koszty akcji korygującej
➡️ Jak zastosować matrycę Pugha i wybrać odpowiednią akcję korygującą?
➡️ Jak sprawdzić skuteczność akcji korygującej?
➡️ Kiedy wiadomo, że akcja korygująca była skuteczna?
Wybór złej akcji korygującej, nawet jeśli mam dobrze określoną przyczynę problemu, spowoduje że ta akcja korygująca nie będzie skuteczna.
Przed wprowadzeniem akcji korygujących zróbcie walidację przyczyny problemu poprzez zastosowanie eksperymentu, jest to bardzo ważna rzecz. Może Was uchronić przed wpadką i potwierdzi, że ta określona wcześniej przyczyna ma sens.
Jak to zrobić? Zaplanujcie takie warunki, w których może wystąpić niezgodność: jeżeli uważanie, że przyczyną niezgodności jest nieprawidłowa temperatura obróbki cieplnej, bo mogło być coś nie tak w czujnikach, zróbcie eksperyment, który to potwierdza.
Planujcie takie eksperymenty mądrze, tak aby ponieść jak najmniejsza straty finansowe, pamiętajcie o ekonomiczności i biznesie ponieważ waszym celem jest przywrócenie procesów do normalnych standardów jak najniższym kosztem.
Firma ma za zadanie produkować i generować zyski, a nie straty, więc takie eksperymenty dobierzcie mądrze. Możecie wziąć parę produktów, które są już zezłomowane z powodu innej wady, nieprzeszkadzającej w planowanym eksperymencie i zweryfikujcie potencjalną przyczynę. Przepuście materiał przez ustawiony sztucznie proces (jako niezgodny wg tej przyczyny), by zobaczyć jak wygląda output.
Może być czasem tak, że z danej przyczyny powstaje 1% niezgodności i wtedy takie eksperymentu nie da się dobrze zaplanować, ponieważ nie możecie eksperymentalnie sprawdzić 100 produktów tylko po to aby jeden wyszedł niezgodny. W takie sytuacji lepiej od razu przejść do akcji korygującej, ale w pozostałych przypadkach dobrze jest zrobić takie eksperyment ponieważ pozwala on zaoszczędzić czas i pieniądze.
Akcje korygujące – wybierzcie jedną akcje, do tego można użyć Matrycy Pugha, czyli checklisty, która w mądry sposób pozwala na wybranie najbardziej efektywnej akcji korygującej.
Cost of implementation – koszt implementacji, jeżeli uznacie, że w całej fabryce trzeba zamontować czujniki laserowe, które weryfikują jakąś charakterystykę. Koszty takich działań będą ogromne i nikt na to się nie zgodzi.
Difficulties of implementation – trudność wdrożenia, konieczność zakupów, zmian w procesach czy maszynach.
Time of implementation – czas wdrożenia. Niektóre rzeczy można wdrożyć szybko, a na niektóre trzeba czekać pół roku. Powodem może być np. zaprojektowanie, zamówienie walidacje i weryfikacje jakiegoś specjalnego przyrządu do weryfikacji.
Long term benefits – jakie są z tego długoterminowe benefity.
Availabillity of resources – jaka jest dostępność zasobów ludzkich i pieniężnych.
Support of management – jakie jest wsparcie zarządu. Możecie mieć dobry pomysł i wymyślić rzecz, która będzie skuteczna i nawet nie najdroższa ale która sprawi, że zarząd nie chce iść w tym kierunku, ponieważ boi się zmian.
Effectiveness – efektywność, najważniejsza rzecz. Możesz ją oceniać mając już wcześniej jakieś doświadczenie ale nie ocenisz tego w 100%, zawsze to będzie subiektywna ocena.
Bazując na tych wytycznych gdy już wybierzecie jedną akcję korygującą, stwórzcie sobie „action listę” – prostą listę z zadaniami, przypisanymi osobami, z terminem wykonania i z statusem. Wcześniej pisałem o tym, żeby szukać trzech przyczyn: dlaczego cos wystąpiło, dlaczego nie zostało znalezione w miejscu wystąpienia i dlaczego nasz system do tego dopuścił.
Takie akcje korygujące warto sobie zastosować dla każdego elementu i wybrać dla niego po jednej akcji. Po kolei najważniejszą akcją korygującą będzie occurance jako piorytet, następnie detection i system. Outputem do tego będzie akcja korygująca dla root cause i action list z akcjami korygującymi dla występowania, detekcji i systemu.
Musicie zweryfikować czy do rzeczywiście zostało wdrożone i czy przekłada się to na lepszą jakość. Nie możecie bazować tylko na liście zadań i tym, że ktoś zaznaczył status na zielono oznaczający, że działania zostały wdrożone, zachęcam do zrobienia Gemby czy przejścia się na miejsce i zobaczenia na własne oczy czy działania zostały wdrożone i czy poprawnie działają.
Zachęcam do robienia takich audytów/ quality checków żeby sprawdzić czy stan faktyczny jest taki jak chcemy mieć, możecie wykorzystać One Point Lesson, który był wcześniej wydawany aby pokazać co jest akceptowalne a co nie. Możecie również stworzyć instrukcje akcji korygującej co powinno być wdrożone. I to jest to zobaczenie przyczyna jest usunięta czy nie.
Następnie przez najbliższy czas musicie sprawdzać jak dany proces się zachowuje. Czy niezgodność nadal występuje. Istnieją takie akcje, po wdrożeniu których od razu widać że nie ma niezgodności bo wiadomo, że proces infekuje 75% produkcji i jak to wdrożycie to widzicie czy macie mniej czy nie. Ale tez są takie efekty których jest mało a zmienność procesu może powodować różne wyniki i dawać różne produkty, i potrzebujecie więcej czasu aby sprawdzić czy to zadziałało.
Outputem z punktu 6D jest status listy z akcjami, że działania zostały wdrożone, są efektywne i udokumentowane.
W pierwszej kolumnie wpisujecie propozycje akcji korygującej, w pierwszym wierszu dajcie wartość 0, w kolejnych jeśli koszty, trudność, czas itd. Implementacji są większe wpiszcie 1 a jeśli mniejsze to wpiszcie -1. Ostatecznie wybieramy tą w której wychodzi najmniejszy wynik. To jest logiczne uzasadnienie które rozwiązanie jest najlepsze, przed zarządem pokażcie, że Wasza analiza ma pokrycie w liczbach, a nie jest tylko gdybaniem.
Jaka jest akcja korygująca, do jakiej kategorii należy do kiedy powinna być wdrożona, czy została wdrożona i kiedy, jaki jest status i efektywność. Sprawdź Listę akcji korygujących.