metoda 5 why artur mydlarz

5 Why – dziecięco prosta metoda do rozwiązywania problemów dorosłych

Metoda 5 Why została po raz pierwszy raz użyta przez Taiichi Ōno. Ten urodzony w 1912 roku w Dailianie inżynier, wizjoner i menadżer opracował prosty sposób na dociekanie do przyczyny źródłowej problemu. Możemy przypuszczać, że metodologia została opracowana podczas rozmowy Taichii z jego 3 letnią córką. Dzieci w tym wieku wykazują tendencję do zadawania w nieskończoność pytań “dlaczego”, ale musimy przyznać, że jest to bardzo skuteczne. Oryginalna metoda zakłada właśnie powtarzanie pytania “dlaczego?” tak długo, aż uzyskamy odpowiedź na przyczynę źródłową problemu.




Jak skutecznie przeprowadzić 5 Why?

W pierwszej kolejności, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy metoda 5 razy dlaczego będzie skuteczna do danego tematu. Najskuteczniej sprawdza się, kiedy problem dotyczy błędu ludzkiego lub współpracy pomiędzy działami. Metoda 5 Why używana jest również do codziennej pracy i rozwiązywania drobnych problemów pracowniczych lub sporów. Proces przeprowadzania metody powinien wyglądać nastepująco:

  1. Zapisz problem na kartce papieru. Temat musi być konkretnie określony. Pozwala to zespołowi skupić się na dokładnie tym samym aspekcie. Opis zdarzenia w formie ustnej może być różnie interpretowany.
  2. Zadaj pytania “dlaczego?” odnośnie problemu i zapisuj odpowiedzi.
  3. Jeżeli odpowiedź na pytanie “dlaczego?” nie przedstawia przyczyny źródłowej, zadaj pytanie po raz kolejny.
  4. W przypadku braku przyczyny źródłowej wróć do punktu 3 i zadawaj pytanie do skutku, czyli znalezienia odpowiedzi na przyczynę problemu.

Jak widzicie, wystarczą 4 proste kroki, aby znaleźć przyczynę problemu. Dlatego metoda 5 Why jest często stosowana, ponieważ jest szybka. Dodatkowo pomaga określić zawiłe powiązania procesowe w odniesieniu do problemu. Jest również bardzo prostym narzędziem, do którego wymagany jest świadomy zespół, długopis i kartka papieru.

Przykłady metody 5 Why

Problem 1: Klient jest niezadowolony, ponieważ otrzymał niezgodny produkt z wymaganiami.

5 WHY :
1. Dlaczego klient otrzymał niezgodny produkt?
– Ponieważ producent bazował na własnych specyfikacjach, stosowanych od lat, które różnią się od specyfikacji klienta.
2. Dlaczego producent korzystał z innych specyfikacji niż wskazanych przez klienta?
– Ponieważ osoba odpowiedzialna za sprzedaż i kontakt z klientem nie przekazała produkcji nowej rewizji specyfikacji
3. Dlaczego osoba odpowiedzialna za sprzedaż nie przekazała nowych specyfikacji do produkcji?
– W wyniku pośpiechu i dużej ilości zamówień oraz braku zmian wymagań klienta przez ostatnie lata, osoba odpowiedzialna pominęła weryfikację zamówienia.
4. Dlaczego osoba odpowiedzialna pracuje w pośpiechu?
– Ponieważ od 4 miesięcy zastępuje również drugą osobę w dziale, po której nie został uzupełniony Head Count.
5. Dlaczego nie został uzupełniony Head Count?
– Ponieważ uznano, że jedna osoba poradzi sobie z obsługą wszystkich klientów organizacji.

Akcje korekcyjne: Zatrudnienie osoby oraz świadome przydzielenie obowiązków. Wprowadzenie cyklicznej rewizji zmian na zamówieniach od klientów.

Darmowy formularz 5 Why

Przygotowałem bardzo prosty, gotowy do wydruku formularz 5 why czyli 5 razy dlaczego. Narzędzie dostępne na stronie: Darmowe Narzędzia Jakościowe

grafika: Photo by Emily Morter on Unsplash

Leave a Comment:

2 comments
auditor procesu says Styczeń 21, 2018

Analizę 5 why najczęściej robi się po dokładnym opisie problemu. Może do tego służyć np. metoda 5W2H.

Reply
Add Your Reply