Na komunikacji i zarządzaniu znają się wszyscy. Podobnie jest z piłką nożną, polityką oraz coraz częściej z epidemiologią. Niestety zbyt często wyniki tych założeń mówiąc delikatnie – nie wprawiają w zachwyt.
Myśląc o kompetencjach twardych (np. uprawnienia auditora, FMEA, Raport 8D, znajomość standardu ISO itp.) podchodzimy do tematu bardzo metodycznie. Czytamy książki, bierzemy udział w kursach i szkoleniach, zdajemy egzaminy, wykorzystujemy w pracy.
Jednocześnie kompetencje społeczne schodzą na dalszy plan. Większość z nas komunikując się zawodowo, delegując zadania czy zarządzając zespołem robi to według techniki „na czuja”, zgodnie z tym co podpowiada intuicja ucząc się na błędach.
Te błędy i brak odpowiednich umiejętności mogę się jednak mścić w życiu zawodowym. Wyobraź sobie dość częstą sytuację, w której potencjalny pracodawca ocenia dwóch kandydatów o podobnych kompetencjach. Tylko jeden z nich potrafi dobrze „ubrać w słowa” swoje doświadczenie i wykazuje się wiedzą na temat zarządzania zespołem.
Poniżej znajdziesz 3 moim zdaniem najczęściej popełniane błędy związane z komunikacją w pracy na stanowisku inżyniera jakości:
Czy w rozmowie służbowej będziesz używał takiego samego języka rozmawiając z kolegą ze swojego działu, osobą z działu księgowego, pracownikami linii produkcyjnej i zarządem?
Żeby komunikacja była skuteczna, musi być dopasowana do odbiorcy. Bo tylko koncentracja na drugiej stronie przybliża nas do sukcesu.
Teoria jednak często mija się z praktyką. Wielu wykształconych lub znających na przyzwoitym poziomie daną dziedzinę osób ma problem z czymś co moglibyśmy nazwać fałszywe założenie znawstwa.
To problem, który polega na tym że zakładasz, że druga strona wie to co my i przy okazji ma takie same cele i nastawienie do tematu.
Potrzebujesz przykładu? Przypomnij sobie skomplikowane zajęcia na studiach (czyli takie, których nie rozumiałeś). Do tego dołóż wykładowcę, który omawiał ten temat w sposób trudny i w mało atrakcyjny.
Tak właśnie mogą odbierać Cię inne osoby, jeśli zapędzisz się w swojej „mapie rzeczywistości” i nie weźmiesz pod uwagę tego błędu. Stąd tylko jeden krok do konfliktu.
Co możesz z tym zrobić?
– Pamiętać o tym, że inni mogą widzieć sytuację w inny sposób i nie mieć takiej samej wiedzy jak Ty
– Często upewniać się, że rozumiecie się z drugą stroną.
Jak? Zadawaj pytania, używaj klaryfikacji i parafrazy (narzędzia omawiamy w kursie )
– Nie nastawiać się na monolog, w którym tylko Ty mówisz opowiadasz o sytuacji. Angażuj w dyskusję
Umiejętność udzielania innym informacji zwrotnej (tzw. feedbacku) jest jedną z kluczowych kompetencji. Na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo prosta w praktyce, jednak wiele problemów staje nam na drodze żeby to robić dobrze.
Przykładowe sytuacje:
Jak zareagujesz w każdej z tych sytuacji? Jakich narzędzi komunikacyjnych użyjesz? Co dokładnie powiesz lub napiszesz w wiadomości e-mail?
Jeśli takie sytuacje przysparzają Ci problemów naucz się udzielać informacji zwrotnej – możesz wykorzystać model FUKO lub SBI. Poznaj model asertywnego komunikatu i naucz się go stosować świadomie.
Jeśli kierujesz zespołem możesz wpadać w bardzo powszechną pułapkę.
Nie delegujesz wystarczająco dużo zadań (lub robisz to w niewłaściwy sposób ) i lista Twoich obowiązków piętrzy się z tygodnia na tydzień.
W tym samym czasie Twój zespół jest niedociążony zadaniami, albo nie może się swobodnie rozwijać bo każda nawet najdrobniejsza decyzja „przechodzi przez Twoje biurko”.
Schemat tego problemu jest bardzo prosty:
Uważaj, pierwszy krok do wypalenia zawodowego już za Tobą. Teraz jeszcze maraton nadgodzin i wyższy poziom stresu.
Jeżeli chcesz rozwijać te umiejętności, sprawdź koniecznie program ze Szkoły Jakości – Umiejętności Miękkie Inżyniera
To tylko wierzchołek problemów komunikacyjnych, z którymi pewnie się mierzysz w codziennej pracy. Cześć z nich wpływa realnie na Twój poziom stresu oraz może dokładać Ci problemów i niepotrzebnych nieporozumień.
Autor: Michał Smagała